Berker BIQ

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Berker BIQ

Bericht door gorie »

Ik heb vandaag mijn eerste BIQ 3-voudig comfort aangekocht.
Ik heb mijn buskoppelaar toegevoegd en een fysiek adres toegekend binnen ETS3.
Daarna mijn BIQ toegevoegd maar kan deze geen fysiek adres toekennen.
Wat doe ik fout en hoe moet je dan tewerk gaan bij het gebruik in combinatie met een buskoppelaar.
Geen buskopppelaar inbrengen en rechtstreeks de BIQ of deze hetzelfde adres toekennen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Berker BIQ

Bericht door 747driver »

Ik weet niet hoe dat bij Berker gaat maar met de Gira spullen welke ik gebruik sluit ik de buskoppelaar aan op de bus, prik de tastsensor (schakelaar) in de buskoppelaar en ken een fysiek adres toe aan de tastsensor.
Deze programmeer ik dan met ETS (Download - Program Individual Address) waarbij ie vraagt om de programmeertoets van de tastsensor in te drukken.
Kan me slecht voorstellen dat dat met Berker anders gaat?
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Re: Berker BIQ

Bericht door gorie »

Bedankt voor de reactie. Heb dit zo gedaan en het werkte meteen.
Alleen weet ik nog niet waarvoor je dan de applicatiesoftware hebt voor de buskoppelaar.
Een volgend probleempje doet zich nu voor.
Schakel een lampengroep met een inzennio Z38i aan, doe deze uit met de BIQ en moet 2 keer drukken.
Dus de BIQ houd geen rekening met de status. Hoe moet je dit programmeren.
Andersom lukt dit wel.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Berker BIQ

Bericht door 747driver »

Ik gebruik dimmers welke een switching status en brightness value feedback object hebben.
Het switching status feedback object heb ik naar hetzelfde groepadres gesleept als waarin de betreffende tastsensor en het schakel object van de dimmer in staan.
Als je de lamp dan aanschakeld zend de dimmer zowel een switch ON als een brightness value feedback telegram.
Weet niet 100% zeker of dat officieel zo hoort maar bij mij werkt het :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Berker BIQ

Bericht door 747driver »

Bedenk me net dat ik wellicht verkeerd zat mbt het toekennen van een fysiek adres.
Dat wordt meen ik toegekend aan de buskoppelaar en niet aan hetgeen er op is aangesloten.
Uiteindelijk heb je op de buskoppelaar de sticker waar het fysieke adres op wordt genoteerd.
De applicatiesoftware gaat volgens mij in hetgeen er op de buskoppelaar is aangesloten.
De tastsensor bijvoorbeeld.
Voor de buskoppelaar welke ik gebruik kan ik ook geen applicatiesoftware vinden.

Kan iemand met wat meer verstand hiervan dit confirmeren?
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: Berker BIQ

Bericht door Jan-Age »

Het fysiek adres word inderdaad in de Busaankoppelaar geprogrammeerd, de applicatie programmeer je (naar je busaankoppelaar adres) zodra je de testsensor erop hebt zitten.
Die terugmelding waar 747driver het over heeft zit bij berker in de aktor, dat is dan een actief-meldobject, daarbij laat je de tastsensor (kijken) naar de groep waar de terugmelding ook in zit.

Hier op het kantoor hebben we de Berker 3v-glassensor met thermosstaat en 8v-aktoren. deze werken met dezelfde methode.

De aktor waar jij het over hebt ken ik verder niet.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Berker BIQ

Bericht door oNNoZeLe »

is het inmiddels helder of heb je nog details nodig?

ik heb het verschillende malen toegepast..
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Re: Berker BIQ

Bericht door gorie »

Is dan opgelost geraakt door de medeposters.
Toch bedankt
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: Berker BIQ

Bericht door Bob »

Hoi gorie dit topic is al weer van een tijdje geleden, maar kan je misschien stap voor stap uitleggen wat je hebt gedaan?

Ik probeer hier mijn testopstelling aan de praat te krijgen, maar ik krijg mijn B.IQ 2voudig comfort niet aan de praat. Ik kan een fysiek adres toekennen aan de buskoppelaar. Maar als ik "download application program" doe dan krijg ik de volgende foutmelding:

Download (Appl): 1.1.7 B.IQ push button 2gang comfort
Start: 23:06:41, End: 23:06:41
The device is from a different manufacturer than the application program.

Ik weet niet hoe ik verder kom.

Wat ik heb gedaan:
1) Buskopperlaar aan de bus gehangen.
2) Applicatie gedownload van de Berker website 7516259x.vd1 en importeerd
3) Device toegevoegd
4) Fysiek adres toegekend (1.1.7) (Download... --> Program Individual Address) (met programeer knopje indrukken enzo)
5) B.IQ schakelaar op de buskoppelaar gezet.
6) Download... --> Download Application Program

Vervolgens krijg ik de foutmelding zoals op de toegevoegd afbeelding.

Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik device info doe (remote) dan krijg ik o.a.:
Device manufacturer Albrecht Jung

Ik zou toch zweren dat het Berker producten zijn...? Ik heb het met twee buskoppelaars getest en beide geven dezelfde informatie.

Enig idee wat ik verkeerd doe?
Bijlagen
error.png
error.png (24.93 KiB) 8704 keer bekeken
device info.png
device info.png (14.73 KiB) 8704 keer bekeken
topology.png
topology.png (72.52 KiB) 8704 keer bekeken
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: Berker BIQ

Bericht door JurgenS »

Volgens uwe ets zijn uw schakelaars niet van Berker maar van Jung. Dus wie is er verkeerd bezig, jij of ets :lol:
Plaats reactie