FAAC motor sturing

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

FAAC motor sturing

Bericht door JurgenS »

Ik heb al gezocht naar relevante topics maar kon er maar 1 vinden.


Ik heb een zelfgemaakte poort vooraan aan de oprit met 2 ondergrondse motoren (1 voor elke vleugel) en een garage poort, beide met FAAC sturing. Nu zou ik die graag bedienen via mijn domotica. Een directe interface heb ik niet gevonden dus probeer ik nu uit te vissen hoe ik het dan wel moet doen.
De FAAC sturing heeft de mogelijkheid om de motoren afzonderlijk te sturen. Enkel motor 1 of motor 1 en met vertraging motor 2. Poort is vergrendelt met een slot waarvoor de sturing ook een relais heeft. Die moet eerst open voor de motoren de vleugels mogen openen.

Ik vroeg me af of het op volgende manier mogelijk is en of dat er betere, misschien eenvoudigere (goedkopere) manieren zijn.

Signaal (van FAAC) wat de sturing verzend naar de motor opvangen met een binaire ingang of universele interface en dan de motor sturen met een schakelactor. Op die manier, kan ik de vingerprint lezer (bij de poort) gebruiken om dezelfde actor te sturen want de vingerprint lezer stuurt een simpel relais aan.

Uiteindelijk is ook de bedoeling dat ik alles kan bedienen via telefoon en touchscreen en uiteraard de bijgeleverde afstandbediening.

Ik heb het gevoel dat dit moet kunnen maar dat ik toch wel iets over het hoofd zie.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: FAAC motor sturing

Bericht door ferry »

Loxone heeft hier een programmering voor als ik me niet vergis.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: FAAC motor sturing

Bericht door JurgenS »

Heb ff gezocht maar niet echt gevonden. Ik denk ook dat ik geen Loxone wil, kom er nu nog niet eens aan toe om mijn homeserver te gaan gebruiken....
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: FAAC motor sturing

Bericht door 747driver »

Weet niet of het goedkoper is met KNX hoor.
Heb de datasheet van 1 van de FAAC stuurprinten gedownload, de 455D.
Zie dan bij de electrische aansluitingen dat je maar liefst 7 ingangen nodig hebt.
1 - geheel open
2 - vleugel 1 open
3 - stop
4, 5, 6, 7 - eindschakelaars
Daarnaast ook nog eens 3 uitgangen.
1 - motor 1
2 - motor 2
3 - slot
Denk dat je beter de originele stuurprint kunt gebruiken en eventueel een eenvoudige schakelaktor parallel aan de schakelaars om de poort te openen/sluiten/stoppen.
Stuur ze anders een mailtje en vraag wat de mogelijkheden zijn.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: FAAC motor sturing

Bericht door JurgenS »

Het ging me niet zo direct om hetgeld. Heb nog een paar uitgangen vrij op een schakelactor en nog meer op een universele interface. Ander probleem(pje) is, dat ik praktisch geen plaats meer heb in mijn kast.

De "set" (FAAC 770) die ik heb, heeft geen eindeloopschakelaars. Zijn weer een paar aansluitingen uitgespaard maar er zijn nog wel 2 paar optische ogen.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: FAAC motor sturing

Bericht door JurgenS »

De fotocellen sluit ik natuurlijk gewoon aan in de stuurkast van FAAC. Als er dan "iets tussenkomt", moet die dat signaal (stop, weer openen), dan wel doorgeven aan de actor. Zal nog wel ff moeten denken hoe ik dat ga doen ;)
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: FAAC motor sturing

Bericht door KNX_Steven »

Je hoeft ook niet de volledige sturing van de poort door KNX over te nemen: dat is te ingewikkeld, te duur, te onveilig...
Wellicht is het gewoon beter de bediening van de poort over te nemen, c.q. wat je op je afstandsbediening hebt, ttz. open en toe. Meer niet.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: FAAC motor sturing

Bericht door JurgenS »

Was inderdaad ook zo de bedoeling. Enkel de sturing van de motoren overplaatsen van de FAAC kast naar de schakelactor. Voordeel is dan dat ik makkelijker met de vingerprint lezer en een drukknop de poort kan bedienen. Plus dat ik de status kan visualiseren.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: FAAC motor sturing

Bericht door JurgenS »

Dit weekend even bezig geweest met de aansluiting maar uiteiondelijk niet verder gedaan omdat ik dacht (denk) dat ik geen stroom op de universele interface mag zetten. Ik wou de uitgang in de stuurkast waar de motoren op aangesloten horen te zijn, verbinden met die univ interface. Nu dacht ik dat ik eerder een binaire ingang zou moeten hebben. De motor die gestuurd moet worden is 70W op 24V.

Iemand die me dit kan bevestigen?
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: FAAC motor sturing

Bericht door JurgenS »

Ander idee en ongetwijfeld goedkoper dan een binaire ingang is een relais, zou dat mogelijk zijn?
Plaats reactie