Line coupler laat telegrams maar in 1 richting door

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
HerwigJacobs
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:50

Line coupler laat telegrams maar in 1 richting door

Bericht door HerwigJacobs »

In een project heb ik 2 lijnen met elkaar verbonden via een MDT Line coupler. Dus de setup is:

Lijn 1.1 – Line coupler – Lijn 1.2.

Ik moest de tweede lijn maken omdat de klant 15 aanwezigheidsmelders in een productiehal wilde toevoegen. Alle aanwezigheidsmelders staan op lijn 1.2, alle relaismodules die het licht aan/uit zetten staan op lijn 1.1. In het begin leek dit prima te werken maar ineens begonnen sommige detectoren op lijn 1.2 detecties over te slaan. Soms werkten de lichten goed, soms niet. En dit willekeurig, niet altijd dezelfde lichten.
Bij het uitvoeren van een group monitor viel het me op dat niet alle telegrammen van lijn 2 op lijn 1 verschenen. Toen ik een Bus Monitor deed die op lijn 2 was aangesloten, merkte ik dat er een constante stroom telegrammen op de bus kwam, telegrammen zonder bronadres, bestemmingsadressen, ... Het leek op lege telegrammen, maar constant zodat lijn 2 en de lijnkoppeling overbelast leken.

Na veel zoeken heb ik uiteindelijk de Line coupler vervangen door een nieuwe (ook MDT) en ook de Power Supply 160mA vervangen door een Power Supply 320mA (Zennio). Ik moest beide vervangen om van de lege telegrammen af te komen. Tot dusverre goed. Maar toen merkte ik dat de telegrammen van lijn 2 wel naar lijn 1 gingen, maar niet andersom. De statustelegrammen van de relaismodules gingen dus niet door de line coupler naar de aanwezigheidsmelders. De filter tabel van de line coupler lijkt correct. Zelfs als ik de line coupler configureer als een repeater (dus geen filter van toepassing), gaan telegrammen niet van regel 1 naar regel 2, niet één. Dit leverde echter korte tijd niet al te veel problemen op voor de klant.

Maar nu vertelt de klant me dat de lichten en aanwezigheidsmelders op sommige momenten opnieuw falen. Omdat de telegrammen niet van lijn 1 naar lijn 2 gaan en mijn ip gateway is aangesloten op lijn 1, kan ik vanuit huis geen busmonitor uitvoeren. Omdat ik geen oplossing zie voor dit probleem wou ik hier even polsen of iemand mij kon helpen, vooraleer ik ter plaatse ga.

Ik heb hierover contact opgenomen met MDT en hen mijn configuratie (ETS) gestuurd en ze kunnen geen probleem met de configuratie vinden.

Mijn vraag is dus:
1. Heeft iemand ooit zo'n constante stroom lege telegrammen op de bus gezien?
2. Weet iemand waarom de telegrammen alleen in één richting passeren door de linecoupler?
Bedankt
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Line coupler laat telegrams maar in 1 richting door

Bericht door egfdevos »

Vooropgesteld een defecte bus deelnemer is een mogelijkheid.

Het eerste waar ik hier aan denk ik een fysieke lus in de bus leiding.
Edwin
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Line coupler laat telegrams maar in 1 richting door

Bericht door KNX_Steven »

"Zonder brondadres" bedoel je dus dat het heel korte Telegrammen zijn, die na een eerste byte al stoppen?
Dat lijkt inderdaad op een defecte deelnemer. (Zoek m op en meldt dit hier dan: zo'n dingen zijn niet toegestaan.)

Kan je ook eens de parameters van je Lijnkoppelaar doorgeven?
HerwigJacobs
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:50

Re: Line coupler laat telegrams maar in 1 richting door

Bericht door HerwigJacobs »

Momenteel heb ik de linecoupler gewoon als repeater opgezet om zo de filter table te vermijden (ook al leek die me juist) en uit te sluiten dat daar een probleem zou mee zijn.
De 2 problemen die ik meldde (lege telegrammen en unidirectioneel verkeer door LC) hebben zo te zien niets met elkaar te maken want door de voeding en de LC te vervangen op lijn 2 zijn die telegrammen verdwenen (of waren ze verdwenen, dat zal ik morgen weten). Maar zelfs zonder die telegrammen laat de LC de telegrammen maar in 1 richting door.

Ik heb trouwens gisteren op mijn bureau dezelfde opstelling eens uitgeprobeerd met dezelfde programmatie en daar werkt het wel.

