Plaatsen Berker knx schakelaars

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Plaatsen Berker knx schakelaars

Bericht door fiha »

Hallo,

Ik heb even een praktische vraag... Ik moet een aantal nieuwe Berker KNX schakelaars installeren. De KNX kabel komt overal onderaan in het inbouwdoosje aan (meestal 2 kabels maar op een beperkt aantal plaatsen 3 stuks). Ik heb overal nog redelijk wat overlengte gelaten.

Ik vraag me af of jullie praktische tips hebben wat betreft installatie? Op welke lengte knippen jullie de kabels ongeveer af en hoeveel mantel verwijderen jullie? Ik ben eigenlijk van plan om een lus te maken in het inbouwdoosje (van onder naar boven terug onder), in het midden ongeveer af te knippen en dan de mantel een 3-tal cm te verwijderen. Het nadeel is dat de kabel dan stugger blijft maar lijkt me beter beschermd dan meer mantel te verwijderen.

Graag jullie advies
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Plaatsen Berker knx schakelaars

Bericht door egfdevos »

Afknippen op 10-15cm vanuit de doos.
ongeveer 5cm aanpellen.
Dan bij montage de kabels in de doos draaien/rollen.

Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel ruimte je in je doos hebt.
Liever wat langer dan te kort en je moeilijk moet doen als je eens wat wilt vervangen.
Edwin
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: Plaatsen Berker knx schakelaars

Bericht door fiha »

Ok die lengte komt min of meer neer zoals ik het van plan was. Ze zitten nu reeds opgerold in de inbouwdozen. Ik ging ze iets korter ontmantelen maar zal ongeveer 5cm nemen is wellicht iets makkelijker.

Met dank!
Plaats reactie