individueel adress

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
mattn
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 15:07

individueel adress

Bericht door mattn »

Beste,

Ik ben student bij een hogeschool en als opdracht moeten we werken met knx producten en het programma ETS3
Van deze elementen hebben we weinig ervaring mee. daarom dat ik graag wat vragen had gesteld.
we hebben een kleine opstelling met wat elementen en een communicatie met RS232 seriële verbinding.
Wanneer we online willen gaan, vraagt ETS een individueel adres. Ik heb al wat informatie gevonden op deze website over dit, maar wanneer we bijvoorbeeld 1.1.255 invullen wordt er een fout gegeven: (buscommunicatie test = OK)
"ETS trachte een beschermd of onbestaand geheugen blok te lezen. EDI:Standard serial EDI - PE110
Params: COM1
Last messages (EMI2):
14:16:25.593 S 07 P_SWIT.req 00 12 34 56 ....
en nog een hele hoop van die lijntjes

alvast bedankt !
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: individueel adress

Bericht door KNX_Steven »

Het Individueel Adres is gewoon een éénduidig adres dat je moet toekennen aan elk apparaat, zo een beetje als een IP adres.
Het moet wel passen in de topologie. Dat is een boom, vertrekkende vanaf de Backbone 0.0. Daaronder heb je de Main Lines 1.0, 2.0 tot en met 15.0. Onder de Main Lines (Hoofdlijnen), heb je de lijnen. Onder Hoofdlijn 1.0 hangen bvb. de Lijnen 1.1, 1.2, tot en met 1.15. De Individuele Adressen van de apparaten moeten passen in de lijn waarin je je gemonteerd hebt. Bvb. in Lijn 1.1 hangen de apparaten 1.1.1, 1.1.2 tot 1.1.255. Voila.

De fout die je krijgt van ETS heeft overigens niets te maken met de waarde die je ingeeft.
Wellicht is er wat fout met de installatie van je ETS programma zelf.
Contacteer KNX Support.
mattn
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 15:07

Re: individueel adress

Bericht door mattn »

Alvast bedankt voor de informatie. we hebben ondertussen al het probleem opgelost, en wat slimmer geworden.
Maar we zijn bij een volgend probleem gebotst:
ik heb een analoge sensor ingangsmodule, een pt100, en een klein apparaatje die de waarde van de pt100 omzet naar een 0..10V signaal.
het probleem is het volgende: wanneer ik de waarde wil uitlezen van de pt100 op de gira home server, staat er wel degelijk een getal, maar is totaal niet de actuele temperatuur. Ik vermoed dat er ergens instellingen verkeerd staan, maar natuurlijk weet ik niet wat.

ik heb hier 3 screenshots van bepaalde instellingen waarvan ik denk dat het daar ergens is waar de fout zich bevindt.


Dan had ik nog een klein vraagje. Ik beschik ook over een meetmodule voor stroom, cos phi, spanning,... maar als ik de module aanschakel (3x230V) dan staat er in de menu van de module U1 = 134,4V U2= 134,4V U3 = 134,4V
moet men deze module dan aansluiten op 3x400V?
de meetmodule is een DBB 13000
link module info:

http://www05.abb.com/global/scot/scot29 ... 67_eng.pdf

het apparaat werkt ook met een IR zender aan de zijkant, waarvoor je een extra module voor nodig hebt, weet iemand hoe je werkt met die extra module (deze heb ik ook, maar waat niet goed hoe ik ermee moet werken)

ALVAST GEDANKT !
alle informatie/hulp is welkom :)
Bijlagen
ETS
ETS
instelling analoge meter.JPG (56.35 KiB) 5639 keer bekeken
ETS
ETS
Input 1 analoge meter.JPG (57.28 KiB) 5639 keer bekeken
gira home server
gira home server
communication objects.JPG (64.69 KiB) 5639 keer bekeken
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: individueel adress

Bericht door KNX_Steven »

In de onderste screenshot zie ik alleen dat het datatype staat ingesteld op "EIS 10". Kan je dit op "EIS 5" zetten.

n.b.: "EIS" zijn stokoude benamingen voor formaten hoe data wordt gecodeerd op KNX. Inmiddels gebruiken we het word "Datapoint Type".

Over de meetmodule kan ik weinig zeggen. Wat meet je tussen dezelfde aansluitingen met een multimeter? Meet de module tussen de fasen, of tussen elke fase en neuter?
mattn
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 15:07

Re: individueel adress

Bericht door mattn »

ja dit is mogelijk om EIS op 5 te zetten
maar, ik vindt nergens datapoint type terug...
maar de meetwaarde van de pt100 blijft totaal verkeerd te zijn
Plaats reactie