Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Hallo..

Ik ben bezig met het programmeren van onze domotica installatie (Gira). Dit bevat enkele 1038 schakelactoren en een hele hoop tastsensor 3 knoppen. De basishandelingen lukken me al aardig, zoals het "gewoon" schakelen van lichten en rolluiken. Voor rolluiken kort drukken = stapje naar beneden of naar boven, lang drukken is helemaal sluiten enz.

De geavanceerde functies daarintegen, lukken gewoon niet. We maken ook gebruik van een control 19 client, een homeserver en dan ook een ipad / iphone. De volgende problemen heb ik momenteel:
  • De procentuele schakelingen (rolluik bvb op 50% zetten, dimmer op 50% zetten) lukken niet, deze doen gewoon niks. Kan iemand hier eens een duidelijk ETS aansluitschema van maken, zodat ik weet hoe ikd e tastsensor correct moet koppelen in ETS en misschien ook in Expert? ik denk dat ik dit correct doe, maar toch werkt dit niet...
  • De control 19 client, krijg ik niet op de "native" 1366/768 resolutie ingesteld, als ik (denk het juiste) hebben ingesteld in de Quad client config editor en ik start hem op, dan krijg ik steeds "connection error", welke instellingen moet ik hier juist aanpassen (waarschijnlijk ik Expert) om dit te doen werken?
  • De verbindingen van de videofonie lukken ook niet, de deuropener krijgt geen stroom, kabels zijn volgens mij goed aangesloten. Ik werk trouwens met de niewe IP Gateway (2620 97) om de verbinding te maken met de rest van de installatie, maar de aansluiting van de bekabeling is verre van duidelijk. Bus in, bus out "ub" enz... kan iemand hierin duidelijkheid scheppen?
Een hele hoop vragen en zorgen, hopelijk kan iemand hier in een of meerdere problemen wat duidelijkheid scheppen, ben ten einde raad :(
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Hier nog een beginner met Gira spullen (ook tastsensor 3, de 2033112), homeserver en iPhone app.
(Nog) Geen touchscreen.
Gebruik af en toe de Gira Quadclient vanaf de laptop.
Werkt hier redelijk goed.

Die procentuele schakelingen weken niet zeg je.
Kun je dus alleen maar Aan (100%) en Uit (0%) schakelen?
Als je de parameters van de tastsensor opent, hebben de rockers de functie dimmen?
Tastsensor.jpg
Tastsensor.jpg (68.17 KiB) 11984 keer bekeken
Die connection error, krijg je die ook wanneer je een andere resolutie instelt?
In HS Expert - Master data - Project - Interface - Designs
Heb je daar wel de 1366/768 resolutie staan?
Bij mij stond er alleen de 1024 full screen.
Heb zojuist om te testen ook een 1366x768 full screen aangemaakt.
Toen ik het project naar de HS wilde sturen kreeg ik een foutboodschap mbt wat icons welke er niet zouden zijn.
Betreffende icons gereset en toen ging het wel.
Vervolgens weer een connection error.
In Design Gira 1366x768 aangeklikt en rechts gekozen voor activate design en gekozen voor het transferren van alle design data.
Dat hielp ook niet.
In QC Config onder Project - QuadClient - General Information - Designs aangeklikt.
In Properties zie je dan 4 designs waarvan slechts de eerste (1024x768) was aangevinkt.
Ook de laatste aangevinkt (1366x768) en vervolgens alles weer naar de HS gestuurd.
Tahdaaah, hij doet het!
Uiteraard ook in QuadConfig de juiste resolutie kiezen!
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

De dimmers kan ik handmatig (dus vanop de knop zelf) dimmen & aan / uit schakelen, door ofwel kort of lang te drukken. via de ipad ook, behalve het procentueel schakelen. De instellingen staan alleszins op "dimmer"

Bij rolluiken heb ik in ETS net iets ontdekt, wat al een deel van de oplossing zou kunnen zijn, ze stonden op "jaloezie" ipv "rolluik/markies", al heb ik wel de engelse productdatabase gedownload, vandaar de vergissing. Dan kan je in de schakelaar (waar je dan weer alleen jaloezie kan kiezen en geen rolluiken) het "bedieningsconcept" wisselen tussen een aantal kort/lang functies. Daar had ik "kort - lang - kort" staan, wat dus ook weer fout was enz.

