status feedback probleem

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
1m92
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 nov 2010, 11:55

status feedback probleem

Bericht door 1m92 »

Ik zit met een status feedback probleem waarvoor ik op zoek ben naar advies.
Er wordt gewerkt met Gira 1063 tastsensoren 2 (3-voudig).

Ik zie bij montitoring perfect de terugkoppeling van de status van een contact, na aansturen van het contact met een toggle.

Met een OFF commando naar een groepsadres (bedoeld voor een "alles uit" functionaliteit) zie ik op de bus dat alle objecten deel uitmakend van dat groepsadres aangestuurd worden.
Maar er valt geen enkele status terugkoppeling te bespeuren, ook al is de terugkoppeling dus enabled in het actor object, en gekoppld aan een groepsadres.
De alles uit functie werkt m.a.w., maar de LED indicaties van de 1063 blijven ongewijzigd.

Iemand enig idee in welke richting ik dit probleem dien te zoeken?
Waarvoor alvast mijn dank.
KNX starter
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 21:29

Re: status feedback probleem

Bericht door KNX starter »

OFF comando groepsadres ook in schakelaar zetten. En dan niet al zendend (S) adres.
speedyx
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 19:35

Re: status feedback probleem

Bericht door speedyx »

mijn beste heb je bij parameters van je schakelaar bij status led sturing
de optie van actief terugmeld object al eens gekozen
dan word de led puur en alleen door de dimmer of schakel aktor aan of uitgezet

mijn dank.
1m92
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 nov 2010, 11:55

Re: status feedback probleem

Bericht door 1m92 »

For the records:

De zaak werkt, na even doordenken op de posts (waarvoor andermaal mijn dank), en wat zoeken.

Het 1e voorstel zorgde voor de oplossing.
Het 2e voorstel bleek niet haalbaar: de status van de LED viel in te stellen op zaken zoals "status indication", "allays ON", "always OFF", "inverted status indication" en "announcing the operation".

Ivm het voorstel van "KNX starter":
Belangrijk om weten is het volgende -aldus de help- :
'S' (Sending) in deze kolom betekent dat een telegram met dit groepadres zal verstuurd worden wanneer de waarde van het communicatie object (in de sensor zelf) gewijzigd werd. Het ander groepadres kan enkel gebruikt worden om de waarde van dit communicatie object via de bus te wijzigen.
Merk op dat één en slechts één groepadres de zendende associatie voor een communicatie object kan zijn.

Ik ben vertrokken van 1 contact, bediend door 2 schakelaars (via een TOGGLE functie), en 1 centrale "alles uit knop" (stuurt een OFF commando).
Een eerste groepsadres bevat het fysische adres van het contact, de 2 toggling bedieningsknoppen, en de "alles uit" knop. Alle sensoren zijn hierbij zendend (S).
Een tweede groepsadres bevat het fysische adres van het contact, en het NIET zendend fysisch adres horend bij de "alles uit" knop.

De TOGGLE commando's sturen de status van de LED's aan dmv. het switching feedback object van het contact.
Het OFF commando gaat de status bijwerken (van beide toggling sensoren) gebruik makend van het niet zendend adres van de OFF knop, via de bus.

Het enige wat ik nu nog hoef te doen is uitbreiden naar meer contacten. En eventueel meerdere sensoren.
Plaats reactie