2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door dennisr »

Beste allemaal,

Het is al enige tijd terug sinds ik mij hier op het forum begaf. Eigenlijk alleen maar goed, want mijn systeem werkt al 12 jaar naar behoren zonder verdere interventies.

Inmiddels moest er iets aangepast worden door een bijkomende lamp en ja hoor ik had de laatste configuratie niet meer. Zodoende geinstalleerd wat voorhanden was en je raadt het al; dit was niet de complete configuratie. Ik heb dus weer een paar hindernissen en aangezien het voor mij 13 jaar geleden is dat ik in ETS3 heb geprogrammeerd loop ik vast. Daarbij was ik destijds al heel tevreden dat het allemaal werkte.

1. Voor mijn buitenverlichting heb ik een jaarschakelklok en een schemerschakelaar. Hierbij zou het licht uiteraard aan moeten gaan wanneer het donker wordt, maar zou het om 1:00h uit willen laten gaan en om 7:00h indien nog donker weer aan. Hoe combineer ik dat de actor beide signalen volgt? Werkt dit met prioriteit, vlag, of een "AND" functie.

2. Mijn vouwgordijnen werken met 24 volt geschakeld en door polariteit om te draaien gaan ze naar boven en beneden. Ik kan ze via x aantal sec. naar boven laten lopen, maar daarna zouden ze weer een stukje naar onder moeten. Ik weet niet meer of ik dat voorheen via scenario instellingen, jalousie, rolluikt markies heb gedaan. Ik weet alleen dat het enkel werkt door ze b.v. 40 sec naar boven te laten lopen wat juist langer is dan nodig en daarna bv 2 sec naar onderen. Als het niet op die manier werd gedaan stonden ze na enkele cycli niet meer op gelijke hoogtes.

Wie kan mij weer op weg helpen?
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door dennisr »

Blijkbaar verandert het niveau van intelligentie niet drastisch naarmate men ouder wordt. Enkel het geheugen wordt minder.

viewtopic.php?f=6&t=195&p=695#p695

Ik zal deze oplossing eerst nog eens proberen na 10 jaar.
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door dennisr »

Kan niemand mij helpen met de vouwgordijn sturing? Of mss in de juiste richting sturen.

Bedankt.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door egfdevos »

1.
Schemerschakelaar
AND
Jaarschakelklok "AAN" van 07:00 - 01:00 / "UIT" van 01:00 - 07:00
Edwin
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door egfdevos »

2.
Zul je toch wat meer informatie moeten geven.
Zoals welke actor je gebruikt.
Edwin
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door dennisr »

Alvast dank voor het reageren.

We spreken hier over een Jalousieaktor 8 fach 230v/ 4 fach 12-48VDC, type 216100 van Gira.

In bijlage 2 afbeeldingen in ETS.

Concrete vragen/opmerkingen:
- Commando gordijn omhoog zou 40 sec tot boven moeten lopen en dan bv 3 sec naar beneden.
- Commando omlaag zou 40 sec naar beneden moeten lopen.
- Deze commando's kunnen worden gegeven dmv een knop en schemerschakelaar
- Instellen hiervan via instelling op/stop/neer, of via scenario?

Het instellen van een tijd naar boven en beneden lopen lukt, maar de 3 sec teruglopen krijg ik niet voor elkaar.
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-03 171505.jpg
Schermafbeelding 2020-12-03 171505.jpg (68.01 KiB) 6396 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-12-03 171439.jpg
Schermafbeelding 2020-12-03 171439.jpg (120.75 KiB) 6396 keer bekeken
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door Dré »

Is dit misschien wat je zocht?

Functie doek spannen
Dit moet je wel eerst vrij geven.
Voor het spannen beweegt de installatie zich kort in de tegenovergestelde richting.
Voor het spannen beweegt de installatie zich kort in de tegenovergestelde richting.
Doekspannen.png (153.89 KiB) 6386 keer bekeken
Laat even weten of dit het is of dat we nog even verder moeten zoeken?
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door dennisr »

Ik denk niet dat dit de toepassing gaat zijn, volgens mij zou het met jaloesie instellingen kunnen worden geprogrammeerd, maar ik ben niet zeker. Bij deze functie laat je de lamellen naar boven en beneden gaan. maar zijn ze in gesloten toestand. Daarna kun je volgens mij een tijd instellen om de lamellen tegenovergesteld te laten draaien zodat deze open gaan.

De toepassing zou bij mij deels hetzelfde zijn. De vouwgordijnen lopen 40 sec omhoog, hierbij zijn ze op 38 sec al boven, maar de tijd wordt ruimer genomen vanwege evt weerstand die ooit op kan treden. Deze extra tijd verzekerd dat ze volledig boven zijn. Daarna gaan ze bv 4 sec terug naar beneden. Dit is dan functie open.

Het heeft op deze manier gewerkt, echter instelling knop (scene, op/stop/neer), instelling actor kan ik mij niet meer herinneren. En de pogingen die ik op dit moment al heb ondernomen geven niet het gewenste resultaat.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 2 vragen over verlichting en vouwgordijn sturing

Bericht door egfdevos »

Alle opties testen.
Zoveel zijn het er niet.

Is het niet gewoon naar een vaste positie gaan. Waarvoor de actor eerst "alle" gordijnen naar boven haalt als start positie?
Edwin
Plaats reactie