Ledsturing Tastsensor

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Ledsturing Tastsensor

Bericht door Teejoo »

Ik krijg de ledsturing van een tastsensor niet werkend met een retourmelding draaiaandrijving van een jalouzieaktor.
Ik heb een tastsensor zo geprogrammeerd dat alle rolluiken (8 stuks) tegelijk naar beneden of omhoog gaan. Nu wil ik graag de led van een tastsensor
laten knipperen als de rolluiken in beweging zijn dmv de retourmelding draaiaandrijving.

Ik wil dit doen dmv een ledobject van de tastsensor. Krijg dit niet voor elkaar.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door pvhuf »

Meer info is nodig. Welke zijn de modellen van tastsensor en jaloezieaktor? Niet alle modellen hebben dezelfde functionaliteiten. Wat werkt niet? Het knipperen of de retourmelding?
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door Teejoo »

Het is een tastsensor 3 comfort en de jalouzie aktoren zijn Gira 103900. Uit de aktoren komt een aandrijving retourmelding.
Hier heb ik een GA voor aangemaakt. In dit groepsadres heb ik een status led toegevoegd met de functie aansturing dmv apart ledobject.

In ETS heb ik alle opties van schakelen t/m op-neer al geprobeerd, maar geen reactie van de led. Ik heb ook andere TS3 geprobeerd ook tevergeefs.
In de groepmonitor van ETS zie ik de aandrijving retourmelding wel voorbij komen bij zowel op als neer.

Led objecten voor verlichting werkt wel prima en maakt niet uit welke led of op meerdere lokaties.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door pvhuf »

Ok, ik kan het zelf niet onmiddellijk in de praktijk uitproberen maar wat je doet lijkt me correct. Zijn de parameters van de status LED goed ingesteld? Zoals ik ze zou instellen:
Activation via separate LED object
1= LED flashes / 0 = LED static OFF
In de groepmonitor, komt de retourmelding terug met de juiste 1-bit waarde (ttz $01 bij activatie en daarna $00 als het gedaan is)?

Dit weekend kan ik het wel eens in de praktijk uitproberen, want ik heb vergelijkbare toestellen als jij.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door Teejoo »

Ik heb idd de led van de TS ingesteld als Activation via separate LED object - 1= LED flashes / 0 = LED static OFF.
Ik heb alleen in ETS de functie schakelen ingesteld. Ik zie in de groepmonitor dan ook staan [schakelen/aan en schakelen/uit].

De aandrijving retourmeldingen van alle roluiken zie ik in de groepsmonitor langskomen en werken dus.
Alleen de LEDs doen het dus niet. Ook niet van andere TS.

De bedoeling is om met de TS alle rolluiken naar beneden of omhoog te sturen en van alle rolluiken de aandrijving retourmeldingen
in de TS status LED zichtbaar te hebben. De LED moet dus stoppen als het laatste rolluik klaar is.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door Teejoo »

Gedeeltelijk opgelost. Ik had de retourmeldingen er in dubbele GA in staan.
Als ik nu de knop indruk om de rolluiken te laten bewegen gaat de statusled knipperen alleen als het eerste rolluik open of dicht is
en de andere rolluiken nog bewegen stopt de statusled al.

Als ik alle rolluiken apart bedien werkt de statusled wel tot het betreffende rolluik open of dicht is.

Hoe kan ik de statusled laten knipperen tot dat het laatste rolluik open of dicht is.
Ik heb nu 1 GA aangemaakt en daar zit de statusled in en alle aandrijving retourmeldingen van de rolluiken.
Ik had in het begin voor elke retourmelding aandrijving een GA gemaakt met in elk GA de statusled, maar dat werkte niet.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door pvhuf »

Dat probleem zal denk ik niet oplosbaar zijn zonder logicamodule of een homeserver.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door Teejoo »

Homeserver heb ik. Alleen de logica nog.....
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door pvhuf »

Dan zal dat vrij simpel zijn denk ik. Een meervoudige or-gate moet volstaan. De inputs zijn de retourmeldingen en de output stuurt de LED aan. Er is een 8-voudige or-gate, indien meer, gewoon weg meerdere combineren.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Ledsturing Tastsensor

Bericht door Teejoo »

Dankje pvhuf.
Het werkt.
Plaats reactie