Modules programmeren via Gira Home Server

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door 747driver »

Tja, kwestie van rustig opbouwen.
Heb er eerst alle kamers in de Building structure opgenomen in benedenverdieping, bovenverdieping, buiten en overige.
Vervolgens allerlei Function templates geprobeerd om te zien hoe ze er uit zouden komen te zien.
Voor de lichtschakelaars gebruik ik de Dimmer met als Behavior Toggling mode in de properties.
De buitenverlichting schakel ik met een Switch with status en Behavior Toggle with status en Use time clock aangevinkt.
In de app in deze time clock 2 gebeurtenissen aangemaakt, Aan op alle dagen ZN+25 (25 min na zonsondergang) en Uit om 23:59
Moet je in HS Expert bij Master data - Project - Project settings - Other - Coordinates wel de juiste positie invoeren.
Vervolgens veel met de Graphic logic editor gespeeld en allerlei conversies gemaakt zoals een EIS5 temperatuur omzetten naar text met 1 of 2 cijfers achter de komma.
Toen wat Archieves opgezet om bv temperaturen in een grafiek te kunnen weergeven.
Nu bezig geweest met allerlei tijdfuncties, weergeven wanneer verlichting voor het laatst is aan en uit geschakeld.
En zo breiden we het programma langzaam uit.
Vervelend is soms wel dat je iedere keer wanneer je wat wilt testen na het uploaden zo'n 2 minuten moet wachten voordat de HS3 opnieuw is opgestart.
Dat had wel wat korter mogen zijn....
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door JurgenS »

Dat opstarten daar heb ik het ook niet zo op begrepen. gisteren ook al een paar gedacht allé waarom reageerd dat hier niet meer maar dat was dus de reboot. Nu kwestie van genoeg aanpassingen te doen, een update te doen en ondertussen iets halen om te drinken hé :-)
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door Teejoo »

Eindelijk heb ik wat modules bij elkaar om e.e.a. mee uit te proberen. Maar ik heb een aantal vragen.
Hoe en waar kan ik een module toevoegen via de HSexpert software? En hoe krijg ik de software van de betreffende module toegevoegd in HSexpert?

Ik heb een HS4 met een usb module (108000) verbonden en wil graag via de HS4 programmeren.

Misschien wil 747driver e.e.a. toelichten om vanaf 0 te beginnen in HSexpert.

Bedankt alvast.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door 747driver »

Je voegt modules in HS Expert toe door ze in ETS eerst te exporteren als OPC file.
In ETS: File - Extract Data - Export to OPC server
Dan in HS Expert: Master data - Communication objects - Import - Import OPC file
Daarbij vink ik de onderste 2 opties aan (synchronise designation en data type)
Nu staan je modules (de groep adressen van je communicatie objecten) in HS Expert.

Wat je precies moet doen om via de HS met ETS te kunnen programmeren weet ik niet meer.
Kan je wel vertellen hoe mijn instellingen zijn.
In ETS: Extras - Options - Communication - Configure Interfaces - New
Nieuwe Interface toegevoegd met Name: IP intern, Type: IP (EIBlib/IP), Server: 192.168.1.155 (ip van de HS), Config Port:50000, Read Port 50001, Write Port 50002, COM Port: COM1
Deze verbinding dan instellen als actieve verbinding.
In m'n router heb ik de TCP port range 50000-50002 naar de HS geforward en heb er de naam iETS aan gegeven.

In HS Expert: Master data - Project - Project settings - EIB&iETS
Dan bij Interface: USB, aanvinken Activate support for iETS, IP Port 1: 50000, IP Port 2: 50001, IP Port 3: 50002
Onder Project settings - Network
Own IP: 192.168.1.155 (ip van de HS), Network mask: 255.255.255.0
Internet access: Router- hold connection (Portal)
Zowel bij Router als DNS server heb ik het IP adres van de router ingevoerd (192.168.1.1)
Bij Portal adres heb ik m'n externe IP en de poort welke in de router wordt geforward naar de HS (mijnexterneip:99)
Portal password spreekt voor zich.
Bij NTP/Time calibration heb ik time.euro.apple.com en ntps1-1.cs.tu-berlin.de gebruikt.
Bij Other - Coordinates de coordinaten van het pand zodat bv de sunset en sunrise berekeningen correct zijn.
Onder Time zone de eigen tijdzone aangegeven.

Zie nu maar eens of je in ETS met de gemaakte interface de bus kunt monitoren en devices kunt programmeren.
Zoals boven beschreven is de manier zoals ik het heb ingericht.
Wellicht dat er ook andere/betere manieren zijn...
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door Teejoo »

Hoi 747driver,

Bedankt voor de info voor zover.
Ik zal in het weekend proberen of ik het programmeren via de HS werkend krijg.

Gr Theo.
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door prensel »

Je kunt eenvoudiger vanuit ETS exporteren als je de Gira ETS plugin installeert.
Dan komt er een Gira HS logootje in je ETS bij. Zodra je dan in de groepenstructuur op een van de hoofdgroepen gaat staan en klikt op het Gira HS icoontje dan kun je alles in HS XML formaat exporteren inclusief lege groepsadressen die je bijv voor 1wire temperaturen gebruikt en op de bus wil monitoren met ETS.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door 747driver »

Ik heb dat icoontje wel (in de toolbar), geen idee meer hoe ik eraan gekomen ben.
Dat lijk idd wel een betere oplossing dan exporteren naar OPC aangezien je bij het importeren de keuze hebt om lege groepen in te laden.
Mij lukt het nog niet, de enige 2 windows welke ik in ETS3 altijd open heb zijn All Devices en Group Addresses.
Wanneer ik in Group Addresses op Maingroups (toplevel) click dan doet de Gira button niets.
Pas als ik een groep eronder click werkt het.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door pvhuf »

Kan er iemand een link naar die ETS plugin van Gira geven? Ik zoek me suf op de gira website, maar vindt het niet.
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door prensel »

ETS plugin zit bij de Expert software.
Via Start/Gira/HS+FS/Experte/Setups
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Modules programmeren via Gira Home Server

Bericht door Teejoo »

Ik heb de Gira ETS plugin toegevoegd. Als ik nu een van de hoofdgroepen selecteer kan ik inderdaad via de nieuwe Gira plugin exporteren.
Het geexporteerde bestand is een .hsxml

Als ik in de HS een project wil importeren kan dat alleen een .zip bestand zijn.
Hoe moet ik dat omzetten, of wat doe ik fout?
Plaats reactie