Vloersensor

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloersensor

Bericht door ligth011 »

Ik heb nu inmiddels een 10 tal sensoren via 1 wire en loxone geplaatst en dat werkt prima.
Via Ebay heb ik een 20 tal voelers besteld voor nu geen 20 euro.
Dit zijn hele kleine voelers, deze plak ik met alutape op de aanvoer en retour van de cv en de pellet ketel.(deze kun je ook in de vloer stoppen etc)
Voor de meting van de buffers heb ik ze ingegoten in een buisjes en deze in de buffer geplaatst.
Via loxone kun je in principe alles programmeren.
Ik zelf gebruik het nog uits;uitend voor uitlezen.
Dat komt mede dat ik zo ver nog niet ben in loxone.
Er zijn ook 1 wire voelers te koop die wat robuuster zijn en 60 cm aansluitsnoer zit.
Voor de kleine voelers moet je wel kunnen solderen en met krimpkous werken.
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Vloersensor

Bericht door prensel »

Inmiddels heb ik de regelfunctie via de HS laten lopen en tot nu toe gaat het goed. Tenminste de kritische WAF is inmiddels doorstaan met de
melding " schat het is hier lekker warm.." ;-)

Overigens de met de HS meegeleverde heating controller krijg ik niet goed werkende. Op het duitse KNX forum staat er eentje die tot nu toe prima werkt.

De 1wire sensoren zijn van het type 18DS20, ik heb ze in parasite modus geschakeld wat betekent dat per sensor maar twee draden gebruikt.
Je kunt zoveel sensoren parallel schakelen als je wilt, dus simpel gezegd alle plus en min van de sensoren aan elkaar verbinden.

Uitlezen kan met een Arduino Ethernet boardje waarbij elke minuut (maar dat kun je evt zelf wijzigen) de waardes van de gevonden sensoren via een UDP op het internet ethernet naar de HS gestuurd worden. De HS zet deze waarden naar de juiste EIB adressen. Vanaf dat punt kun je er alles mee doen uiteraard.

Je kunt evt ook een RaspberryPi gebruiken, daarbij heb je dan wel een extra 1wire 'host-module' nodig.
De werking is verder hetzelfde, uitlezen van de waardes en via het netwerk naar de HS op de bus zetten.

De sensoren kosten iets van een euro per stuk, een Arduino Ethernet heb je voor 50 euro.
Uiteraard kun je ook andere 1wire sensoren uilezen via dezelfde manier, dat is mijn volgende stap.
Per kamer een temp/vocht/licht sensor die draadloos via een 866Mhz band naar een centrale logger gaan en van daaruit op de bus gezet worden.
masjerang
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jan 2012, 13:55

Re: Vloersensor

Bericht door masjerang »

Thanks! Ik ga hiermee aan de slag.
Mijn idee is om:
* tweede aderpaar van de EIB kabel te gebruiken voor de 1-wire bus
* temperatuursensors DS18B20 in een aantal ruimtes (in de behuizing van de schakelaars?)
* met een RaspberryPi, gekoppeld aan GPIO 4 met groupswrite (onderdeel van eibd) de temperatuur waardes rechtstreeks op de bus te zetten. Een HS zou dan die waardes dan van de bus kunnen inlezen.

Eerst maar eens de spulletjes bij mekaar verzamelen.
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Vloersensor

Bericht door prensel »

Ik had zelf wat problemen met de RPi icm eibd. Dat liep onregelmatig vast terwijl dat op een eerdere debian machine wel prima werkte.

Inmiddels heb ik eibd niet meer in gebruik omdat de KNX/USB interface nu rechtstreeks aan de HS hangt en ik de HS gebruik als toegang tot het KNX netwerk, ook vanuit ETS.

Lezen van de UDP pakketjes in HS en op de bus zetten was voor mij even abracadabra maar uiteindelijk (maar dat is met vrijwel alles) als je het weet vrij eenvoudig.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Vloersensor

Bericht door 747driver »

@prensel, heb je een linkje naar die heating controller?
Ben zeer geinteresseerd in jouw methode om 1wire sensor waarden aan de HS te "voeren".
Was eerst van plan om ze op de KNX bus te zetten maar gezien het aantal sensoren wat ik wil gebruiken zou dat best wel een hoop bus verkeer opleveren.
Als het ook via ethernet kan heeft dat zeker de voorkeur.
Heb nog 50 X DS18B20 liggen welke ik wil gaan inzetten.
Dacht er over om 2 of 3 sensoren per meting te gebruiken en de waarde te middelen.
Begrijp dat je met €50 voor een Arduino Ethernet niet klaar bent.
Daar moet nog een Arduino boardje bij toch?
Heb je het geheel in een mooi kastje zitten?
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloersensor

Bericht door ligth011 »

Ik heb nog een boardje liggen compleet nieuw
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Vloersensor

Bericht door prensel »

@747driver: http://knx-user-forum.de/downloads.php?do=file&id=467 voor de RTR logic module

Ik heb als verwarmingsaktor een Merten 645129 gebruikt waarbij ik de uitgangen met het PWM signaal stuur op een tijdsinterval van 15 minuten. Dus bijv bij 50% is dat 7,5minuut aan en dan 7,5minuut uit.

Je kunt evt ook de verwarmingsaktor voeden met een percentage en die de PWM laten regelen maar dan zit ik tegen een black box aan te kijken en ik wil op de bus zien wanneer de ventielen gestuurd worden.

De Arduino Ethernet is een Arduino met reeds een ethernet interface aan boord. Heb je verder niets bij nodig behalve een ftdi interface om te kunnen uploaden naar de Arduino. Kastjes voor de Arduino Ethernet zijn standaard wel te krijgen anders bij Conrad kijken.
Goedkopere alternatieven zijn er ook wel maar dan heb je het over euri verschil. Vergeet niet gelijk een paar 4k7 weerstandjes mee te bestellen die heb je nodig om de 1wire te kunnen aansluiten op de Arduino.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloersensor

Bericht door ligth011 »

dit is het boardje
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (40.63 KiB) 8752 keer bekeken
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Vloersensor

Bericht door prensel »

Dat is volgens mij een Sparkfun als ik het goed heb ?
Welke serie is dit want ze worden niet meer gemaakt en er is een serie geweest die stabiliteitsproblemen had.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloersensor

Bericht door ligth011 »

sparkfun pro ethernet
arduino compatible with optiboot
Plaats reactie