Raar fenomeen met "alles uit" schakelaar

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Raar fenomeen met "alles uit" schakelaar

Bericht door Capaburro »

Hello,

Ik heb iets raar aan de hand.
Wanneer ik de "alles uit" schakelaar gebruik en ik wil daarna op mijn slaapkamer
het licht aan doen moet ik 2x klikken voordat het licht aangaat. Daarna gaat hij gewoon terug uit/aan
met 1x klikken.

Weet iemand hoe dit komt ?

Alvast merci
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Raar fenomeen met "alles uit" schakelaar

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Dit is geen raar fenomeen.


Als een sensor 0/1 verstuurt naar een actor die geassocieerd is met 0/1, zal deze actor daarop reageren en het commando uitvoeren. Veronderstel dat 0/1 een 1 bit aan/uit groepsadres is.
Het comm object van de sensor zal de Transmit vlag aan staan hebben, het stelt de sensor in staat om een telegram te versturen op de bus, als ie een verandering detecteerd (er drukt iemand op de knop).
Bij de actor zal typisch bij het comm object de write vlag aanstaan, als er via een telegram een 1 wordt verstuurd (=inschakelen) dan zal het comm object die waarde schrijven in zijn geheugen en het relais inschakelen.

Als je nu een alles uit programmeert met bijv groepsadres 2/0, dan ken je dit groepsadres toe aan het comm object van de actor, de actor zijn Write-vlag staat aan en hij zal het commando uitvoeren.

De sensor weet dus niet dat de actor is uitgeschakeld, dus als je nog eens druk op de sensor, verstuurd ie een uit-telegram, nogmaals drukken en hij verstuurt een aan-telegram.

Om dit euvel op te lossen, dien je ook het groepsadres 2/0 toe te kennen aan het comm. object van de sensor, er de write-vlag van dit object aan te vinken.
Opgelet: 0/1 is het zendende groepsadres van de sensor (staat als eerste in de rij, en er staat ook zendend bij).

mvg
Paui
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Raar fenomeen met "alles uit" schakelaar

Bericht door KNX_Steven »

De verklaring is juist, maar de meeste drukknoppen hebben tegenwoordig een Groepenobject als ingang voor statusmeldingen. Koppel het groepenadres van de alles uit daarmee, i.p.v. met het Groepenobject van de uitgang van de drukknop, tenminste als er een statusingang is aan de drukknop.

Uitleg: als je de uitgang van de drukknop ook laat "meeluisteren", dus als ingang van de drukknop gebruikt, dan gebruik je dat groepenobject bidirectioneel. Daarvan wordt afgeraden en het is niet gegarandeerd dat het (nog) (1) altijd werkt.

In vroegere tijden (BCU 1 etc.) was er weinig RAM in de BCUs. De RAM-waarde die de BCU doorstuurde was ook diegene waarmee hij intern werkte. Tegenwoordig is er meer abstractie tussen de behandeling van de groepenobjecten (User Layer) en het applicatieprogramma, en dus kan het zijn dat het applicatieprogramma met een andere waarde werkt dan de RAM-waarde van het groepenobject, en enkel de laatste naar de eerste schrijft waneer het een telegram op de bus wil sturen, of jij dat inmiddels nu hebt verandert of niet...
Plaats reactie