nieuwbouw voorzieningen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Sandraken
Berichten: 2
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 13:15

nieuwbouw voorzieningen

Bericht door Sandraken »

Hoi Allemaal,

ik ben momenteel bezig met mijne nieuwbouw en zou graag in een latere tijdstip KNX domotica willen implementeren.
Het dak gaat niet lang duren dat het erop ligt, dus moet ik nu binnenkort gaan slijpen voor de elentrik.

Maar ik zou graag voorzieningen treffen om op een later stadium de domotica aan te sluiten zonder dat ik terug ne plekker moet laten komen.
Dus zou graag eerst een aantal jaren met het standaard lichtnetwerk willen werken en dan vant moment dat ik erin woon en het budget er is de domotica opzet.

Kunnen jullie mij zeggen wat aan te raden valt.
Het domotica netwerk apart van het lichtnetwerk zetten of mag dat samen in een "leiding". Ik denk dan aan ruis en straling.

in de offerte staat UTP CAT5 kabel. Ik las hier dat een CAT6 beter is, maar misschien toch beter om de EIB/KNX bekabeling te gebruiken?

Dan de schakelaren enz. Welke diepte van inbouwdoosje zou ik moeten gebruiken om die actor er op later termijn in te zetten?

alvast bedankt voor de info.

Mvg,

Sandra
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door Dré »

Hoi Sandra,

Nog een vrouw op het forum?

Ik zou voor de bus bekabeling een aparte leiding laten leggen.
voor de dozen zou ik altijd 50 diep pakken, zo kun je makkelijker je bedrading kwijt en zou je als het moet achter de schakelaar nog een uitgangs-module kunnen plaatsen om de lamp aan en uit te schakelen.

Ik heb net een bestaand huis gekocht en heb daar ook KNX in gestopt, wel heb ik gezorgd dat ik altijd nog terug zou kunnen gaan naar conventioneel, dus makelijk gezegd heb de bestaande leidingen behouden en extra leidingen er bij gelegd.

Ook heb ik omdat het nu allemaal nog makkelijk gaat en alles toch open ligt naar elk stopcontact een zwarte draad bij getrokken (dus stel 2 stopcontacten 1 zwarte er bij). zodat ik later altijd nog makkelijk zonder weer alles open te moeten maken dat ene stopcontact kan laten schakelen.
Daarnaast heb ik ook elke schakeldraad gecodeerd (in de meterkast en bij het stopcontact/lamp) en zitten er in de meterkast klemmen die gecodeerd worden. En zet ik uiteraard dit alles goed met nummering op tekening zodat ik altijd makkelijk zonder weer alles uit te moeten zoeken, dingen kan veranderen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door egfdevos »

Je vraagt een vraag waar wij geen antwoord op kunnen geven.
Om een beetje duidelijk te maken waarom ik dat zeg.
Het is bijna hetzelfde als iemand die vraagt; Wat voor een auto moet ik kopen?

Het is toch echt van belang dat je nu reeds een beeld hebt wat je later allemaal in je woning naar domotica wilt omzetten.

Een beginnetje.
-Schakelaars voorzien van een leiding voor bus kabel.
-wcd punten voorzien van een extra schakeldraad zoals Dré aanraad. (Persoonlijk zou ik ze al uitbedraden zodat het later alleen op de klemmenstrook omsteken is.)
-eventueel een doos voor een ruimtethermostaat in de kamers.
-leidingen naar ramen voor zonneschermen etc.
-leidingwerk voor kerstverlichting etc.(vaak vergeten) zowel binnen als buiten achter een tijdklok.
-eventueel voorzieningen voor bewegingsmelders in het plafond van loopwegen en bergruimtes.
- extra doos bij de buitendeuren tbv aanwezig/afwezig knoppen.
- extra doos in de ouderslaapkamer bij bed tbv slapen/aanwezig/alarm knop

Persoonlijke aanrader: leiding werk voor een centraal stofafzuigsysteem.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door Dré »

Dat laatste punt, zie ik zelf de voordelen niet echt van, je moet een (denk ik) vrij duur stofzuiger hebben met installatie er voor.
een goeie ruimte om die ergens te plaatsen.
alsnog een opbergruimte hebben voor de lange slang.

