Gira touch screen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Justme
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 jan 2012, 20:42

Gira touch screen

Bericht door Justme »

In onze nieuwbouw woning hebben wij gelijk een EIB systeem geinstalleerd met GIRA en ABB. Nu werkt alles prima naar wens maar, nu wil ik een scene laten afroepen wanneer het donker wordt uitenraard afhankelijk van een schakelklok. Schakelcontacten zijn geen probleem door middel van een AND poort in het GIRA touch screen. Wanneer ik dit zelfde wil doen en dan een scene wil afroepen gaat dit niet, want de AND, OR, XOR en AND met terugkoppeling kunnen alleen 1 bit sturingen uitvoeren. De 1 naar 4 multiplexer uit het GIRA touch screen kan alleen maar bit OF byte doorzetten van kanaal 1 naar kanaal 1 t/m 4. Weet iemand of dat een scene afroepen via een manier mogenlijk is of moet ik hiervoor een lossen logische module aanschaffen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira touch screen

Bericht door 747driver »

Welkom Justme.
Om welke Gira touchscreen gaat het hier?
De 2071xx, 2072xx, 2077xx, 2078xx, 2088xx of een ander?
Justme
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 jan 2012, 20:42

Re: Gira touch screen

Bericht door Justme »

De volgende gegevens uit ETS gehaald:


Product:
Manufacturer: GIRA Giersiepen
Name: InfoTerminal Touch
Order Number: 2072 xx
BAU Type: BIM M112


Applicatie:
Manufacturer: GIRA Giersiepen
Application program: InfoTerminal Touch 590101
Device type: $5901
Program version: 0.1
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira touch screen

Bericht door 747driver »

Die heb ik hier ook.
Nog niets mee gedaan behalve dan het installeren van de software.
Heb je er een gebruiksaanwijzing bij of de bijbehorende pdf gedownload?
Net ff gekeken in ETS en zoals verwacht is er een mogelijkheid om licht scenes aan te maken.
Volgens de Help file: "The panel can managed up to 24 light scenes with up to 32 light scene groups (actuator groups). The light scenes can be controlled both using the operation functions of the panel and using an extension object. Control using the extension object is only possible when, in the "Light scenes" parameter node, the "Extension object" parameter is set to "Yes". The extension object can be used both to open and to save the light scenes."
Heb je daar al wat mee geknutseld?
Je moet dus beginnen met het downloaden van de Productdatabank en deze installeren.
Dan in ETS importeren en de device 2072xx toevoegen aan je project.
Vervolgens met Edit Parameters het configuratie programma (cq plugin) van de InfoTerminal Touch openen.
Daar zul je dan ook de Light Scenes functie vinden.
Justme
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 jan 2012, 20:42

Re: Gira touch screen

Bericht door Justme »

De Touch heb ik al enige tijd in gebruik voor het schakelen van de verlichting enz. Een lichtscene afroepen via een schakelaar of via de touch screen is ook geen enkel probleem.
Mij bedoeling is om via het alarm en de gia weerstation een scene af te roepen. Dit houd in dat 2 functies welke uit het alarmsysteem gekoppeld worden door een AND poort de uitgang van deze AND poort is 1 bit.
Via de 1 naar 4 multiplexer, deze stuurt de ingang door op 1 van de 4 uitgaande poorten afhankelijk van de stuuringangen S1 (waarde 1 bit, 50 lux van het weerstation) en S2 (waarde 1 bit, 500 lux van het weerstation). Alleen is de ingangswaarde van de multiplexer het zelfde als de uitgangswaarde, de uitgangswaarde moet voor een scene afroep 1 byte zijn.
De 1 bit uitgang van de AND poort kan ik dus niet koppelen aan de multiplexer ingang van 1 byte. Weet iemand ander misschien een oplossing hiervoor.

747driver veel plezier en succes met programmeren
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Gira touch screen

Bericht door oNNoZeLe »

oud topic,

maar ik snap echt niets van het touch panel i.c.m. scenes en laat staan dan de combi met logic en multiplex..
Plaats reactie