KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Bericht door Keires »

Ik ben reeds overtuigd dat een KNX-gestuurde CV-installatie meer comfort biedt dan een gewone standaard CV-installatie.

Maar is een KNX gestuurde CV-installatie energiezuiniger dan een standaard CV-installatie? Mijn excuses als deze vraag reeds gesteld is op dit forum, maar ik vond niet meteen een antwoord op mijn vraag.

Zoals velen ons onze weten regelt een modulerende ketel zijn geleverde vermogen of cv-watertemperatuur o.a. in functie van de ruimtetemperatuur, gewenste temperatuur en/of buitentemperatuur. De gegevens die hij hiervoor nodig heeft haalt hij uit zijn thermosta(a)t(en) via een bus-communicatie.

Als ik mij niet vergis is het bij een KNX-gestuurde CV-installatie niet de bedoeling om de bijhorende thermostaten van de CV-ketel (nog) te gebruiken. De ketel wordt afhankelijk van de warmtevraag (geregeld via KNX) in en -uitgeschakeld. Daar de ketel geen informatie meer ontvangt van de gewenste temperatuur en de ruimtetemperatuur gaat de ketel zich meer gedragen als een AAN/UIT ketel. Hij zal zich zelf nog wat regelen aan de hand van de aanvoer, retour -en buitentemperatuur, maar een 100% modulerende werking zal het niet meer zijn.

Ik vermoed dat jullie hier ook al bij hebben stilgestaan, maar hoe los je dit op? Mijn ketel koppelen op mijn KNX-installatie zal jammer genoeg niet gaan, en ik vrees dat ik ook geen 0-10V ingang op mijn ketel heb.

Alvast bedankt.

Grtz, Keires
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Bericht door egfdevos »

Wat je met KNX doet is de functies van de bijbehorende thermostaten (per ruimte) overnemen. Dus in wezen veranderd er niks aan de modulerende functie van de ketel.
Daaraan toe voeg je dan naar gelieve af/aanwezigheidsfuncties etc. Zodat de ketel veel beter weet wanneer hij moet verwarmen.
Uit deze optimalisaties haal je de winst en extra comfort.
Edwin
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Bericht door Keires »

Edwin,

Volledig akkoord mee, op voorwaarde dat je de thermostaten, die dezelfde taal als je ketel spreken, behoudt.

Indien niet, dan ontvangt de ketel geen gewenste temperatuur + omgevingstemperatuur meer. Belangrijke informatie om modulerend te kunnen werken.

Dus als ik het goed begrijp plaats je buiten je ruimteregelaars of verwarmingsactoren (die je ventielen sturen van je radiatorkringen) nog de thermostaten die bij je ketel horen?

Met thermostaten bedoel ik één thermostaat voor de benedenverdieping en één voor de bovenverdieping.

Een nadeel hiervan is dat je klokken op je thermostaten dienen overeen te komen met de klokken van je ruimteregelaars. Je kan de thermostaat ook laten werken zonder klok, en dan gewoon regelen met je ruimteregelaars. Maar volgens mij blijft dan je ketel continu draaien. Als ik mij niet vergis heeft een buscommunicatie tussen ketel en thermostaten voorrang op de vrijgave ingang (aan/uit) van de ketel, dus dat lijkt me ook geen goede oplossing.

Bijkomend probleem, stel dat de temperatuur waar de thermostaat hangt reeds bereikt is, dan stopt de pompgroep met draaien. Met als gevolg dat andere kamers geen warm water meer ontvangen.

Ketel met KNX laten communiceren lijkt mij de beste oplossing, maar dat ondersteunt mijn ketel niet.

Conclusie?: Geen thermostaten meer gebruiken, en ketel laten moduleren op buitentemperatuur, aanvoertemperatuur en retourtemperatuur? Nog steeds modulerend, maar minder energiezuinig.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Bericht door teaser »

Als je ketel OpenTherm spreekt kun je de KNX-OT-BOX van Theben gebruiken om je ketel modulerend aan te sturen.
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Bericht door Keires »

Bedankt voor de info!
Schuppenzot
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 21:36

Re: KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Bericht door Schuppenzot »

Een laat antwoord:

Op mijn ketel heb ik een 0-10V ingang waarmee je de keteltemperatuur bepaalt. Dus heb ik een analoge 0-10V uitgang (actief, geen dimmer) gekocht en KNX-installatie bepaalt nu de keteltemperatuur via een PI-regeling op basis van enkel de binnentemperatuur.

Gevolg:
Ons comfort is hoger omdat de temperatuur beter geregeld wordt. En ook minder verbruik omdat de ketel nu effectief lager gaat lopen wanneer de temperatuur bereikt is of wanneer we er niet zijn. Vroeger regelde hij enkel op buitentemperatuur en stond de stooklijn eigenlijk te hoog om toch voldoende comfort te hebben. Ik heb er nu ook extra logica ingestopt om eventjes te boosten wanneer iemand bijvoorbeeld in bad gaat. Overal thermostatische kranen behalve in de badkamer.

Ik heb een Viessmann met EA1 module. DE analoge uitgang komt van MDT en de PI-regeling zit in mijn Acrus-EDS visualisatie in de woonkamer.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX sturing vs modulerende CV-ketel

Bericht door 747driver »

Welke 0-10V sturing gebruik jij daarvoor?
Heb hier een Remeha Quinta ketel welke ook een 0-10V ingang heeft.
Plaats reactie