2x Berker Master control touchscreen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

2x Berker Master control touchscreen

Bericht door Jan-Age »

Voor een project hebben wij 2x de Berker touchscreens (75740012) waarop diverse actor uitgangen geschakeld worden vanaf 2 schermen.

Het volgende doet zich voor: Als op scherm 1 op de knop gedrukt word schakelt de actor-uitgang, veranderd de status van de knop op scherm 1 en tevens veranderd de status van de knop op scherm 2.

Indien op scherm 2 op de knop gedrukt word schakelt de actor-uitgang, veranderd de status van de knop op scherm 2 maar de knop op scherm 1 veranderd niet mee.

De schermen zitten op 2 verschillende lijnen met een lijnkoppelaar ertussen, voor de werking maakt geen verschil als beide schermen op dezelfde lijn aangesloten zitten, hierbij dient hetzelfde probleem op.

Dit is een probleem waar we tegenaan lopen, ik hoop dat iemand bekend is met de touchscreens van Berker.
Het is geprogrammeerd met ETS3.0f

Groeten,

Jan-Age
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door 747driver »

Sorry, weet er onvoldoende van om je te kunnen helpen.
Vraag me bij zoiets wel af of beide touchscreens van dezelfde applicatie zijn voorzien.
Wellicht dat een flag (update?) behorende bij de betreffende knop in de applicatie van scherm 1 niet ge-set is?
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door Jan-Age »

Ja beide touchscreens hebben dezelfde applicatie, ook zijn alle flags ge-set.
Dit probleem is ook al bekeken door iemand van Berker zelf maar die kon zo geen vreemde dingen in de applicatie vinden, helaas is de beste man op het ogenblik op vakantie.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door Wijnand »

Schrijven beide touchscreens naar hetzelfde groepsadres?
Lezen ze de status ook uit hetzelfde groepsadres?
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door Jan-Age »

Wijnand schreef:Schrijven beide touchscreens naar hetzelfde groepsadres?
Lezen ze de status ook uit hetzelfde groepsadres?
Ja, beide schrijven naar dezelfde groepsadres en lezen naar dezelfde terugmeld groep.

Echter hebben we ook nog een 4v tastsensor van berker (componenten zitten op een demobord momenteel)
als deze de aktor schakeld gaat wederom scherm 1 niet mee maar scherm 2 weer wel.

Het lijkt net of scherm 1 helemaal geen terugmelding krijgt uit de bus. alle vlaggen van de 2 schermen staan gelijk dus hier zit geen verschil in.

Groet,
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door 747driver »

Ik zou scherm 2 loskoppelen en scherm 1 opnieuw programmeren met het individuele + groeps adres, de applicatie en parameters van scherm 2.
Ook zou ik de lijnkoppelaar ontkoppelen.
Hoe minder variabelen/componenten des makkelijker is het storing zoeken (sprak de leek).
Ben benieuwd of bediening met de tastsensor dan wel een status verandering geeft op het scherm.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door oNNoZeLe »

Kan ik er vanuit gaan dat je rekening gehouden hebt met het verschil tussen wat ie moet doen "schakelen op groepsadres x.x.x" en "lees groepsadres x.x.x" voor de status van je schakelaar?

Want werkt je opstelling wel als je met je tastsensor schakelt, wijzigt de knop op je display dan mee? (deze opstelling heb ik meerdere in mijn woning)
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door Jan-Age »

Bijgaand een afbeelding van de configuratie van het display element.

N.b.
De groep 1/0/0 is voor het "schakelen" van de groep, hierin staat ook de aktor uitgang + de 4v tastsensor
De groep 8/0/0 is voor het "lezen" van de aktor status, hierin staat het actieve terugmeld object van de aktor

Tevens zit er een "veeg" functie op het demobord om alles tegelijk uit te schakelen en sinds kort "leest" de 4v tastsensor ook naar de terugmeld objecten, zodat er niet meer 2x op gedrukt hoeft te worden (toggle). dit gaat dan wel weer perfect dus terugmelding werkt wel.

Het vreemde is, sinds vorige week lukt het mij niet meer om scherm 2 te laten volgen, dus nu heb ik bij beide schermen geen werkende terugmelding meer.

Ik hoop dat iemand het nog kan volgen :)

Afbeelding
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door Jan-Age »

Het probleem is opgelost.

In de schermen zit een ingebouwde busaankoppelaar, het geheugen hiervan was gewist in ETS.
Eerst van scherm 1, dus niet zo gek dat scherm 2 de terugmelding wel deed en daarna niet meer.

Hebben een expert van Berker op bezoek gehad en deze heeft de koppelaars geflashed zodat ze weer goed functioneerde.

Al met al ben ik weer een blije persoon en deel ik deze oplossing graag met jullie, indien er andere zijn die tegen hetzelfde aanlopen.

Bedankt voor alle goede ideeën.

Groet Jan-Age
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: 2x Berker Master control touchscreen

Bericht door 747driver »

Toppie!
Eind goed al goed.
Plaats reactie