Beste manier voor "Alles uit" functie

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
peterm
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 16 feb 2011, 21:22

Beste manier voor "Alles uit" functie

Bericht door peterm »

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier op het forum, en hoop dat mijn vraag niet al te onnozel is.
Ik ben ondertussen een aardig eindje op weg in ETS3, en heb geleerd dat dingen uitproberen de beste manier is om te leren. De documentatie is beperkt vindbaar ;-).
Ik wil een aantal alles uit schakelingen gaan maken en vroeg me af wat daarvoor de beste manier is. Ik heb zelf al bedacht dat ik een groepsadres kan maken dat ik aan alle gebruikers die van deze schakeling gebruik moeten maken toeken en waar ik vervolgens een 0 naartoe zend om alles uit te schakelen. Ik vroeg me echter af of dit de beste (of enige) manier is om dit voor mekaar te krijgen en vervolgens hoe dit het beste te doen in ETS3. Bestaat daar een slimme manier voor of moet ik alles handmatig opzoeken en vervolgens gaan slepen?
Alvast bedankt!

Peter
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Beste manier voor "Alles uit" functie

Bericht door KNX_Steven »

Dat is inderdaad hoe je dat doet.
Wel even opletten dat de schakelaar(s) waar je dit wilt doen zo kan worden ingesteld dat hij alleen een 0 stuurt, of je "alles uit" wordt een "alles aan". :?
Je kan in ETS met de CTRL-toets ingedrukt meerdere groepsobjekten samen selecteren en dan in één beweging naar het groepsadres draggen. Je kan daarvoor Topology view gebruiken, maar bvb. ook de Device List, want die laat toe alle groepsobjekten van alle apparaten gelijktijdig te tonen.
Zo kan je op gelijkaardige manier ook een "alles uit benedenverdieping" of een "alles uit bovenverdieping" realiseren, of omgekeerd, als je een 1 verstuurd, een paniekdrukknop.
peterm
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 16 feb 2011, 21:22

Re: Beste manier voor "Alles uit" functie

Bericht door peterm »

Bedankt voor de reactie. Het werkt!
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Beste manier voor "Alles uit" functie

Bericht door KNX_Steven »

Oh, ja...
Vergeet niet om de statusobjekten van bepaalde aktoren terug te koppelene (Groepsadres) naar je drukknoppen. Niet alleedn gaat je status-LED dan netjes uit, maar het kan ook vermijden dat je op bepaalde drukknoppen twee keer moet drukken na een "alles uit".
Plaats reactie