Gira 1018 - ETS programmatie?

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door houseofdreams »

Hallo,

Ik ben bijna op het punt dat we kunnen verhuizen, dus nu zou ik nog de laatste stappen van onze domotica nog programmeren, alleen weet ik nog niet hoe. Ik heb een Gira 1018, samen met de 230V themrische regelventielen (nummer ontgaat me nu).

In ETS heb ik de 1018 toegevoegd, maar daar begint dus het grote vraagstuk. ik krijg daar 6 "controller outputs", die dan de 5 (heb maar 5 radiatoren) moeten sturen, maar ik zou niet weten hoe ik de gegevens van de metingen die de tastsensoren ( TS3+) moet gebruiken.

Als iemand mij 1 voorbeeld kan geven voor 1 uitgang/radiator kan aansturen (waarschijnlijk ook nog via de grafisch-logische editor?)

Kortom: help ! :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door 747driver »

Ik verwacht idd dat je de Graphic Logic Editor hiervoor moet gaan gebruiken.
Per vertrek heb je dan een actuele en een instel temperatuur nodig.
Is het al gelukt om die in te stellen en weer te geven?
Indien je net als ik tastsensoren gebruikt met ingebouwde temeratuur sensor zou ik die ook gebruiken voor het bepalen van de temperatuur van betreffende ruimte.
In de GLE de waarden middelen.

Die regelventielen, hoe worden die aangestuurd?
Open/close of met een percentage?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door houseofdreams »

In expert, bij het zogenaamde "muster project", zitten een aantal voorbeelden van verwarming, gestuurd door de GLE, maar zoals we in dat andere topic al hadden aangehaald, kan ik daar gewoon de logica niet van inzien, zelfs niet met het "invullen" van voorbeeldtemperaturen.

Momenteel heb ik het zo ingesteld, ik kan alleen nog niet zeggen of het werkt, omdat het zo warm is binnen/buiten :twisted:
1.jpg
1.jpg (76.95 KiB) 12846 keer bekeken
Hier zie je de 3 items die ik nodig ga hebben. De 2 opgelichte elementen zijn de duidelijke waardes: actuele en setpoint temperatuur. De blauw aangevinkte waarde, is momenteel "gekoppeld" aan een uitgang van de Gira 1040 verwarmingsschakelactor. Allebei zijn het 1byte waardes, dus wil dat hier zeggen, dat deze uitgang PWM geschakeld wordt, dus met een percentage.
2.jpg
2.jpg (33.94 KiB) 12846 keer bekeken
Hier zie de de in/uitgangen van de verwarmingsactor.

Momenteel heb ik nog geen gebruik gemaakt van de GLE, maar ik kan voorlopig ook nog niet zeggen of dit al werkt. De bediening via het scherm/iphone/ipad laat ik voorlopig zelfs nog buiten beschouwing, ik test nu met de eigenlijke tastsensoren om de temperatuur in te stellen.

Het zou eind van deze nieuwe week toch een pak frisser gaan worden, dus kan ik ook echt testen of dit al een "beetje" werkt :P
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door 747driver »

Het handige van het wel verwerken van het systeem in scherm/iPhone/iPad is dat je ziet wat er gebeurt en wat er aan waarden wordt gemeten en ingesteld.
Je zou bv kunnen zien wat de actuele temperatuur is en dan een hogere temperatuur instellen en kijken wat de uitgangen van de 101800 doen.
Als de kachel er nog niet op zit aangesloten lijkt me dat geen probleem.

Die TS3+ is een complex ding.
Various control types can be configured for each heating or cooling level: PI control (permanent or switching PWM) or 2-point feedback control (switching).
Control parameter for PI controller (if desired: proportional range, reset time) and 2-point controller (hysteresis) adjustable.
Hij werkt dus waarschijnlijk niet als een "ouderwetse" thermostaat welke pas uit slaat wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt.
Met de Command value for heating als byte volgens de techdoc:
This object is only available in this way if the type of feedback control is configured to "Continuous PI control"
Heb je de Engelse techdoc van 2042.. gedownload?
Vanaf pagina 112 (hoofdstuk 4.2.4.2) wordt het interessant leesvoer.

Als je redelijk Duits schrijft en kan lezen kun je overwegen je vraag op knx-user-forum.de te stellen.
Misschien is er zelfs al een topic over.

