Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

747driver schreef:... Als Steven's tips niet werken en er nog garantie op zit zou ik 'm terugsturen naar Voltus met de mededeling dat het produkt niet naar behoren werkt en je je geld terug wil of "ein Austauschprodukt zu bekommen".
Daar heb je 'm uiteindelijk gekocht.
Meen dat volgens Europees recht de transportkosten voor rekening van de verkoper zijn hoewel meestal in de voorwaarden van webshops staat vermeld dat retourzendingen voor eigen rekening zijn hoewel ik voor die €8,60 niet al te moeilijk zou doen.
Dat je €20 zou moeten betalen om het produkt bij Gira te laten testen vind ik belachelijk.
Dat is hem nu juist, het is helemaal niet duidelijk of het nu een fout in de busaankoppelaar is of een programmeer/configureer fout van mij.

Steven zijn tip ga ik deze avond zeker uitproberen. Er staan nog een aantal "block" functies op mijn MDT actoren zonder groepsadres.
Dit alles-uit groepsadres wordt overigens in de Loxone miniserver gebruikt om een aantal blokken te resetten. Zou de combinatie miniserver - Gira voor problemen zorgen??

Edit: Link Duitstalig forum
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door 747driver »

Even voor de duidelijkheid, het moment waarop de schakelaar het volgens jou niets meer doet, is dat omdat de verwachte reactie uitblijft of heb je ook met de ETS monitor gechecked of er inderdaad geen 0/0/1 meer wordt verstuurd indien je op de knop drukt?
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

747driver schreef:Even voor de duidelijkheid, het moment waarop de schakelaar het volgens jou niets meer doet, is dat omdat de verwachte reactie uitblijft of heb je ook met de ETS monitor gechecked of er inderdaad geen 0/0/1 meer wordt verstuurd indien je op de knop drukt?
De ETS monitor ziet effectief niets meer op de bus.
Zowel de miniserver als de EIB actoren (Central Function) reageren niet.
Na een download application zie ik terug het groepsadres in de monitor en reageren de andere deelnemers zoal het moet.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door 747driver »

Als Steven z'n tips niet helpen zou ik ervan uit gaan dat ie kaduuk/onbetrouwbaar en derhalve niet bruikbaar is.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door pvhuf »

piet631 schreef:
747driver schreef:... Als Steven's tips niet werken en er nog garantie op zit zou ik 'm terugsturen naar Voltus met de mededeling dat het produkt niet naar behoren werkt en je je geld terug wil of "ein Austauschprodukt zu bekommen".
Daar heb je 'm uiteindelijk gekocht.
Meen dat volgens Europees recht de transportkosten voor rekening van de verkoper zijn hoewel meestal in de voorwaarden van webshops staat vermeld dat retourzendingen voor eigen rekening zijn hoewel ik voor die €8,60 niet al te moeilijk zou doen.
Dat je €20 zou moeten betalen om het produkt bij Gira te laten testen vind ik belachelijk.
Dat is hem nu juist, het is helemaal niet duidelijk of het nu een fout in de busaankoppelaar is of een programmeer/configureer fout van mij.

Steven zijn tip ga ik deze avond zeker uitproberen. Er staan nog een aantal "block" functies op mijn MDT actoren zonder groepsadres.
Dit alles-uit groepsadres wordt overigens in de Loxone miniserver gebruikt om een aantal blokken te resetten. Zou de combinatie miniserver - Gira voor problemen zorgen??
een programmeer/configureerfout is totaal onwaarschijnlijk in dit geval naar mijn mening. Het is ook niet alsof er veel te programmeren valt aan die drukknop. Het kan haast niet simpeler. Een blokkage van een tastsensor of een drukknop heb ik tot nu toe enkel gehad omdat ik het fysieke adres veranderd had maar de applicatie niet opnieuw geprogrammeerd had en dan nog niet in alle gevallen. Ik stel mij voor dat het enige wat de drukknop doet een groepsadres verzenden is. In dat geval zie ik niet in hoe een programmering van de miniserver iets zou kunnen veroorzaken.
Wel heb ik ergens gelezen dat de Loxone niet zou volledig KNX certified zijn? Misschien komen er verkeerde signalen op de bus?
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

pvhuf schreef:Een programmeer/configureerfout is totaal onwaarschijnlijk in dit geval naar mijn mening. Het is ook niet alsof er veel te programmeren valt aan die drukknop.
Inderdaad, zo dacht ik er ook over. Maar de tip van Steven zou wel eens de oplossing kunnen zijn en dan is het toch mijn eigen schuld :oops:
Ik heb zojuist een keer of 20 in verschillende omstandigheden de alles-uit knop bediend en hij heeft telkens feilloos gewerkt. Laten we hopen dat het zo blijft.
pvhuf schreef:Wel heb ik ergens gelezen dat de Loxone niet zou volledig KNX certified zijn? Misschien komen er verkeerde signalen op de bus?

Mijn andere drukknoppen en actoren zijn allemaal van MDT, en die hebben nog geen enkele keer gefaald. Dus misschien zit er ergens een mismatch tussen Loxone-Gira? Op het forum van Loxone vond ik echter niets gelijkaardigs terug, dus dit zal wel niet het geval zijn.

Als hij ooit terug faalt, dan gaat hij retour.
Iedereen hartelijk dank voor de tips!
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

Deze morgen was hij weer geblokkeerd.
Device info toont niets nieuws.
Ga nog eens proberen op het Duitstalige forum en Voltus weer aanschrijven.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door Dré »

Geen idee of het inmiddels opgelost is, Maar heb begrepen dat als je programmeert met de Loxone interface naar KNX componenten dat dit ook mis kan gaan. Maar hoe programmeer jij de componeten van KNX via een apparte interface als USB of IP of via de Loxone?
Of is het inmiddels opgelost en wat was de oplossing?
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door grindal »

Probeer anders eens je knop volledig opnieuw aan te maken in ets en ook nieuw fysiek adres toe te kennen.
tip: maak als test ook compleet nieuwe groepsadressen aan zodat je zeker niet je huidige groepsadressen of fysiek adres opnieuw gebruikt.

mss lukt het dan wel omdat de knop op alle vlakken nieuwe adressen krijgt toegewezen...

Zelf ook zoiets voor met een jalouzie actor... na wat programmeren begon alles plots 'raar" te doen... zelf met een bus-monitor actief, was er niets te zien van een start commando om de screens te bedienen...

actor heb ik toen volledig opnieuw geprogrammeerd, ( met behoud van groepsadressen & fysiek adres) maar dit had geen resultaat.

na enkele pogingen, toch maar het toestel volledig nieuw adres gegeven en ook in ets nieuwe groepsadressen aangemaakt, en nu loopt alles terug zoals voordien.

mijn vermoeden is dat er dus ergens een stukje programmatie is blijven "hangen" in de actor die ea in de war stuurde.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door TBBW »

Hele rare fout,

Waar ik nog aan zat te denken is een jutterend contact, als er ergens in je systeem een slecht
Contact zit kan dit voor vervelende zaken zorgen...
Mischien heb je dat al gedaan maar we denken met je mee,

Groet,

Ger
Plaats reactie