Lamp met verschillende standen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
JohanClaes
Berichten: 5
Lid geworden op: do 30 jul 2020, 22:13

Lamp met verschillende standen

Bericht door JohanClaes »

Hallo,

Ik heb ronde lampen met een ring binnen en een ring buiten die licht geven.
Door de lamp aan en uit te schakelen toggel je tussen deze standen:
1: binnen aan
2: alles uit
3: buiten aan
4: alles uit
5: binnen+buiten aan
6: alles uit
en dan kom je terug bij 1

Je zal meerdere keren moeten schakelen om de verschillende standen te kiezen, maar dat is niet erg.
Ik wil lampen apart kunnen aan/uit doen met drukknoppen.
Ideaal zou zijn als ik een groepsadres zou hebben per stand en dat er achteliggend het juiste aantal keer geschakeld wordt om die stand te bereiken.
Ik wil ook graag scenes maken met deze lampen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan aansturen met KNX?

Johan
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Lamp met verschillende standen

Bericht door egfdevos »

Scenes gaat nooit werken.
Er is geen basis toestand

Lamp ombouwen.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Lamp met verschillende standen

Bericht door Dré »

Dat gaat erg lastig worden, ja je zou een scriptje kunnen maken, dat die x aantal keren schakelt, maar je zal een keer in de problemen komen, want de vorige schakeling heeft geen idee welke stand hij stond.
Of het moet zo zijn dat bij elke willekeurige stand 6x drukken uit is,
Of je moet op de een of andere manier kunnen gaan opslaan in welke stand hij staat, maar dat kan vrij lastig gaan worden.
Vraagje, hoe ga je zorgen dat de lamp uit gaat, bij de veegfunctie alles uit?
JohanClaes
Berichten: 5
Lid geworden op: do 30 jul 2020, 22:13

Re: Lamp met verschillende standen

Bericht door JohanClaes »

Is er zelfs een manier om iets op te slaan?
En kan je ergens logica insteken in de aard van: indien stand 3 doe dan dat, indien stand 5 doe iets anders enz.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Lamp met verschillende standen

Bericht door brammetje »

Is het één lamp, of heb je er meerdere die allemaal hun eigen chipje hebben?
Als je er maar eentje hebt, zou je kunnen kijken of het circuit te kapen is - op een of andere manier worden de triacs of wat er dan ook gebruikt wordt op dat bordje geschakeld. Dan heb je aan een simpele 'unterputz' actor met twee uitgangen genoeg om de ringen aan of uit te zetten. (En als dat werkt kan je dat ook bij de rest doen.)
Met de huidige schakeling zal er altijd een probleem zijn dat je niet weet wat de echte status is - het aansturen is eenrichtingsverkeer. Met enig geluk gaat de lamp naar een basisstand ('0') als die wat langer van de stroom af is, en begint daarna het 'toggelen' zoals je dat noemt altijd bij jouw stand '1'. Als dat zo is, is het waarschijnlijk wel maakbaar. Met een scene die in een knop zit (ik heb Gira knoppen, die kunnen met een interval tot 8 acties oproepen, met mogelijkheid voor ingebouwde wachttijden) is zoiets te verzinnen. Dan laat je die scene de lamp aan gaan, en zoveel keer uit en weer aan.
Is er zelfs een manier om iets op te slaan?
Ja, als je een 'slim' apparaat in je systeem (bijv. EibPC of iets op een Raspberry Pi) hebt kan je bijhouden wat er wanneer en hoe vaak geschakeld wordt, en dat 'onthouden'.
Plaats reactie