Automatisch bijvullen regenput

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Vennet
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2020, 22:56

Automatisch bijvullen regenput

Bericht door Vennet »

Onze nieuwbouw loopt op z’n einde en ik kan al niet wachten om mijn eerste stappen te zetten in de wereld van de automatisatie :)

Ik loop nu met het idee om het bijvullen van de regenput te automatiseren. Onze toiletten, uitgietbak, wasmachine en tuinkraan zijn aangesloten op regenwater en het lijkt mij niet handig om telkens manueel de regenput op te vullen met leidingwater als deze leeg is + hoeveel moet je bijvullen? Meerdere keren een kleine hoeveelheid? Of in 1 keer veel en dan de kans hebben dat de regenput overloopt bij regenweer...

Ik had het volgende in gedachten:
- een digitale vlotter in de regenput op een kleine afstand van de bodem (bv: https://magneetventielshop.nl/meten-re ... gLAafD_BwE)
- deze aansluiten op een universele interface (bv: https://knxgroothandel.nl/mdt-universe ... angen.html )
- die een signaal stuurt naar mijn schakelactor (MDT)
- die op zijn beurt een elektrische klep van het bijvul-systeem regelt

Als de vlotter dus te laag komt te liggen in de regenput, wordt er via de universele interface een telegram gestuurd op de KNX-bus welke wordt opgenomen door de schakelactor. Als ik deze kan instellen dat deze bv 15min stroom stuurt naar de elektrische klep, dan val ik nooit zonder water? (en wordt de regenput beperkt gevuld met leidingwater zodanig deze niet overloopt als het plots begint te regenen)

Is mijn gedachtegang correct? En de aangehaalde componenten bruikbaar?

Alvast bedankt!
Mvg,
Dries.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Automatisch bijvullen regenput

Bericht door egfdevos »

Met de aangegeven vlotter heb je geen vul tijd nodig.
Minimum en maximum niveau bepaal je aan de hand van de kabellengte aan de vlotter.

Aangezien je met een vrij drijvende vlotter werkt zou ik er een tweede vaste vlotter bijnemen en deze als nood uit op max niveau van put zetten.
- Heb je tevens een indicator als hij bij regen over dreigt te stromen.

Misschien een timer mee laten lopen met de pomp. Na x verstreken tijd een signaal laten geven als deze langer draait als verwacht.
- indicator voor verschillende problemen.
Edwin
Vennet
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2020, 22:56

Re: Automatisch bijvullen regenput

Bericht door Vennet »

Ik had de werking van de vlotter inderdaad verkeerd geïnterpreteerd. Dus in principe zou ik deze rechtstreeks kunnen aansluiten op de elektrische klep... Echter ben ik hier geen voorstander voor, want bij problemen met de vlotter heb ik er geen zicht op, en kan de elektrische klep blijven open staan (wat tot verspilling van leidingwater leidt).

Zoals je al aangaf, zou ik dus beter werken met 2 vlotters en deze in serie plaatsen? (bv: https://www.gotron.be/vlotterschakelaar ... PYQAvD_BwE)

1 vlotter op het minimumniveau die een gesloten circuit geeft wanneer het water onder dat niveau zakt en een 2de vlotter iets hoger en omgekeerd gemonteerd, zodanig dat die het circuit onderbreekt wanneer het water boven dat niveau stijgt.

Wanneer het water dus onder het minimum niveau daalt, geven beide vlotters dus een gesloten circuit en mag de elektrische klep open. Ik zou dan nog steeds werken met de uitschakelvertraging van de schakelaktor zodanig dat de regenput nog pakweg 15min gevuld wordt nadat het minimum niveau opnieuw is bereikt.
Indien er dan een probleem zou zijn met de onderste vlotter, heb ik nog een backup aan de 2de vlotter die het circuit onderbreekt wanneer het water boven dat niveau stijgt.

Lukt dit alles met de universele interface die ik aangaf in de eerste post? Want ik heb hier totaal geen ervaring mee...

En heeft er iemand een idee welke elektrische klep ik best gebruik?

Alvast bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Automatisch bijvullen regenput

Bericht door egfdevos »

Wat betreft de ingangsmodule; 230V en water is geen goede combinatie. Tevens kan die vlotter dat ook niet hebben.
Elke vlotter op een eigen ingang. (intern logische AND verknoping)

Ik raad aan:

Weinzierl 511 (€83,- inc+verz)
- 2 ingangen 12-230V AC/DC
- 1 uitgang 16A

Voeding 24V AC (kortsluitvast)
- voor zowel de ingangen als de magneetklep
Edwin
Plaats reactie