Wellicht dat de heren-voormalig-studenten van idgsolutions weten hoe je dit aanpakt ;)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door 747driver »

Een paar links welke het lezen waard zijn denk ik:
1, 2 en 3
Gevonden door op eerdergenoemde site te zoeken op 101800
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door houseofdreams »

Hoeveel keer ik op die duise website al gezocht heb op "1018", maar natuurlijk niet op "101800", wat een verschil :)

Niet dat ik er veel wijzer van geworden ben. Het eerste topic is het meest passende, de andere gaan volgens mij meer over koelen, verwarming is daar niet de hoofdzaak. Ik dacht dat ik momenteel al op PWM stond, maar klaarblijkelijk nog niet..

Allemaal toch heel ingewikkeld, de eerste keer. Dit zal nog wel even duren eer ik dit werkende krijg vrees ik. En het laten doen, kost me net "iets" teveel geld. Waar ik de onderdelen heb gekocht, vroegen ze dus 5600 euro, voor die "paar" apparaten te programmeren. Dat vind ik nu net iets teveel geld, voor een paar uur werk.

Het spijtige langs de andere kant is dan, dat mensen die dit zoals wij niet zelf opzoeken, ook niet geneigd gaan zijn om anderen te gaan helpen, net omdat dit zo duur is :cry: Daarom vind je alleen op de duitse fora zoveel reacties. Alleen is mijn domotica-duits niet zo sterk :oops:

Blijven proberen tot het werkt vrees ik, maar als ik iets vind, of ik maak vorderingen, dan post ik ze zeker....
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door houseofdreams »

Vandaag opnieuw langs alelek geweest voor wat kleine defecten (TS3's deden raar, leds bleven constant branden, hadden ze nog nooit meegemaakt)

De regeling van de verwarming ga ik normaal dit weekend in orde brengen dankzij wat uitleg van alelek, dan post ik de uitleg hier wel, met voldoende screenshots. Normaal gezien ga ik met de verhuis geen enkele dag internet moeten missen, fingers crossed...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door 747driver »

Top!
Vermoed idd dat mensen die professioneel bezig zijn met deze materie niet zo gemakkelijk gratis hun kennis zullen willen delen met jan-en-alleman op het internet.
Die hebben uiteraard liever dat je je bij hun meld als klant.
Je betaald uiteraard niet alleen de uren dat ze aan jouw project werken maar ook de uren welke aan training worden besteed en de uren dat ze niets te doen hebben...
Jouw systeem zal wel heel anders worden dan het mijne aangezien ik geen TS3+ gebruik.
Ik zal het allemaal mbv de GLE moeten doen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door 747driver »

En, hoe gaat het met de verwarming??
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:En, hoe gaat het met de verwarming??
wel,

Nog verre van op punt, rare toestanden eigenlijk. De programmatie van de verwarmingsactor is gebeurd zoals het moet (op zich echt niet moeilijk, valt niet zoveel te wijzigen) en de ventielsturingen zijn geplaatst.

Een van de problemen ligt waarschijnlijk bij de collector. Als alle kranen gesloten zijn, en een van de kranen gaat open, dan is er een hoorbaar kloppend geluid... Heel storend. Iemand op een sanitair forum sprak over ventielen die verkeerd staan, teveel druk op de ketel, ... Nog niet kunnen verder testen. In de planningsfase had ik ergens een foto gevonden online, van iemand zijn collectorgroep, en die persoon had nog een verbindingsstuk, tussen de warme en koude kring, dat overdruk kon opvangen, waarschijnlijk ga ik ook zoiets nodig hebben.

Een ander probleem is dat de 3 kamers wel worden opgewarmd maar 1 kamer niet. Ik heb nog niet kunnen testen of het aan het ventiel ligt of ergens anders. Via de bus monitor zie ik wel dat het ventiel een procentuele waarde toegestuurd krijgt, maar daar stopt het dan ook... Eens al deze problemen opgelost, ben ik van plan van een blog aan te leggen met een soort van "Gira handleiding". Mss handig voor anderen, want de oplossing van deze problemen die ik ben tegengekomen, waren echt niet eenvoudig te vinden, laat staan in het nederlands :-)

Nog veel werk dus, maar ik hou je op de hoogte
Plaats reactie