Misschien dat er op lijn 2 ergens een deelnemer zit die inderdaad op één of andere manier problemen veroorzaakt...maar ik heb al eens de bus naar die andere deelnemers (alleen maar ABB aanwezigheidsmelders trouwens) ontkoppeld en die lege telegrammen bleven verschijnen toen.

Door zware rugproblemen ben ik nog niet bij de klant kunnen langsgaan, maar dat ga ik normaal gezien morgen doen. Dan weet ik meer of er weer van die lege telegrammen opduiken in de bus monitor.

In bijlage kan je de parameters van de LC terugvinden.ùù
Bedankt voor de reacties!
Bijlagen
Parameters subline, lijn 2
Parameters subline, lijn 2
subline.jpg (40.83 KiB) 17080 keer bekeken
Parameters main line, lijn 1
Parameters main line, lijn 1
Main line.jpg (42.08 KiB) 17080 keer bekeken
algemene instelling MC
algemene instelling MC
general.jpg (27.86 KiB) 17080 keer bekeken
HerwigJacobs
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:50

Re: Line coupler laat telegrams maar in 1 richting door

Bericht door HerwigJacobs »

Wat de fysieke lus betreft: Ik heb dat ook als eens bekeken maar die kan ik in ieder geval niet vinden.

De elektricien die de leidingen gelegd heeft en de bewegingsmelders, dus lijn 2, heeft geplaatst had wel in het begin (ondanks duidelijke schema's ;)) nog een lus gelegd tussen lijn 1 en lijn 2 onderaan de LC. Met de problemen die daarna voorkwamen (lege telegrams) dacht ik dat dat misschien problemen had gegenereerd (2x spanning op dezelfde lijnen) en vandaar dat ik de voeding en LC eens vervangen heb, en ik dacht met succes....Maar misschien dat 1 of meerdere bewegingsmelders daardoor raar gaan doen is? Maar dan zouden alle problemen moeten verdwijnen als ik die afkoppel...en ik dacht niet dat dat het geval was.

Morgen ga ik terug ter plaatse om allerlei testen uit te voeren...hopelijk komt er iets uit de bus...
HerwigJacobs
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:50

Re: Line coupler laat telegrams maar in 1 richting door

Bericht door HerwigJacobs »

Even een update na bezoek bij klant:
Nu plots wel bi-directioneel verkeerd over LC. Ik heb er niets aan veranderd maar dat blijkt nu te werken.

Maar de problemen met de verlichting (lijn 1) die niet altijd aan/uit-geschakeld wordt door de aanwezigheidsmelder op mijn 2 blijft wel aanhouden maar is niet altijd aanwezig. Uiteraard was het niet aanwezig als ik er vandaag was. Alles werkte nu zoals het hoort.
Ik heb wel een busmonitor laten lopen op lijn 2 en zie dat er af en toe (of geregeld) zogenaamde "ongeldige frames" voorkomen op de bus. Ik vermoed dat het deze telegrammen zijn die ik vroeger zal als echte maar lege telegrammen, maar dat bij een upgrade van ETS deze nu getoond worden in het rood als ongeldige frame (?).
Ik vermoed dat wanneer deze "ongeldige frames" bij momenten veel meer voorkomen (enkel frames per seconde voor een lange tijd) deze de LC verzadigen waardoor de goede telegrammen niet doorgelaten worden.
Van waar deze "ongeldige frames" komen weet ik nog niet (op lijn 1 zie ik die niet): ofwel zoals aangehaald door een defecte busdeelnemer op die lijn, een slecht contact naar 1 van die busdeelnemers of door "cross-talking" tussen de kabels. De elektricien heeft de buskabels blijkbaar samen gebundeld met allemaal stroomkabels (230V) waarop ook zwaardere verbruikers zitten zoals airco's, ... Niet volgens de regels van de kunst maar ik weet niet of dit een verklaring kan zijn van wat ik zie.
De klant gaat me nu bellen wanneer het probleem zich duidelijk voordoet en als het dan mogelijk is, ga ik onmiddellijk langs om nog eens een busmonitor op te zetten en eventueel de airco's als eens uit te schakelen.
De aanwezigheidsmelders 1 voor 1 ontkoppelen kan ook nog maar deze hangen op ong 6m hoogte en er zal een hoogtewerken voor aan de pas moeten komen.
Plaats reactie