Remeha Avanta en Theben Opentherm gateway

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Ruud
Berichten: 2
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 17:44

Remeha Avanta en Theben Opentherm gateway

Bericht door Ruud »

Hallo,

Alvorens ik mijn vraag ga stellen heb ik uiteraard eerst de zoekfunctie gebruikt om een antwoord te vinden maar tevergeefs.

Ik gebruik in een installatie een Theben Opentherm gateway i.c.m. een Remeha Avanta. Natuurlijk wordt er ook sanitair water gebruikt en volgens Theben hoef je bij deze ketel dan niet het tapwater bij de parameters van de OT-box te activeren (want het is een doorstroomketel zonder aparte boiler). Maar als ik dat niet doe dan wordt het tapwater slechts lauw. Wanneer ik het tapwater wel activeer dan wordt het veel te heet namelijk 75 C, terwijl als maximum 63 C in de OT-box is ingevuld. Toevallig komt deze 75 C wel overeen met de maximale temperatuur die het cv-water mag krijgen en het cv-water verwarmd d.m.v. de platenwisselaar het tapwater...? In de ketel zelf heb ik het menuutje van het tapwater eens doorlopen en daar staat de temperatuur op 60 C (standaard). Heeft iemand een idee, zie ik iets over het hoofd?

Gr, Ruud
Ruud
Berichten: 2
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 17:44

Re: Remeha Avanta en Theben Opentherm gateway

Bericht door Ruud »

Gisteren heb ik nog wat gesleuteld aan de instellingen. De tapwaterfunctie moet inderdaad geactiveerd worden ook al is er geen aparte boiler aanwezig. Wat betreft de te hoge temperatuur: ingesteld in de OT-box als maximum is 60°C, ingesteld in de ketel zelf is 60°C. De groepmonitor geeft aan dat de tapwatertemperatuur meer dan 70°C wordt. Maar als ik met een probe de daadwerkelijke temperatuur meet dan is deze slechts 63°C. Het thermokoppel in de cv-ketel heeft dus een gigantische afwijking! Ik heb nu de tapwatertemperatuur dusdanig aangepast zodat er uiteindelijk ongeveer 60°C uit de kraan komt, opgelost.
Plaats reactie