Dali CC drivers

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
de mario
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 21:37

Dali CC drivers

Bericht door de mario »

Hallo,

Ik zit even met de handen in het haar wat betreft de keuze voor de DALI drivers.
De led spots zelf zijn 350mA en 18Vf (6W, 610lm).

Ik had graag eldoled drivers gebruikt. Het probleem is dat deze een maximum voltage van 55V hebben.
Aangezien ik in de slaapkamers 7 spots voorzien heb kom ik er met de solodrive 50W (1 output) dus niet.
Met de 55V van de driver kan ik amper 3 spotjes bedienen. Een versie met 2 outputs is eventueel ook mogelijk, maar dan moet ik natuurlijk al 2 kringen voorzien naar de driver (en dus 2x door mijn dampscherm gaan :oops: ) EN dan zit ik nog maar aan 6 spotjes..

Meanwell heeft de lcm-40 die als oplossing zou kunnen dienen, maar die heeft maar 100V en dus maar goed voor 5 spotjes.

Zijn er hier personen bekend met een driver die een hogere voltage aankan (en nog steeds 350mA is) ?
Of kan ik niet anders dan meerdere drivers te gaan gebruiken?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dali CC drivers

Bericht door egfdevos »

Meanwell
DC-DC Step-Up Constant Current LED driver
LDH-45B-350WDA

Komt dan nog wel een extra 24VDC 2,1A voeding bij natuurlijk
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dali CC drivers

Bericht door egfdevos »

Toch zou ik gaan voor een LED driver met meerdere uitgangen.
Nu zie ik het probleem niet met meerdere kabels door een dampscherm te gaan.
Alhoewel ik sowieso een meeraderige kabel zou pakken dan ga je maar met 1 kabel er doorheem.
Lasdoos boven het plafond en daar de strings pas opdelen.

Omdat alle spots in serie zitten krijg je het probleem als 1 het begeeft dan is het opeens heel donker.
Edwin
de mario
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 21:37

Re: Dali CC drivers

Bericht door de mario »

Edwin,
Alvast bedankt!

Je hebt inderdaad gelijk wat betreft het gevolg bij het uitvallen van een spotje.

Ik denk dat ik best met 2 drivers per kamer zal werken.
- Een driver met 2 outputs die 5 spots voor zich neemt (2x18v en 3x18v), dit zou moeten lukken de output met 3 spots moet dan 54v leveren, wat net goed zou moeten zijn.

- Een kleinere driver die de overige 2 spotjes voor zich zal nemen. Zo heb ik in feite 3 kringen. En 2 apart te schakelen drivers. De 2 aparte zitten boven een bureau , dus dat is mss zowiezo moet slecht dan.

Voor de drivers dacht ik dan aan :

https://www.voltus.de/beleuchtung/led-s ... -dali.html

En deze voor de 2 aparte:
https://www.voltus.de/beleuchtung/led-s ... -dali.html

Voordeel van die eldoleds is dat die mooi tot 0 kunnen dimmen. Ik heb nog een lunatone driver ergens anders die dat niet kan, dat verschil merk je wel.

-- Het volgende leek ook een optie, maar ik merk op dat de ouput maar 31V kan hebben? Dus die valt ook al af.
https://www.eldoled.com/cms_files/Downl ... R045D2.pdf

-- Die meanwell, wat is het verschil tussen LDD-350H-W-DA (step down converter) en LDH-45A-350DA (step up converter) ?
Deze dimmen niet tot uit denk ik, maar zouden mij wel toelaten een DC voeding in de elek. kast te plaatsen natuurlijk, dan kan ik deze in het
plafond houden. Hetzelfde als de eldoled powerdrive DC een beetje.
Heb jij zelf ervaring met de LDH-45B-350WDA ? Hiermee zou ik er 2 per kamer kunnen plaatsen om licht te hebben bij uitval. Die zijn zeker niet
duur!

Zoveel mogelijkheden :shock:
de mario
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 21:37

Re: Dali CC drivers

Bericht door de mario »

Ik heb ondertussen en LDH-45A-350DA gekocht en getest...
Deze doen eigenlijk wel wat ze moeten doen :) Ik heb er dan ook een aantal van bij besteld en ga deze gebruiken. In de kast ga ik dan per kring een 24V voeding gebruiken.

Ze hebben wel (zoals ik al verwachtte..) een belangrijk nadeel, zoals andere meanwell dali drivers die ik al heb, dat ze niet laag kunnen dimmen.
Voor kamers waar dimmen dus belangrijk is ( leefruimte en onze slaapkamer) ga ik nog een andere oplossing moeten gebruiken.

Je ziet ook in de dali parameters dat de LDH als min waarde 149 (ongeveer) van 254 heeft. De datasheet geeft als min 8% van de ouput op.
Plaats reactie