Vloersensor

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
gijsk
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 10:04

Vloersensor

Bericht door gijsk »

Hoi,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem?

Ben bezig met het inrichten van een (vloer)verwarmingssturing via KNX en visualisatie via Loxone.
Werk met tastensensoren van Gira en verwarmingsactoren van Gira. Heb een koppeling met mijn (Daalderop)ketel via een Theben KNX-OT-box.

Alles werk goed, maar zou nu nog graag vloersensoren in het geheel integreren. Via tastsensoren kan ik de temperatuur van de vloer uitlezen en kan deze laten meewegen in de totale temperatuurmeting. Dit lijkt mij echter onhandig, omdat dan de meting geen direct verband meer heeft met de werkelijke ruimtetemperatuur.

Wat mij betreft zou de vloertemperatuurmeting enkel tot doel moeten hebben een bandbreedte te waarborgen waartussen het systeem mag werken.

Iemand tips / tricks?

MVG,

Gijs
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Vloersensor

Bericht door pvhuf »

Dan kan je inderdaad de tastsensoren van Gira gebruiken die een externe sensor toelaten.

http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=422109

http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt ... 0337040163

De 2009 00 staat zo'n externe sensor (1493 00) toe die je in een buis in de grond kan steken.
Samen met een Tastsensor 3 Comfort moet dat het doen.

Edoch weet ik niet zozeer wat de meerwaarde is van de vloermeting. En overigens je hebt toch de temperaturen
van de ketel en het eventuele buffervat? En je kan temperatuursensoren zetten op de retourcollector per mat.

Ik zou eerder de externe sensor gebruiken om ergens op een andere plaats in de ruimte te meten en
dan het gemiddelde te maken.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloersensor

Bericht door ligth011 »

Ik zelf heb dat via de loxone gedaan en dan met de 1 wire extension.
Dit werkt prima, alleen zie ik de meerwaarde niet, het is bij puur voor de fun.
Ik regel alles via knx thermostaat die de ketel aan laat slaan.
En via de 1 wire zie ik de aanvoer en retour temp van de vv verdeler.
De ruimte temp lees ik ook uit via loxone.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Vloersensor

Bericht door 747driver »

Je zou die vloersensoren kunnen gebruiken om de vloer een voor de voeten aangename temperatuur te geven.
Dus dat de kou er een beetje van af is waarbij de opzet dus niet het verwarmen van de ruimte is.
Voor de ruimteverwarming gebruik je dan de tempsensor in de tastsensoren.
Ik heb bij de aanleg van de vloerverwarming in het midden van alle loops een slagvaste electrabuis vastgemaakt welke met een 90 graden bocht in de kruipruimte uitkomt.
De woonkamer heeft bv 3 loops.
Kan dan eventueel die 3 zones zodanig bijregelen dat ze vrijwel precies even warm worden.
gijsk
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 10:04

Re: Vloersensor

Bericht door gijsk »

Dank voor de reacties!

Dat is inderdaad de bedoeling. Ik merk ook met name dat wanneer bv de zon overdag op het huis staat de vloer te veel gaat afkoelen.
Heb jij enig idee hoe is dit kan schakelen? Dus eigenlijk twee punten, waarbij de "speelruimte" van de thermostaat bepaalt wordt door een min en max vloertemperatuur.

Dank!
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Vloersensor

Bericht door 747driver »

Sorry, ben bang dat ik er niet meer van weet dan jij, denk eerder minder ;)
Zal zelf te zijnentijd moeten experimenteren wat nu een goede vloertemperatuur is in relatie tot de buitentemperatuur en de ruimtetemperatuur.
Denk aan zoiets:
(Ruimte temp < ruimte target temp) --> vloerverwarming target temp 35 graden
(Ruimte temp >= ruimte target temp) + (buitentemp <= 15 graden)--> vloerverwarming target temp 16 graden
gijsk
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 10:04

Re: Vloersensor

Bericht door gijsk »

Zou eigenlijk een hybride systeem moeten zijn denk ik waarbij de afkapwaaren / onder-bovengrens wordt bepaald door de vloertemperatuur. Ik denk dat dat het systeem stabieler zou maken. Dat is dus niet in te regelen via alleen de Gira-thermostaat. Deze geeft enkele een stelwaarde af aan een actor en kan niks met twee inputs helaas (tenzij een samengestelde waarde van de twee). We denken verder....:)

Gijs
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Vloersensor

Bericht door pvhuf »

1) Laat niet de regeling door de Gira tastsensor doen. Ik doe de regeling door de HS die met de regelmatig uitgelezen waarden de kleppen instelt.

2) Als je echt problemen hebt met een koude vloer op het moment dat de zon je huis dusdanig opwarmt dat de temperatuur groter wordt dan de
ingestelde temperatuur, dan zou ik het volgende doen in de HS:
a) als ruimtetemperatuur < target temperatuur1 => zet klep van de mat volledig open
b) als ruimtetemperatuur > target temperatuur1 en vloertemperatuur > target temperatuur2 => zet klep van de mat volledig dicht
c) als ruimtetemperatuur > target temperatuur1 en vloertemperatuur < target temperatuur2 => zet klep van de mat op 10% open (of laat ze intermitterend open en dicht gaan als je enkel booleans kunt gebruiken)
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Vloersensor

Bericht door prensel »

Ik heb zelf in iedere vloer een lege grijze electrabuis met aan het einde een 15mm koperbuisje van 10cm. In iedere buis zit dan een 1wire sensor. De waarden van de sensoren stuur ik met een arduino of raspberrypi via een udp pakket naar de HS. Van daaruit gaat het de bus op en sturen per vertrek de themostaten de temperatuur. Vloertempertuur is ingesteld op 27,5 graden. ruimtetemperatuur regel ik niet.

Ik wil de thermostaten gaan vervangen door een logische regeling in de HS aangezien de themostaten overbodig zijn en de aansturing ook geheel door de HS geregeld zou kunnen worden. Heb alleen nog geen geschikte diagram voor temperatuurregeling kunnen bouwen.
masjerang
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jan 2012, 13:55

Re: Vloersensor

Bericht door masjerang »

De oplossing met de 1-wire oplissing klinkt interessant. Kun je je oplossing in wat meer detail beschrijven? Welke 1-wire sensor gebruik je? Welke hardware/software gebruik?
Alvast bedankt!
Plaats reactie