Remeha Calenta C28 met Cmix module

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Tspike
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:17

Remeha Calenta C28 met Cmix module

Bericht door Tspike »

Beste,
We hebben een Remeha Calenta (C28) verwarmingsketel die we op ons KNX domotica systeem willen plaatsen.
Onze ketel stuurt via de zogenaamde additionele Cmix module de vloerverwarming op het gelijkvloers aan alsook de centrale verwarming op het eerste verdiep. Deze Cmix module wordt in een conventionele installatie aangestuurd door 2 iSense thermostaten via het OpenTherm (OT) protocol. Graag willen we nu beide iSense thermostaten vervangen door Gira thermostaten (ingebouwd in een schakelaar). Deze Gira thermostaten werken enkel met KNX waardoor er een vertaalslag gemaakt moet worden naar OT. Hierbij hadden we gedacht aan de KNX-OT-boxS van Theben. Echter blijkt deze niet overweg te kunnen met de Cmix module van Remeha.
Heeft er iemand een gelijkaardig probleem gehad? En hoe hebben jullie dit opgelost?
Alvast bedankt!
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: Remeha Calenta C28 met Cmix module

Bericht door Rutger »

Ketel met een simpele thermostaat op 18 graden bij de ketel plaatsen voor behoud van OT omdat de ketel hiermee blijft moduleren. Ketel schakelen kost meer energie.
Kleppen op de verdeler stuur ik met de MDT http://www.mdt.de/EN_Heating_Actuators.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In elke ruimte hangt een temperatuurmeter (in een Gira TS3) en zo regel ik op 1 scherm alle ruimtes apart.
Met die Cmix erbij ga je het omslachtig maken denk ik.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Remeha Calenta C28 met Cmix module

Bericht door egfdevos »

Wat voor een soort kleppen stuurt de cmix aan, open/dicht of mengkleppen?
Edwin
Tspike
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:17

Re: Remeha Calenta C28 met Cmix module

Bericht door Tspike »

De Remeha Calenta blijkt initieel gemaakt te zijn om 1 circuit aan te sturen. Het probleem is dat we dus een Cmix nodig hebben daar we 2 circuits hebben. Namelijk een traag circuit voor de vloerverwarming en een snel circuit voor de centrale verwarming op de eerste verdieping. Die Cmix stuurt dus de twee pomp groepen aan. Ik vrees dat we daar niet onderuit zullen kunnen. Tenzij iemand andere inzichten heeft (graag!!).

De kleppen worden met hetzelfde MDT-device geschakeld als die van u. De thermostatische regelaandrijving (~24V) zijn ook van Gira.

Als ik het goed begrijp, heb je een thermostaat (geen iSense) die vast op 18°C staat. Hoe zet je de ketel aan en af bij een al dan niet warmte vraag uit een van de kamers? Schakel je dan de thermostaat met een bvb spanningsloos contact?

Stel dat je maar in 1 kamer een warmtevraag hebt => de klep wordt geschakeld => wat is de volgende stap in de keten?
Ik meen begrepen te hebben dat de Calenta niet zelf kan detecteren als er een thermostatische kraan open staat. Hoe ga je hier tewerk?
En gaat de ketel niet in protectie als je maar 1 radiator open zet daar hij zijn vermogen niet kwijt raakt?
Alvast bedankt!!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Remeha Calenta C28 met Cmix module

Bericht door egfdevos »

Wanneer warmte vraag dan pomp aan dat is toch niet zo moeilijk.

Je zet de ketel op modulerend en hij past de geproduceerde warmte traploos aan op de warmtevraag.
Doordat hij de aanvoer en retour temperatuur vergelijkt weet hij of er warmte uitwisseling plaatsvind cq warmte vraag is.
Edwin
Plaats reactie