Aansturing dampkap

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Aansturing dampkap

Bericht door baggins »

In onze nieuwe woning zal een dampkap van Venduro geinstalleerd worden.

De bedoeling is dat deze gestuurd wordt door de kookplaat. Dus als de kookplaat aangeschakeld wordt zou de dampkap moeten beginnen werken, het liefst van al proportioneel met de werking van de kookplaat.

Heeft iemand reeds iets dergelijks gerealiseerd?
koen_db
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 21:45

Re: Aansturing dampkap

Bericht door koen_db »

Mijn dampkap hangt acher een gira actor 2171 (moest een enkelvoudige zijn, de meervoudige hebben geen motoraansturing)
Momenteel nog steeds handmatig, probleem bij mij is dat de kookplaat driefasig aangesloten is (eigenlijk maar tweefasig+N) en de stroommeting dus wat lastiger is. Op zich kun je dit wel doen op basis van stroommeting, zeker wel het juiste type (dimmer) vragen bij bestelling bij Venduro, bij mij had de keukenbouwer eerst een met afstandsbediening geleverd, maar daar was ik dus niets mee. Vergeet dan ook geen schakeluitgang en aparte kabel te voorzien voor de lichtjes erin.
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Aansturing dampkap

Bericht door baggins »

Ik heb bij Venduro al verschillende keren gevraagd om mij de technische specificaties voor de sturing van hun dampkappen te sturen, maar dat blijkt een groot geheim te zijn want die informatie krijg ik niet los. Veel verder dan :"er komen twee draden uit en daar moet je dan je sturing aan verbinden" ben ik nog niet gekomen...
Heb jij soms meer info?
Voor de kookplaat (ook 3-fazig) had ik inderdaad ook al gedacht om deze aan te sluiten aan een actor met stroommeting.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Aansturing dampkap

Bericht door egfdevos »

baggins schreef:In onze nieuwe woning zal een dampkap van Venduro geinstalleerd worden.

De bedoeling is dat deze gestuurd wordt door de kookplaat. Dus als de kookplaat aangeschakeld wordt zou de dampkap moeten beginnen werken, het liefst van al proportioneel met de werking van de kookplaat.

Heeft iemand reeds iets dergelijks gerealiseerd?

Het probleem dat ik zou hebben met een proportionele sturing is dat de damp/geur ontwikkeling niet evenredig is met het stroom verbruik.
Ook op de kleinste pit lukt het me makkelijk om heel veel damp/geur te creëren.

Hierdoor zou ik bij het inschakelen van de kookplaat automatisch al naar een hogere stand willen.
Deze dan later handmatig bijregelen naar gelang wat wenselijk is.
Tevens zou ik het aansturen van de verlichting van de dampkap ook (OF-schakeling) meepakken met het wel of niet aan staan van de kookplaat als indicatie en op de "afwezig/slapen" als veiligheid nu we toch bezig zijn.
Edwin
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Aansturing dampkap

Bericht door baggins »

Een bijkomende schakelaar waarmee de snelheid van de motor kan bijgestuurd worden is dan ook voorzien. Zal ook mogelijk zijn via de visualisatie, maar dat is eigenlijk wel iets te omslachtig...

Het aansturen van de verlichting had ik eveneens al voorzien.

Ondertussen toch al wat meer informatie verkregen van Venduro. Zij bevestigen nu de mogelijkheid tot aansturing van de motor door de Gira 2171 zoals gebruikt door koen_db.

Venduro is nu een 0-10V sturing aan het ontwikkelen maar deze is nog niet leverbaar...

Voor zover ik het nu begrepen heb zou ik dus naar de dampkap 3 leidingen hebben:
  • voeding voor de dampkap - 240V
    voeding voor de verlichting - 240V
    stuursignaal voor de motor - 0-240V
koen_db
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 21:45

Re: Aansturing dampkap

Bericht door koen_db »

baggins schreef: Voor zover ik het nu begrepen heb zou ik dus naar de dampkap 3 leidingen hebben:
  • voeding voor de dampkap - 240V
    voeding voor de verlichting - 240V
    stuursignaal voor de motor - 0-240V
Voor zover ik weet heeft Venduro 3 systemen:
- 1 met afstandsbediening (volledig nutteloos in 'ons' geval)
- 1 met driestandenschakelaar
- 1 met dimmer

Ik zou dus gaan voor deze met dimmer en aansluiten op een dimactor met motorfunctionaliteit (belangrijk om de motor eerst te starten met vol vermogen en daarna terug te schakelen naar gewenste snelheid). Zoals ik dus gedaan heb met de gira 2171.

Kabels bij mij:
- voeding voor dampkap 3G1,5 (rechststreeks vanaf de 2171)
- voeding voor verlichting 5G1,5 eigenlijk was een 3G1,5 voldoende geweest maar ik wou oorspronkelijk nog extra verlichting boven het eiland.
- een aparte kabel voor stuursignaal lijkt mij overbodig...

Veel succes met het vinden van een betaalbare stroommeter voor 3-fasen die makkelijk in een KNX installatie kan opgenomen worden.
Ik heb de dampkap gewoon mee laten aansturen naar 40% met de verlichting erboven door een 'kook'modus knop te maken.
Toerental is daarna nog te regelen met dimobjekt vanuit schakelaar. Bij uitschakelen van de kookmodus draait de dampkap nog 5 min na op 20%.
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Aansturing dampkap

Bericht door baggins »

Waarom is het belangrijk om de motor eerst op vol vermogen te laten starten? Ik weet dat het bij de dimmer van Venduro zo is, maar vraag me af waarom dat zo is.

Voor de stroommeter zou ik een Zennio ZN1IO-KES gebruiken (140€). Daar komen dan nog wel 3 Zennio ZN1AC-CST6 stroomklemmen bij aan 24€/stuk.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Aansturing dampkap

Bericht door egfdevos »

Anders heeft de motor te weinig moment om te gaan draaien.
Dan blijft hij stil staan en een beetje brommen.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Aansturing dampkap

Bericht door egfdevos »

baggins schreef:Voor de stroommeter zou ik een Zennio ZN1IO-KES gebruiken (140€). Daar komen dan nog wel 3 Zennio ZN1AC-CST6 stroomklemmen bij aan 24€/stuk.
Ziet eruit als bekende prijzen. Als jij deze prijzen bij Voltus vandaan hebt moet je wel even weten dat deze normaal niet buiten Duitsland verzonden word als enkele bestelling.
Edwin
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Aansturing dampkap

Bericht door Keires »

Als de motor aangestuurd kan worden met een 0-10V signaal, trek je dan beter geen stuurkabel?
Plaats reactie