Schakelaar niet op de hoogte dat screen naar beneden is (via ander groepsadres)

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
MilM
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 19:53

Schakelaar niet op de hoogte dat screen naar beneden is (via ander groepsadres)

Bericht door MilM »

Hallo,

In mijn ETS heb ik per zonnescreen een groepsadres die een OP/NEER commando stuurt naar de motor en deze kan ik ook zowel triggeren via mijn schakelaar als via de APP (Gira Homeserver). Dit werkte perfect.

Ik wou nu in de APP een functie voorzien die ALLE screens met 1 beweging OP of NEER doen.
Ik heb hiervoor een nieuw groepsadres aangemaakt en dat groepsadres gekoppeld aan alle screens in ETS.

Het probleem is nu echter wanneer ik alle screens bijvoorbeeld naar beneden doe via deze knop, dat de schakelaars ontregeld zijn. Ik moet dan namelijk 3 keer op de schakelaar knop klikken alvorens ze weer naar boven willen. Ik veronderstel dat mijn schakelaar niet weet dat ze via een ander groepsadres naar beneden gehaald al zijn en er het zo ontregeld wordt?

Ik heb hier op het forum iets gevonden over de "Send" command. Als ik bijvoorbeeld naar de motor ga van mijn Screen in de bureau zie ik idd mijn 2 groepsadressen waarbij enkel bij de bovenste Send enabled is.
ScreensAlles.png
ScreensAlles.png (6.37 KiB) 3482 keer bekeken
Ik kan echter maar aan de motor 1 groepsadres Send laten toekennen dus ik weet niet goed hoe ik dit kan oplossen? (als dit het probleem al is)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Schakelaar niet op de hoogte dat screen naar beneden is (via ander groepsadres)

Bericht door egfdevos »

De knoppen laten luisteren naar de alle screens knop.
Dan weten ze welke de laatste opdracht aan de schermen was.

Voor de knop van het BUREAU SCREEN
3.jpg
Opletten dat de "W" vlag gezit is anders kan de knop niet luisteren naar de opdrachten van de bus.
Zoals je ziet is 2/0/14 het eerste groepsadres daardoor automatisch het zendende (S) GA.
Alle GA's die ernaar komen zijn de luisterende in dit geval alleen 2/0/28.
Edwin
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Schakelaar niet op de hoogte dat screen naar beneden is (via ander groepsadres)

Bericht door KNX_Steven »

De oplossing van Edwin kan werken; zeker uitproberen.
Maar, het is niet omdat je een groepsbject schrijft, dat de applicatie-software in the schakelaar daar ook wat mee doet. Dat zal alleen het geval zijn als de waarde van het groepsobject ook daadwerkelijk de variabele is die de software intern gebruikt, of, als de software die schrijfoperatie opvangt.

Ik vermoed dat je schakelaars staan ingesteld op "toggle" "op/neer", via één schakelvlakje?
Probeer dan anders ééns zonder toggle, maar et expliciete "op" en "neer", als je dat ergens herkent.

Als de schakelaar een status-object heeft, kan je de status van de screens, of van één geselecteerde, daarop laten toekomen, met een ander groepsadres.
Plaats reactie