Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden wor

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door patriekvb »

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

door Rutger » ma 09 jul 2012, 22:05

Net nog een keer geprobeerd met alleen voeding, usb en 1 module.
Blijft foutmelden

Heb je een nieuw project aangemaakt met enkel die module en dan deze proberen te programmeren? Wanneeer dit niet lukt mag je wel stellen dat het 95% zeker de usb interface zal zijn...
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door Rutger »

patriekvb schreef:Indien mogelijjk, probeer eens met een andere usb-datainterface.... Mogelijks zal het probleem dan daar zitten, veel adere opties heb je niet en de voeding zou mij eigenlijk sterk verwonderen...
Een andere usb heb ik niet, wel een andere kabel en poort geprobeerd maar zonder resultaat.
Morgen is een andere computer gebruiken.
747driver schreef:Oeps, had je laatste reactie niet gelezen.
Was dat met alle andere componenten losgekoppeld of had je de test opstelling zeg maar op een tafel gemaakt?
Welke usb-datainterface gebruik je?
Ik heb alle kabel los gehaald in de meterkast, vanuit daar gaan verschillende leidingen naar de ruimtes.
Zo had ik vanuit mijn voeding een directe verbinding met mijn usb en zo vanuit de kast verschillende modules geprobeerd.
Heb MDT een mailtje gedaan met dit probleem, zij zijn ook zeer behulpzaam met problemen oplossen.
Tevens is het dit jaar aangeschaft en 3 jaar garantie. Waarschijnlijk komt het dus wel goed. Zal morgen wel antwoord krijgen.
Ga nu eerst plat, de wekker gaat weer vroeg.

Allen alvast bedankt voor de hulp
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door Rutger »

patriekvb schreef:
Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

door Rutger » ma 09 jul 2012, 22:05

Net nog een keer geprobeerd met alleen voeding, usb en 1 module.
Blijft foutmelden

Heb je een nieuw project aangemaakt met enkel die module en dan deze proberen te programmeren? Wanneeer dit niet lukt mag je wel stellen dat het 95% zeker de usb interface zal zijn...

Neen, maar wanneer ik enkel de module wil programmeren die aan de lijn hangt zal dit toch niets uit moeten maken....
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door patriekvb »

toch zou ik het eens proberen... je weet maar nooit... en zo een grote moeite is dat nu ook niet... Ik zou het proberen, zo ben je toch zeker en dit is toch een kleinere moeite dan een andere pc te proberen en dergelijke... Onderschat een pc niet, ze doen vaker lastig dan een vrouw...
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door KNX_Steven »

Je USB interface lijkt i elk geval met de PC te communiceren.
Druk eerst eens op de programmeerknop van het apparaat dat je wilt programmeren, zodat de programmeer-LED brandt. Gebruik dan in ETS de funktie om het Fysiek Adres te lezen van een produkt dat in programmeermodus is.
Als ETS dan het adres teruggeeft zoals je dat verwacht van he apparaat dat je wilt programmeren, kan je verder zoeken (1).
Als ETS een onverwacht adres teruggeeft (bvb. jij drukt 1.2.152 en ETS meldt iets anders), dan weet je dus dat het apparaat om één of andere reden een fout adres heeft, en moet je dat dus eerst corrigeren.

(1) Zet eerst eens het Fysieke Adres van je USB interface correct. In beide traces is te zien dat dat 15.15.255 is. Dat kan een probleem zijn als er Lijnkoppelaars in de installatie zijn.
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door Rutger »

15.15.255 is het adres. Maar is dat te veranderen? Ik heb er geen lijnkoppelaars tussen.
Dit is later de bedoeling een lijn 1.1 te koppelen van de te bouwen woning.

Tevens heb je een heel verhaal met adressen, maar als je terug leest zie je de info al staan.
Voeding, usb en module aan elkaar werkt al niet. Dus de gehele installatie achterwege gelaten..
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door KNX_Steven »

Sorry, hoor ... 'k zal me nog eens door de HEX van je dump worstelen...

We weten eigenlijk niet veel over je installatie.
Zijn er andere komponenten die je wel kan programmeren?
Zijn er andere komponenten die tijdens normaal bedrijf telegrammen kunnen zenden en ontvangen?
Indien ja, kan je die telegrammen dan zien met je ETS Busmonitor of Groepenmonitor?

15.15.255 kan je wel degelijk veranderen in het adres van je keuze.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door KNX_Steven »

Is dat een voeding met een choke? Je werkt toch met de uitgang achter de choke, en niet met een eventuele hulpspanning die de voeding nog zou ter beschikking stellen?
Kan je de programmeer-LED laten aangaan in de mini-installatie?
Je hebt toch wel overal zwart aan zwart verbonden en rood aan rood, nergens draden verwisseld op connectors verkeerd in elkaar geschoven?
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door Rutger »

Je hoeft geen sorry te zeggen, zo bedoel ik het niet.
Deze voeding heeft een ingebouwde choke/drossel en maar 1 uitgang.
Schrijven en lezen gaat allemaal, maar programmeren niet.
Telegrammen zie ik ook allemaal langs komen.
Over de aansluitingen hoef je ook niet over te bekommeren, daar ben ik nogal kritisch is.
Vandaag heb ik van MDT te horen gekregen dat ik een nieuwe interface krijg na uitleg van mijn verhaal en de foutcode.
Goede service daar!!
Zal jullie op de hoogte houden.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Busdeelnemer met het individueel adres kon niet gevonden

Bericht door 747driver »

Dat is inderdaad een goede service!
Ben zeer benieuwd of het aan de interface heeft gelegen.
Zat er iets in je foutcode wat zij herkenden en wat ze met enige zekerheid konden terugvoeren naar een defecte interface?
Plaats reactie