Knikarmscherm via KNX dubbele aandrijving io home control

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Knikarmscherm via KNX dubbele aandrijving io home control

Bericht door grindal »

Beste Forumleden

Een uitdaging voor volgende oplossing.
Situatie: KNX installatie ( Roluik-actor ) aanwezig met nog 2 vrije kanalen
bedrading : 5G1,5mm2 aanwezig op buitengevel

Oplossing: montage van een knikarmsysteem (zonneluifel terras) dat ik via mijn knx actor kan aansluiten.

In basis is dit geen probleem ( open dicht sturing) = zelfde als de screens welke reeds ingebouwd zitten op mijn ramen
Probleem is echter als je gebruik wil maken van een bijkomende doek vooraan, deze wordt door een 2e motor aangestuurd...
als je alles via wifi / RTS / IO Home controle gaat bedienen is er geen probleem.. 230V aansluiten en klaar...

Ik wil dit feitelijk via de knx sturing aansturen... maar 2 motoren => hier is de bekabeling niet op voorzien ( 5G1,5 = 4 bruikbare draden)
Wat ik niet weet of dit mss te vergelijken is met een lamellen-sturing... op/neer ... 2e commando (lamellen draaien) = de kopse zonnedoek aansturen ( op/neer)...

Is er een alternatief om via KNX naar io/home control / somfy commando's te sturen ?


Bedoeling is dat deze screen aangestuurd kan worden via de knx drukknoppen, of vol-automatisch. ( aansturen via knx weerstation).


Heeft er iemand een idee om dit op te lossen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Knikarmscherm via KNX dubbele aandrijving io home control

Bericht door egfdevos »

Hoe word dat conventioneel gestuurd, toch ook maar met een enkele zonneweringsschakelaar?
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Knikarmscherm via KNX dubbele aandrijving io home control

Bericht door Dré »

Hoort die 2e motor wel apart aan gestuurd te worden? is het niet zo dat het scherm eerst uitvalt en dus het eerste doek uit klapt, wanneer deze geheel uitgeklapt is dat dan pas (automatisch) de 2e motor wordt aangestuurd. De vraag daarbij is dus, hoort de 2e motor wel via een aparte schakeling, aangestuurd te worden?
Heb je anders een foto voor het beeld hoe het ding waar je het over hebt er uit ziet, ik kan me zo even geen goed beeld bij halen.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Knikarmscherm via KNX dubbele aandrijving io home control

Bericht door grindal »

opgelost... tis een klassiek type geworden met slechts één motor....
Plaats reactie