Visualisatie alles uit knop

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
BartVt
Berichten: 9
Lid geworden op: do 22 aug 2013, 22:16

Visualisatie alles uit knop

Bericht door BartVt »

hallo allemaal. heb me net geregistreerd omdat ik op een probleem ben gebotst bij het programmeren van mijn installatie.
Ik heb recentelijk een alles-uit knop geprogrammeerd voor mijn verlichting, en voor een deel van mijn geschakelde stopcontacten. Ik ben in het bezet van MDT dimmers en actoren, en schakelaars van berker B.IQ.

Ik heb 2 schakelaars van een berker paneel op OFF gezet ipv toggle , en dat gelinkt naar elk Swithc ON/OFF groepsadres. Aangezien je dus enkel een OFF stuurt met die schakelaar, schakelt ik op deze manier alle actoren af die aan staan, en die af staan blijven af. zover ben ik al geraakt na ook al veel zoeken.
Maar ik zit nu nog met een probleem dus waar ik ni direct een oplossing voor vind: visualisatie van de 2 knoppen. vanaf er een licht aan is, wil ik de led van de alles uit knop van de verlichting zien oplichten, en identiek voor de stopcontacten dus. Ik dacht dus, alle status groepsadressen doorlinken eveneens naar die schakelaar. Ik dacht dat het ok was, want als je eender welk licht aanschakelt, gaat die LED dus branden, dat is ok, maar het volgende is niet wat ik wens: ik steek 1 licht aan, LED gaat branden..... ik steek een tweede licht bij aan, LED blijft uiteraard ook branden...., maar als ik nu 1 van die 2 lichten uitdoe, gaat de LED van deze schakelaar ook uit, want die bepaalde actor stuurt dus een commando LED uit, ook al is die andere actor nog actief. Hoe kan ik dat oplossen?
Op dit moment heb ik dat redelijk omslachtig opgelost door met mijn loxone een groepsadres te maken, dat alle statussen weergeeft, en vanaf er 1 of meer statussen 1 is, dat die uitgang dan 1 is, en vanaf alles 0 is, dat die uitgang ook uitgaat. Dit groepsadres laat ik systematisch ( elke 60 seconden) over de bus zenden, en zodoende pikken die 2 schakelaars dus wel de correcte statusaanduiding op.

Maar dit gaat ten koste van bus activiteit die ik ni echt nodig acht, en ook een vertraging, want die status is maar elke 60 seconden. Als je dus op seconde 1 het laaste licht uitdoet, moet je 59 seconden wachten op een reply vanuit de loxone. Die status op bv 1 seconde zetten lijkt me ook ridicuul, maar ik krijg het niet geprogrammeerd in ETS, maar wel in loxone, dus ik denk wel dat er een mogelijk is, maar wil ze graag weten...

Mvg,
Bart
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Visualisatie alles uit knop

Bericht door pvhuf »

Zonder logicamodule kan je dat inderdaad niet programmeren. Jij hebt de logische functies van je loxone gebruikt, wat ok is.

Dergelijke zaken kan je enkel:
1) met een homeserver, loxone... wat echter geen echte KNX componenten zijn.
2) met een logicamodule rechtstreeks op je KNX waarop je bvb een logische OR uitvoert van alle lichtkringen.

Ik ken de Berker B.IQ. niet maar kijk of je het LED object van de knop apart kunt aansturen met een groepsadres.

Ik snap wel niet goed waarom je dat groepsadres om de 60 seconden over de bus stuurt. Het zal wellicht te maken hebben met de werking van de loxone, waar ik geen kaas van gegeten heb, maar het moet toch mogelijk zijn om enkel iets te verzenden als een ingang aangepast wordt?
Dat is in ieder geval geen probleem op een gira homeserver of met een logicamodule.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Visualisatie alles uit knop

Bericht door egfdevos »

Zoals je het nu hebt hoe omslachtig het ook lijkt is de enige manier.
Of je nu een HS, loXone of LogicaModule gebruikt het blijft een OR functie.

Alleen het cyclisch zenden zou niet nodig moeten zijn.
Edwin
BartVt
Berichten: 9
Lid geworden op: do 22 aug 2013, 22:16

Re: Visualisatie alles uit knop

Bericht door BartVt »

Alvast bedankt voor de reactie.
Ik zal het zo moeten houden dan wss als ik geen extra componenten wil bijkopen. :)
Als antwoord op de bovenstaande vraag, als ik die status niet om de 60 seconden doorstuur werkt dat niet altijd. Dat is net zoals de dimwaarde van mijn MDT dimmers, als ik dit status van de dimwaarde niet om de 60 seconden opvraag, krijgt mijn loxone visualisatie een verandering van dimwaarde van bv 30 naar 60% niet correct of helemaal niet door.
Het betreft hier maar 10 dimwaarden en dan de alles-uit dat ik om de 60 seconden doorstuur/opvraag, dus mijn bus-is op dit moment zeker niet overbelast. Tussen 2 "status-updates" is mijn bus activiteit totaal 0 als er geen commandos worden gegeven, wat normaal is lijkt me, en bij het opvragen-sturen heb ik telkens een "piekje" van 25 a 30%. En dit dan voor een seconde of 2 dus.

Het is dus iets dat ik zelf in elkaar geknutseld heb als compleet groentje, dus als er verbeteringen zouden kunnen aangebracht worden, hoor ik het altijd graag uiteraard.

Mvg,
Bart
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Visualisatie alles uit knop

Bericht door Dré »

een beetje vreemd, ik mag aannemen dat wanneer de status eenmaal verzonden is de loxone de status onthoud, ik moet bekennen ik ken de loxone verder niet, maar er zijn er hier genoeg die dat wel weten. Dit zou inhouden dat dus de status niet elke minuut hoeft te worden verzonden.
Plaats reactie