KNX bus reageert niet meer

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
bartvanmoer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 10:41

KNX bus reageert niet meer

Bericht door bartvanmoer »

Hey, hopelijk kan iemand van jullie mij verder helpen, want ik zie het even niet meer.

Ik heb thuis een knx programmatie mooi voorbereid, alles ingeladen en getest.
Nu heb ik deze bij de klant geïnstalleerd, maar bij de indienstname blijkt deze niets te doen.
Ik heb de indruk dat de bus niet werkt, maar alles wijst erop dat het wel ok is. Nergens verkeerd aangesloten, spanning nagemeten.
Ik kan bvb wel over IP connecteren met de Zennio Allinbox, maar als ik deze in programmeren zet, kan ets deze niet vinden.
Als backup heb ik geprobeerd met een usb interface, maar ook deze krijgt geen response van de bus.

Hopelijk is het iets stoms dat ik over het hoofd zie...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX bus reageert niet meer

Bericht door 747driver »

"Gewone" ipv KNX voeding?
bartvanmoer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 10:41

Re: KNX bus reageert niet meer

Bericht door bartvanmoer »

Nope, want dan had ik de programmatie niet op voorhand kunnen inladen.
Ik gebruik een Zennio Allinbox. Dat is een voeding, gateway en actor in één.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX bus reageert niet meer

Bericht door egfdevos »

De 230V nagemeten?
Nul - Aarde gemeten? (Aarde zit ook daadwerkelijk aangesloten? )
Bus spanning gemeten?

---

Alles terug losgemaakt op de 230V voeding (fase nul en aarde) na en je computer via IP aangesloten?
Zodat je zeker weet dat het niet komt door een invloed van buitenaf.

---

Als je er via IP niet bij kunt.
Dan alleen de USB-interface eraan gehangen. (en de voedingspanning ;) )
Kijken of de bus werkt met de bus-monitor niet de groeps-monitor.

---

Hebben we nog niks eens de bus resetten door op de "Reset" knop te drukken of de bus even kort te sluiten.
Daarna kun je nog een harde reset doen naar fabrieksinstellingen en als dat ook geen leven meer geeft dan word het een garantie gevalletje.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX bus reageert niet meer

Bericht door Dré »

IS deze Zennio Allinbox je enige KNX bus component of heb je meerdere componenten in je bus hangen, want dan zou ik even proberen de Zennio los te koppelen en een KNX voeding er aan te hangen samen met een USB-interface, en kijken of dat dan wel werkt.

Je zou ook nog even kunnen proberen om alle in en uitgangen los te halen en de Zennio alleen aan te sluiten met het hoognodige, waarschijnlijk alleen 230V en ethernet, mogelijk dat er ergens in de installatie iets fout zit, waardoor de Zennio in de soep loopt.
bartvanmoer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 10:41

Re: KNX bus reageert niet meer

Bericht door bartvanmoer »

Voor de geïnteresseerden, het probleem is opgelost.

Het was een installatie met ongeveer 60 drukknoppen die op 3 verschillende toestellen werden binnen genomen.
De commons van alle drukknoppen waren met elkaar verbonden en zo dus ook de commons van de 3 toestellen.
Blijkbaar geeft dit dus problemen. ;)

Na het uitsplitsen van de verschillende commons per toestel, was het probleem opgelost.
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: KNX bus reageert niet meer

Bericht door mzungu100 »

Hallo Bart
Een aantal vraagjes over de allinbox:

1. Kan je deze programmeren met zijn eigen ip-interface, of dien je een externe ip interface of usb interface hiervoor te gebruiken?
2. Was is de tijd om een volledige download te doen? Bij de zennio maxinbox gaat dit naar de 6 minuten.
3. Is er een deftige verbinding met het din-rail? Bij de zennio maxinbox, eenmaal gemonteerd in de kast kan de deze bijna niet meer verwijderen (klik en krak)

mvg
Paul
bartvanmoer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 10:41

Re: KNX bus reageert niet meer

Bericht door bartvanmoer »

Dag Paul,

De Allinbox doet inderdaad dienst als programma interface. Volgens de uitleg zou je zelfs meerdere lijnen tegelijk kunnen programmeren.

Ik heb de tijd niet echt in het oog gehouden bij de initiële download, maar ik heb hier alvast niet echt iets abnormaals opgemerkt.
De volledige download hoef je natuurlijk maar 1 keer te doen en die had ik al op voorhand gedaan. Gedeeltelijke downloads gingen vooruit.

De montage op de dinrail was ook geen probleem. Ondertussen zijn ze overgeschakeld op een schuifsysteem zoals je bij veel zekeringen tegen komt.
Plaats reactie