ETS Problemen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

ETS Problemen

Bericht door Tom »

Dag allemaal,


Ik ben nu een tijdje bezig met een project in Heverlee (Abdij Van het PArk). Dit is zeer goed verlopen, maar zit nog steeds met een "groot"
probleem. Alles is hier inorde na veel zoeken enz., want makkelijk is het allemaal niet hetgeen je al niet moet doen om 3 bewegsingssensoren
1 lichtkring te laten sturen (master / slave situaties etc ...).

Maar nu het probleem redelijk basic in mijn ogen ik wil gewoon met 1 lichtsensor 2 / 3 verschillende lichtkringen sturen, ik heb al naar
verschillende leveranciers gebeld die allemaal met verschillende oplossingen komen maar geen 1 werkt eigenlijk zoals het zou moeten.

Is het niet mogelijk om gewoon naar mijn groepsadres zowel de uitgangen (lichtkringen) te slepen als de ingang (de beweginsgsmelder). Dit
heb ik ook al geprobeerd en werkt niet maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Als er iemand anders zegt zo doe ik het meestal en dat werkt altijd, suggesties zijn altijd welkom.

Ik zit hier met een EIB installatie met allemaal MERTEN spullen (sensors, actoren, etc) en maak gebruik van ETS 3.0.

mvg

Van Camp Tom
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: ETS Problemen

Bericht door Mattias »

Je probleem is dus om 1 bewegingsmelder te koppelen met 3 actorkanalen??? En geen fabrikant die hier een antwoord op weet? Of begrijp ik het probleem verkeerd?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: ETS Problemen

Bericht door KNX_Steven »

Kan je even nader uitleggen wat je wil doen?

Als het niet zou werken zoals gepland, nadat alle deelnemers geprogrammeerd zijn, kijk dan eens na of het groepsadres van de bewegingsmelder wel als zendend groepsadres staat ingesteld.

Een apparaat kan op een groepenobjekt telegrammen ontvangen via meer dan één groepenadres, maar het kan via een groepenobjekt steeds maar via één groepenadres zenden, zelfs al zou je meerdere groepenadressen aan dat groepenobjekt toekennen.
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

Re: ETS Problemen

Bericht door Tom »

Ja inderdaad heel simpel 1 bewegingsmelder (knx argus inbouw 6243XX),ik heb met tijdsfunctie genomen in dit geval. En deze bewegingsmelder moet gewoon 3 lichtkringen sturen heb gewoon groepsadres aangemaakt.

bvb.:

1.1.1 (Verlichting kelder) hiernaar heb ik gewoon men ingang gesleept (argus 180 inbouw) en daar dan ook men uitgangen (schakelobject 1, schakelobject 2, etc )

In mijn ogen zou het niet veel moeilijker mogen zijn, maar altijd hetzelfde probleem na programmatie alles ok tot het 1keer gebrand heeft keren daarna altijd hetzelfde of ze gaan niet aan of pas na enkele minuten of er gaan er maar een paar aan. Redelijk bizar maar toch ambetant voor de klant ;).

Dan volgend probleem meerdere sensoren voor 1 of meerdere lichtkringen. Dezelfde sensoren gebruik ik hiervoor en na wat zoekwerk maar ik gebruik van de master/slave situatie.

Mijn master stel ik in als (argus 180 met tijdsfunctie), mijn slaves stel ik in als (argus 180 cyclisch zenden).
Dan gebruik ik het schakelobject van mijn master om te linken als ingang met mijn groepsadres en mijn slaves verbind ik met de triggerfunctie van mijn master dmv een aangemaakt triggeradres (groepsadres).
Als ik 1 lichtkring wil sturen werkt het perfect heb hier een traphal die mooi gaat maar vanaf ik meerdere lichtkringen hierbij wil voegen slaagt hij volledig tilt.

Ik heb deze methode gebruikt die redelijk complex is als er een veel simpele is mag je me dit ook altijd meegeven ;-). Bij nader inzien ben ik toch meer en meer fan van mijn nikobus systemen aan het worden lekker makkelijk en allemaal niet zo complex.

Alvast bedankt.

mvg
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: ETS Problemen

Bericht door KNX_Steven »

° Kan je even een export van een gedeeltje van het projekt hier ter beschikking stellen, want het is niet helemaal duidelijk hoe de zaken momenteel gelinkt zijn.
° Heb je al eens de telegrammen op de bus met de Groep Monitor en de Busmonitor bekeken? Stuurt de bewegingsmelder wel degelijk een telegram als hij of één van z'n slaves beweging detecteert? Stuurt hij ook een uit-telegram?
° Er kan nog één en ander afhangen van de parameters van je sensoren en aktoren, dus die hebben we ook nodig.
Plaats reactie