Maar goed ieder zn eigen ding.

Verder helemaal eens met Edwin.
Sandraken
Berichten: 2
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 13:15

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door Sandraken »

Jaja jongens, en ik ga jullie nog verstelder doen staan? ik ben programmeur van beroep en ja hoor, ik draag rokjes.. haha

ah ziede, het was toch een goed idee om hier iets te posten. ik had zo niet gedacht aan kerstverlichting en een extra stopcontact.

jawel hoor, ik weet wel waarvoor domotica wil
ik denk aan:
- verlichting
- verwarming
- security
- zonnewering/ventilatie (vermits ik een dakvenster heb in een vide)

dat zijn de 4 belangrijkste.
Daarnaast wil ik ook nog dat alles gelogd wordt, zodat ik het verbruik kan bekijken, dan zal ik ook maar ne server zetten zeker.

ik wou gewoon nu ff de technische details weten, dat ze mij geen blaaskes wijs maken...

en dat hebben ze dus gedaan, door me te zeggen dat ik de bus bekabeling bij het electriciteitsnetwerk kan zetten en dat ik CAT5 kan gebruiken.
bij deze weet ik meer en ben ik blij dat ik hierop gekomen ben.

jullie horen nog van mij binnenkort, ik ga dit weekend alles mooi uittekenen se.

thanks voor de info,

see you later,
sandra
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door egfdevos »

Loop je huidige woning rond en kijk gewoon wat je mist en welke handelingen je op een dag "onnodig" doet en zou kunnen automatiseren.

"missen"
Waar liggen er verlengsnoeren. (vandaar die kerstverlichting)
Gebruik ik veel staande lampen die ik kan vervangen door geschakelde wcd's. (Niet meer achter de bank naar die schakelaar vissen)
- In NL mag je een standaard wcd niet dimmen. Belgische wetgeving?
Wat had ik graag gewild wat nu niet kon.
verlichting tuinhuisje
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:Dat laatste punt, zie ik zelf de voordelen niet echt van, je moet een (denk ik) vrij duur stofzuiger hebben met installatie er voor.
een goeie ruimte om die ergens te plaatsen.
alsnog een opbergruimte hebben voor de lange slang.

Maar goed ieder zn eigen ding.

Verder helemaal eens met Edwin.

Dat vrij duur dat valt dus heel erg mee.
Ruimte ja. Maar je normale stofzuiger moet je toch ook ergens opbergen.
De outlets kun je meestal in hetzelfde raam als je wcd zetten.
Vooral het niet langer hebben van fijnstof dat achter uit je stofzuiger komt is zeer fijn.
Zeker nu steeds meer mensen last hebben van hun luchtwegen
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door Dré »

Dat wil ik best nog wel geloven dat de prijs nog best mee valt en je laatste punt, dat is eigenlijk een hele goeie daar had ik niet eens aan gedacht.
Maar wat ik altijd vervelend vind is die ontzettend lange slang, geen idee of je die in meerdere lengtes hebt, waardoor je dan wel snel meer aansluitpunten nodig hebt.
een normale stofzuiger neemt inderdaad ook ruimte in, maar ik bedoelde je moet nu 2 ruimtes reserveren, de stofzuiger en de slang, maar dat is natuurlijk een klein detail.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door egfdevos »

Niet echt de bedoeling om dit topic te kapen dus als laatste opmerking hierover.
b.v. de Electrolux ZCV serie of van
http://www.snoek.com/

8-) Plintzuiger in de keuken.
Edwin
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: nieuwbouw voorzieningen

Bericht door oNNoZeLe »

egfdevos schreef:Loop je huidige woning rond en kijk gewoon wat je mist en welke handelingen je op een dag "onnodig" doet en zou kunnen automatiseren.

"missen"
Waar liggen er verlengsnoeren. (vandaar die kerstverlichting)
Gebruik ik veel staande lampen die ik kan vervangen door geschakelde wcd's. (Niet meer achter de bank naar die schakelaar vissen)
- In NL mag je een standaard wcd niet dimmen. Belgische wetgeving?
Wat had ik graag gewild wat nu niet kon.
verlichting tuinhuisje
waarom mag je in Nederland een WCD niet dimmen?
Plaats reactie