Probleem met programmeren Hager componenten

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door Koemans »

Ik heb een probleem het programmeren van een deel van mijn installatie.

Ik heb 2 drukknopen van Jung (4074TSM) en een Weinzierl BAOS 771 waarbij ik zonder problemen instellingen kan wijzigen en downloaden.
Echter alle componenten van Hager kan ik niet programmeren in de ETS6 software.
Ik heb een 10-voudige uitgangsmodule (TXA207D), 3-voudige dimmer (TXA213N), 4-voudige rolluik module (TXA223) en 4-voudige input module (TXA304).
Deze geven alle 4 dezelfde melding als ik een download vanuit de ETS software wil doen:
"Het adres van de busdeelnemer werd succesvol geprogrammeerd maar de laatste controle van deze procedure is mislukt. Controleer alstublieft de topologie. U moet mogelijk de programmeermodus (LED) handmatig uitschakelen"
Het laatste deel begrijp ik wel, ik moet inderdaad handmatig de programmeermodus uitzetten. De topologie is zover ik weet en kan terugvinden ongewijzigd, dus ik begrijp niet waar ik moet zoeken om dit op te lossen.

Iemand enige ervaring met deze melding? Of een idee waar ik moet zoeken om het probleem te vinden?
(Heb een huis gekocht, waar deze installatie al in zat, dus ik heb ook geen idee hoe dit in het verleden is geprogrammeerd.)
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door Dré »

Vraagje,

Ik begrijp uit jouw woorden dat het adresseren wel gelukt is, maar een verdere programmatie lukt niet.
Welke melding geeft hij dan als je probeert de programmatie te downloaden naar deze modules?
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Re: Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door Koemans »

Ik heb nooit adressen hoeven toe te kennen, deze hadden de modules al. Kan van het weekend wel eens kijken wat er gebeurd als ik een adres probeer te wijzigen.

Onderstaande melding komt als ik de programmatie probeer te downloaden:
"Het adres van de busdeelnemer werd succesvol geprogrammeerd maar de laatste controle van deze procedure is mislukt. Controleer alstublieft de topologie. U moet mogelijk de programmeermodus (LED) handmatig uitschakelen"
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door Dré »

Het lijkt er op dat je een volledige download uitvoert, wat gebeurd er als je alleen de applicatie download?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door KNX_Steven »

Start anders eens een support case bij KNX Association. Stel vooraf wel zeker dat je de nieuwste ETS versie gebruikt.
DRJTECH
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 jan 2022, 21:54

Re: Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door DRJTECH »

Ik heb hetzelfde probleem, heeft u een oplossing kunnen vinden intussen?

Bedankt
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door KNX_Steven »

Stel eerst zeker dat er wel degelijk niet meer dan één device in programming mode is.

Dan. Deze foutmelding doet zich voor wanneer ETS twee of meerdere antwoorden krijgt. Dat betekent dat er is mis is met de buscommunicatie of je topologie. Een lus is zo'n fout die dat veroorzaakt.
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Re: Probleem met programmeren Hager componenten

Bericht door Koemans »

In antwoord op de eerdere vraag, als ik alleen de applicatie download krijg ik de melding:
"De deelnemer antwoord niet binnen de voorzien tijd"

Ik denk dat ik er inmiddels wel achter ben gekomen wat het probleem is.
Als ik een hoger bus adres toe ken aan de het device, dan kan ik hem ineens wel programmeren.
Ik denk dat mijn IP interface, de eerst volgende adressen reserveert voor zijn tunneling connecties.
(Ik heb een Weinzierl IP BAOS 771 voor mijn connectie te maken.)

Ik kan alleen nergens de adressen voor de tunnel connecties instellen in ETS6.
Volgens mij zijn er alleen product databases aangemaakt voor ETS3, 4 en 5.
(Als ik het goed begrijp is er in de omgang naar ETS6 iets veranderd in hoe verbindingen veranderd kunnen worden.)
Plaats reactie