Buskoppelaar + drukknop in wcd

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Intussen in het bezit van een zwarte Systo schakelaar (Hager 4 drukknop).
Dit in combinatie met een zwarte druktoets van Niko.
Zoals je (beetje moeilijk) kan zien zit er toch een verschil in kleur.
Voor verschil tussen stopcontact Niko en schakelaar Hager zal dit geen probleem zijn, maar voor Niko druktoets naast een Hager druktoets, zal dit verschil toch duidelijk zijn.
P1180838.JPG
P1180838.JPG (167.72 KiB) 11829 keer bekeken
Bijlagen
P1180840.JPG
P1180840.JPG (93.67 KiB) 11829 keer bekeken
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door Keires »

Wou net ook foto's plaatsen, maar zag dat je ondertussen ook reeds een drukknop van Hager ter beschikking hebt. De zwarte toetsknop van Niko waar je over spreekt, is eigenlijk anthracite. Als ik mij niet vergis is dit de Intense reeks. In de Pure reeks is er schakelmateriaal dat echt zwart is, namelijk Pure black steel of Pure black alu. Het verschil is dan al veel kleiner. Aangezien ik het witte plaatje (papiertje achter plexiplaatje) storend vind, heb ik eens vlug een ontwerpje gemaakt, waarbij ik een zwarte achtergrond heb genomen en witte letters. Het ziet er meteen al een stuk beter uit vind ik. Normaal stellen de bolletjes, zonnetjes voor, maar blijkbaar was het iets te klein. Het lettertype mag ook groter, maar het was gewoon bij wijze van test.

Mocht ik het definitief doen, dan zou ik ook fotopapier nemen en zorgen dat het met hoge kwaliteit geprint wordt.
Niko Pure black steel 2 drukknoppen zonder signaallampjes.jpg
Niko Pure black steel 2 drukknoppen zonder signaallampjes.jpg (130.95 KiB) 11819 keer bekeken
Niko Pure black alu 2 drukknoppen zonder signaallampjes.jpg
Niko Pure black alu 2 drukknoppen zonder signaallampjes.jpg (85.27 KiB) 11819 keer bekeken
Niko Pure black alu 4 drukknoppen met signaallampjes.jpg
Niko Pure black alu 4 drukknoppen met signaallampjes.jpg (66.17 KiB) 11819 keer bekeken
Buiten het feit dat deze drukknop prijs/kwaliteit erg goed is, stel ik mij wel de vraag of er op termijn geen stof achter het plaatje gaat komen. Gelukkig kan je dit wel opendoen en afkuisen, maar ik denk niet dat het gemaakt is om het geregeld eens te openen. Ook vrees ik dat er op termijn door de bediening ervan krassen gaan komen op het plexiplaatje. Het kan zijn dat ik het wat overdrijf, maar ik twijfel er toch over.

Bijkomend nadeel van zwarte Niko in combinatie met zwarte Hager knop, is dat je meteen al de 'duurdere reeks' moet nemen, aangezien het 'echt' zwart schakelmateriaal enkel in de Pure reeks voorkomt. En zonder te overdrijven is dit bijna 10x zo duur dan de Intense reeks. Maar toegegeven is het natuurlijk wel veel strakker. Indien het budget beperkt is zou ik eerder voor de witte versie gaan van Hager en de witte Intense reeks van Niko.

Iemand toevallig hier een foto van? Want de witte Systo heb ik niet liggen.

@grindal, klopt. Ik zag het ook onlangs. Alleen was de interface tot max. 4 drukknoppen en geen 6 dacht ik.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door grindal »

Lingg&Janke Niko interface
Referentie: n77893l
Geschikt voor Niko 4-voudige druktoets 170-401x0
4 Binaire ingangen
4 status LED uitgangen (inverteerbaar) met dag/nacht modus
Beschikbare commando's: On, off, toggle, dimmen en jaloeziesturing met 1 of 2 druktoetsen, versturen van 1-byte waarden (%, 0-255), deurbelfunctie (hold-release),oproepen en opslaan van een sfeer
Druktoetsfunctie met kort en lang drukken
4 virtuele uitgangen met geheugen bij spanningsonderbreking
Verbinding via flatcable en adaptor voor snelle aansluiting
Prijs exclusief drukknop, inclusief flatcable
Plaats reactie