Ivm de control 19 client, dat ga ik zeker eens proberen! Ik hou je op de hoogte :)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Snap niet precies wat je met procentueel schakelen bedoelt.
Bedoel je de weergave van het helderheids percentage zoals hier:
IMG_0587.jpg
IMG_0587.jpg (79.59 KiB) 11983 keer bekeken
Werkt de iPhone app ook op de iPad of moet je daar weer voor betalen?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Ja, die procenten achter jou verlichtingspunten, dat bedoel ik met procentueel schakelen :) Zal blij zijn als ik dat ook in werking krijg

Ivm de iphone app, geen idee eigenlijk, heb eerst de ipad app gekocht, achteraf als alles werkt, kijk ik wel of we apart nog eens moeten betalen, maar als dit in de lijn van alle andere prijzen van Gira ligt, zal dit nog wel opnieuw betalen zijn :D

Ach ja, als ik zoveel geld uitgeef aan de hardwarze zelf, mag ik hier nu niet over gaan klagen zeker? :)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

In QuadConfig - Building structure ga je naar een vertrek en gebruik je create and add function.
Kies dan voor lighting/Switching - Dimmer
In het properties venster Behaviour: Togging mode.
Vul bij Switch, Brightness value en Dim de corresponderende objecten van je dimmer in.

In ETS moet je bij de eigenschappen van de dimmer bij feedbacks voor de switching status en brightness value kiezen voor "feedback object is active signalling object".
De feedback objecten vervolgens toevoegen aan het groepadres waar de betreffende objecten van je tastsensor en dimmer in staan.
Zo blijft iedereen op de hoogte van de status van je verlichting ;)
2.jpg
2.jpg (36.52 KiB) 11980 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (48.03 KiB) 11980 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Wat je hier zegt ivm de dimmers, ga ik drect zeker proberen. De rolluiken zijn eindelijk (toch al 1 rolluik, maar de rest is gewoon kopieren) in orde :)

De control 19 client is ook in orde, deze staat nu mooi in native 1366 * 768, dankzij je hulp :D Nu duikt er weer een nieuw probleem(pje) op: de ipad / iphone applicatie wil geen verbinding meer maken met de homeserver. De instellingen staan volgens mij correct? (zie foto)
IMG_0586.png
IMG_0586.png (170.52 KiB) 11980 keer bekeken
Als de dimmers / ipad terug werken, is er "alleen" nog maar de videofonie, die niet wil werken :D

alvast hard bedankt voor alle hulp!
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Dat zou goed moeten zijn indien 10.10.10.11 inderdaad het adres van de HS is.
Ik neem aan dat de HS en de Control 19 client op een router of zo zitten aangesloten dus als die Control 19 client het nog doet zou dat adres wel goed moeten zijn.
Indien ik de app heb draaien en ik upload een nieuw programma naar de HS moet ik soms de app afsluiten en opnieuw opstarten om weer contact te maken.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Net gegeten, nu weer terug naar de bouw.. Straks update van het het is gegaan :)

Fingers crossed
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Met je iPhone app kun je vanaf iedere plek via een internet verbinding contact maken met je HS.
Ik heb dat gedaan door in m'n router port forwarding te gebruiken.
Zo kun je bv al het verkeer naar een bepaalde poort doorsturen naar je HS.
huisipadres:85 --> forward naar Homeserver:80
Ik kan op die manier ook wanneer ik op pad ben in ETS wat parameters veranderen en het gewijzigde programma bv naar een dimmer sturen.
Heb daarvoor een Gira USB-EIB interface aan de HS hangen.

Neem aan dat je nog geen internet hebt als het huis nog moet worden afgebouwd.
Plaats reactie