Homeserver 4 Gira

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
LeivandeFix
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 02 jan 2019, 21:52

Homeserver 4 Gira

Bericht door LeivandeFix »

Geachte mede forum lezers,

Weet niet of deze vraag in de juiste rubriek staat, mocht dit niet zo zijn, mijn excuses hiervoor. Ben ons huis grondig aan het renoveren en hierbij heb ik bij de electrotechnische installatie al rekening gehouden met knx. Heb al meerdere componenten, schakelaars etc bij elkaar verzameld en hierbij ook een Gira homeserver 4 welke een particulier aanbood op marktplaats.nl Hij wist niet wat het was en had het ding op een rommelmarkt gekocht. Heb deze van hem overgenomen en kwam erachter dat er geen geheugen in zat. Toen ik het juiste geheugen geplaatst had kreeg ik ook beeld via een monitor welke ik op het apparaat had aangesloten. In de kerstvakantie heb ik ermee zitten stoeien maar kan er maar geen verbinding mee krijgen. Ondertussen heb ik na veel afsporen van forums een nullmodemkabel met handshake gesoldeerd en de software kunnen updaten naar 4.6 versie via een laptop met rs232 poort. Ook heb ik het ip adres en poortnummer in de uitleverstand kunnen zetten. Echter lukt het mij maar niet om via een netwerkkabel te communiseren met de homeserver. Vraag me nu af of hij misschien hardware matig wel helemaal in orde is vanwege zijn discutabel verleden. Is er een manier om dit te checken? Wat kan verder een eventuele valkuil zijn in de settings van mijn laptop?
Bijlagen
screenshot.jpg
screenshot.jpg (37.32 KiB) 10070 keer bekeken
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door Dré »

Beste,

Ik weet niet precies wat je verwachtingen zijn en wat je wel en niet weet van de HS4.
Het is namelijk niet een server, waar gewoon een OS op staat net zoals Windows, je moet het dus programmeren met Gira Expert, waarna je via een Client programma je visualisatie kunt bedienen.
Maar zoals ik al zei, ik weet niet of je er al vaker mee gewerkt hebt en wat je verwachtingen, als je probeert te connecten via IP, ook is het mij een beetje onduidelijk wat je daar precies mee bedoeld.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door Joep »

Je hebt de firmware kunnen updaten via serieel, dus ik neem aan dat je dat via de gira experte software gedaan hebt?

Als dat zo is:

In de gira experte software moet je een project aanmaken, daar kan je straks alles voor je visualisatie instellen.
voor nu is dat niet nodig, het enige wat je voor nu even in kan vullen is het volgende:

Zorg dat je je netwerkinstellingen goed hebt staan (ook dat hoeft nu nog niet eens, als je je laptop met een patchkabel rechtstreeks aan je homeserver hangt en je je laptop een vast IP adres geeft (bijv. 192.168.0.100) zou het ook al moeten kunnen)

En zorg ervoor dat je een gebruiker hebt aangemaakt: in de linker kolom klik je op "users" en in het popup menu kan je een nieuwe gebruiker met wachtwoord aanmaken.

Als je dit gedaan hebt kan je je project gaan uploaden:
-klik bovenin de balk op "transfer" en er zal een nieuw venster openen.
-kijk bij het tabblad "via network"
-je kan kiezen voor local adress maar dat is het IP adres wat je in je project hebt aangemaakt, als je deze veranderd hebt tov het huidige IP adres in je homeserver kan je deze optie nog niet gebruiken, je kiest dan voor difrent adress en vult het huidige ip adres van je homeserver in (afgaande van de info op jouw foto 192.168.0.11:80)
-bij "user data login" moet je je gebruikersnaam en wachtwoord invullen en dan zou je het project via netwerk moeten kunnen uploaden.

Het kan natuurlijk zijn dat er al een project in de homeserver staat waarvan je dus geen gebruikersnaam/wachtwoord weet, in dat geval moet je je project de eerste keer via het tabblad "via serial port" uploaden.
LeivandeFix
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 02 jan 2019, 21:52

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door LeivandeFix »

Bedankt voor de info Joep en Dré,

Heb al meerdere keren geprobeerd met Experte dit via een netwerkkabel te doen maar dit lukt niet. Serieel wel dus. Er staan op de diverse fora, YouTube en bij Gira zelf hoe je dit kan doen, zowel schriftelijk als visueel uitgelegd. Als ik via een netwerkkabel het ip adres ping krijgt hij geen respons. Als ik een windows laptop verbindt met een netwerkkabel brand er langs de rj45 aansluiting 1 geel lampje. Als ik een Macbookpro aansluit op de homeserver brand het gele lampje maar ook een oranje lampje. Kabel is in orde en heb zelfs een crossover kabel gemaakt. Weet nu ff niet wat ik nog meer kan proberen. Herkomst apparaat is discutabel waardoor ik me afvraag of er hardwarematig misschien iets kapot is maar van de andere kant kan ik via serieel wel in de homeserver. Heb gezien bij Fujitsu dat in het bios netwerkinstellingen veranderd kunnen worden. Weet alleen echter niet of ik zo in het bios kan komen? Heb een toetsenbord eraan hangen maar heb nog geen toets gevonden waardoor ik met opstarten in de bios kan komen.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door Joep »

Heb je wel op de windows laptop je netwerkinstellingen even aangepast naar een IP adres in hetzelfde netwerksegment als die van de homeserver?
LeivandeFix
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 02 jan 2019, 21:52

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door LeivandeFix »

Ja, heb ik gedaan.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door charlez »

Al eens geprobeerd met een switch ipv je laptop of macbook rechtstreeks aan toestel te hangen, zoals je eigenlijk van in het begin zou moeten doen.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door Joep »

Dit valt inderdaad ook nog te proberen, maar waarom: "zoals je eigenlijk van in het begin zou moeten doen." ??
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door charlez »

Wat ben je met een homeserver die enkel aan je laptop hangt?
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Homeserver 4 Gira

Bericht door Joep »

Nergens, maar daar gaat het nu ook niet om.

Als je alleen een programmering wil uploaden om bijvoorbeeld een IP adres te wijzigen is dit de snelste en makkelijkste manier.
Ik heb al bij heel wat camera's, switches, accesspoints en dergelijke op deze manier verbinding gemaakt om het ip adres te wijzigen naar het nieuwe adres.

Wat denk je dat er gebeurt als jij de homeserver met ip adres 192.168.0.11 in een netwerk met een ander segment zoals bijvoorbeeld 192.168.2.x hangt?
Je kan de homeserver dan niet benaderen ;)
Plaats reactie