PI settings verwarmingsactor

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Marc78
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 23:45

PI settings verwarmingsactor

Bericht door Marc78 »

Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn Gira verwarmingsactor voor mijn vloerverwarming naar aanleiding van dit artikel:

https://www.mdpi.com/1996-1073/13/8/2068

Kort samengevat, ze concluderen dat met de PI regeling met een proprtional gain van 18 en een integration time van 2300 seconden de meest optimale is.

Nu wil ik deze settings in mijn controller zetten om dit eens uit te proberen, maar loop tegen het volgende probleem aan:

In ETS kan ik in de Gira settings alleen de proportional range veranderen, Gira heeft hier de volgende formule voor:

Proportional range (P) = 1 / Proportional gain (K)

Als ik ik dit doe met een gain van 18 komt hier een getal uit van 0,055. de range van de Gira controller is 10 tot 127 (0,1 K) oftewel, de minimale waarde die in te voeren is is 10, wat overeen komt met 1 K wat 20x zo hoog is als de voorgestelde waarde van 0,055.....

Interessant genoeg is volgens deze site: https://www.industrialcontrolsonline.co ... derivative

Proportional range in % = 100% / Proportional gain

oftewel

100% / 18 = 5,5% proportional range. Maar Gira geeft die waarde in K, Kelvin lijkt me?

Ik ben ook eens in mijn X1 gaan kijken omdat GPA in de logische bouwstenen een PI regeling heeft, volgens de manual is de standaard waarde hier 4K / 100%, en het invulscherm heeft het alleen over een percentage wat ingevuld kan worden... I'm confused....

Als ik in de Gira actor en in de PI regeling beide dezelfde waarden invul (4K en 240 min) dan lijken deze aardig met elkaar overeen te komen in de uitvoer naar de ventielen (kan de waarden uitlezen en in een grafiek plotten in OpenHAB)

Weet iemand wat nou precies de eenheid is van de proportionele range die ik in kan vullen in de Gira actor of GPA voor de X1?

Hoe reken ik die voorgestelde gain van 18 om naar een waarde die ik in de actor of GPA kan gebruiken?
Plaats reactie