Berker Master control Touchscreen 75740012 Lichtscene's

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
cliffjeweet
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 16:50

Berker Master control Touchscreen 75740012 Lichtscene's

Bericht door cliffjeweet »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben een student die op het moment werkt met het touchscreen van Berker.

To the point:

Als je in Ets3 parameters editeerd met master control (master control is gebonden aan het touchscreen) komt er een popupscherm waarin je alle opties van het touchscreen kan programmeren/wijzigen.
Hier kan je bijvoorbeeld knoppen toevoegen om lampen aan en uit te schakelen, of je jalouzie omhoog of naar beneden laten gaan.
Dit is niet zo'n probleem en is me ook gelukt. Nu heb ik eigenlijk 2 problemen, deze luiden als volgt:

Als je meerdere lampen tegelijk wilt schakelen, om bijvoorbeeld een centraal aan/uit te maken kan je al deze groepsadressen selecteren en aan 1 knop toevoegen.
Als je dat hebt gedaan staat er bij de volgende regel: Send to adress: en daar kan je maar 1 adres selecteren!
Dus als je dan op je knop met Alles uit drukt gaat alleen dat ene lampje uit. De rest blijft vrolijk branden. Dus je kan op deze manier geen centraal aan uit maken!?

Ik denk nu, dat als je een centraal aan/uit wilt maken dat je dat als scene moet maken. Meerdere lampen aan en uit schakelen in een scene.
Nu de kritische vraag: Hoe maak je een scene in master control? Vele dingen geprobeerd maar kom hier niet uit.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reactie's/suggesties ten zeerste welkom!

Alvast bedankt...
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: Berker Master control Touchscreen 75740012 Lichtscene's

Bericht door Jan-Age »

Late reactie misschien maar je manier van denken gaat niet de goede kant op als je centraal wil schakelen. Scene aanmaken is niet nodig voor centraal schakelen.

Wat je moet doen is een groep aanmaken voor de functie die jij wil (centraal uit) bijvoorbeeld 0/0/0
Hier zet je de uitgangen van de aktoren in die jij mee wil laten schakelen. en in de touchscreen hoef je vervolgens maar 1 groep op te geven die hij moet schakelen.

Zorg wel dat je de terugmelding naar eventuele schakelaars goed hebt staan, dit voorkomt dat je 2x moet drukken. 8-)
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Berker Master control Touchscreen 75740012 Lichtscene's

Bericht door KNX_Steven »

Groepsadres 0/0/0 mag je niet gebruiken. Dat is gereserveerd voor "broadcast communication".

Gewoon idd één groepsadres nemen voor "alles uit" en dan alles wat daarnaar moet luisteren (ingangen van relais, dimmers... maar ook input voor sttaus LED-jes in je push buttons of voor toggle functies in je push-buttons) daarmee verbinden en downloaden.

Je kan meerdere zo'n "all off" maken, met elk een eigen groepsadres: "all off - benedenverdiepeing", "all off - bovenverdieping", "all off - buitenverlichting" -"all off - binnen" etc. Net hetzelfde, maar omgekeerd, is een paniekschakeling. Alleen ga je geen 0 versturen, maar een 1. Bij inbraak, brand... kan je dan snel de belangrijkste plaatsen aanschakelen (traphal, inkomhal, etc.)
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: Berker Master control Touchscreen 75740012 Lichtscene's

Bericht door Jan-Age »

KNX_Steven schreef:Groepsadres 0/0/0 mag je niet gebruiken. Dat is gereserveerd voor "broadcast communication".
Klopt, noemde ik ook als voorbeeld, heb even bij onze eigen programmering gekeken en daar zit de "centraal uit" op 0/0/1
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Statusmelding en Lichtscene's

Bericht door Rutger »

KNX_Steven schreef: Gewoon idd één groepsadres nemen voor "alles uit" en dan alles wat daarnaar moet luisteren (ingangen van relais, dimmers... maar ook input voor sttaus LED-jes in je push buttons of voor toggle functies in je push-buttons) daarmee verbinden en downloaden.
Dat luisteren/status melden naar de schakelaar. Dat heb ik nu wel door op mijn eigen manier dan...

Maar hoe maak ik een scene.
Daar kan ik maar niet achter komen.
Wie kan mij helpen?

Rutger
Plaats reactie