Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
J.Jager
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 12:24

Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door J.Jager »

Hallo,

Dit is mijn eerste post dus als ik wat mis kan moet het maar gezegd worden.

Hier het probleem: Een klant heeft een merten eib installatie van ongeveer 10 jaar terug. Nou heeft hij al geruime tijd last van "trillend" licht.
Het zijn 220v spotjes aangesloten met een dim functie. Als het KNX programma erin geschoten word is de eerste week niks aan de hand, maar na ongeveer een week gaan de spotjes weer trillen. Dit is nou al 6 keer gebeurd, het probleem daarnaast is dat de zogenoemde Scenes ook problemen ondervinden door dit probleem, sommige scenes doen het maar half of helemaal niet meer.

Nou werd er gezegd dat de spotjes het probleem is, maar deze spotjes zijn gewoon Goed te dimmen en hebben normaal dit probleem ook niet.
Er word ook gezegd dat het programma de oorzaak is, maar ik heb dit nog nooit mee gemaakt!

Mijn vraag is dan ook heeft iemand dit ooit megemaakt? Hoe is dit op te lossen? of heeft iemand een suggestie om achter probleem te komen?

Groeten.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door 747driver »

Is dat trillen bij alle dimwaarden?
Zijn het dimbare spaarlampen?
In de handleiding van mijn dimmer staat de volgende opmerking:
Flickering of the connected lamps due to undershoot of the specified minimum load or through centralised pulses from the power stations. This does not represent any defect in the device.
Indien ie meerdere van dat type dimmers heeft zou ik ze eens omwisselen.
J.Jager
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 12:24

Re: Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door J.Jager »

Het zijn halogeen spots, Halopin op 220v, de dim actoren zijn al een keer vervangen. Jah zodra hij gaat dimmen zullen de spots gaan "trillen".
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door 747driver »

Ik zou Merten bellen.
Hier staan de telefoonnummers.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door KNX_Steven »

Wat bedoel je met "trillen"? Ik hoop dat je niet bedoeld "mechanisch trillen"?

Is het de lichtintensiteit die niet constant blijft, maar varieert? Is dit snel wisselend, of eerder traag? Is dat een kleine wisseling, of gaan ze werkelijk voor grotere variaties (bvb. meer dan de helft op en neer trillen). En inderdaad, is de minimale belasting gerespecteerd?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door 747driver »

Als je een dimmer van een ander merk beschikbaar hebt zou ik die eens proberen.
Heb je Merten al gebeld?
Wat zeggen zij ervan.
J.Jager
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 12:24

Re: Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door J.Jager »

Nee het "trillen" houd in dat het je het licht ziet fluxtueren, alsof er een lichte trilling dus inzit. De minimale spanning word wel aangehouden.

Het rare is ook dat het een week goed gaat, maar na ongeveer een week het weer begint.

Het zijn 220v halogeen spots en het is niet mechanisch trillen. Maar nogmaals nadat het programma van ets er weer in is gezet, het een week goed gaat. En volgens mij zitten er nu dim actoren van een ander merk erin. Misschien heeft het wat te maken met het programma wat mij nogal sterk lijkt.......

Merten nog niet over gesproken, maar lijkt mij met andere actoren dat het dus niet daar aan ligt?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verkeerd werkend software KNX Merten 10 jaar terug

Bericht door 747driver »

Merten nog niet over gesproken, maar lijkt mij met andere actoren dat het dus niet daar aan ligt?
Dat zou je inderdaad verwachten ja.
Ik zou niet weten wat het kan zijn.
Blijft voor mij over de opmerking in de handleiding van mijn dimmers "centralised pulses from the power stations".
Laat ons weten wat Mertens ervan zegt.
Plaats reactie