LED armatuur met PUSH-dim voeding aansturen met KNX

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Zwoerejef
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 18:00

LED armatuur met PUSH-dim voeding aansturen met KNX

Bericht door Zwoerejef »

In heel mijn KNX installatie zit ik met 1 lamp (vrij kostelijk pendel armatuur) dat ik niet correct aangestuurd krijg. Het betreft een armatuur met ingebouwde voeding met dimfunctie. Het kan ofwel via Push-dim ofwel via Dali aangestuurd worden. Momenteel heb ik het gewoon aangesloten op een KNX schakelcontact maar met de drukknop kan ik hem voorlopig enkel aan- en uitzetten. De lamp dimt dan automatisch bij het aanzetten steeds naar de minimale of maximale dimstand.
Een dali module zou een oplossing kunnen zijn, maar die kosten wel wat veel voor 1 armatuur aan te sturen.
Is er een manier waarop ik de lamp toch juist aangestuurd krijg?
Indien het een oplossing zou kunnen zijn, ik heb ook nog een uitgang vrij op een KNX dimmodule.

Alvast bedankt voor de feedback
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: LED armatuur met PUSH-dim voeding aansturen met KNX

Bericht door egfdevos »

- Datec knx-Dali Gateway

- Osram PCU
- Paladin/Hugo Müller

- Dali voeding + drukknop interface.
Edwin
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: LED armatuur met PUSH-dim voeding aansturen met KNX

Bericht door Joep »

Zwoerejef schreef:
vr 03 jan 2020, 18:12
In heel mijn KNX installatie zit ik met 1 lamp (vrij kostelijk pendel armatuur) dat ik niet correct aangestuurd krijg. Het betreft een armatuur met ingebouwde voeding met dimfunctie. Het kan ofwel via Push-dim ofwel via Dali aangestuurd worden. Momenteel heb ik het gewoon aangesloten op een KNX schakelcontact maar met de drukknop kan ik hem voorlopig enkel aan- en uitzetten. De lamp dimt dan automatisch bij het aanzetten steeds naar de minimale of maximale dimstand.
Een dali module zou een oplossing kunnen zijn, maar die kosten wel wat veel voor 1 armatuur aan te sturen.
Is er een manier waarop ik de lamp toch juist aangestuurd krijg?
Indien het een oplossing zou kunnen zijn, ik heb ook nog een uitgang vrij op een KNX dimmodule.

Alvast bedankt voor de feedback
Toch moet dit gewoon te doen zijn op de manier hoe je het armatuur nu hebt aangesloten.

Je moet ervoor zorgen dat de uitgang van de aktor alleen maar schakelt als je de drukknop bedient en dat is nu niet het geval als ik dat zo lees.
Ik weet niet hoe je nu je aktor aanstuurt, maar bij sommige schakelaars kan je in ETS instellen wat de schakelaar moet doen bij het indrukken en bij het loslaten van de schakelaar. Dit betekent dus wel dat het een schakelaar moet zijn die niet in de AAN stand kan blijven staan.

Als je deze zo instelt dat bij indrukken een AAN telegram verzonden wordt en bij loslaten een UIT telegram ben je er, de uitgang van de aktor schakelt dan alleen nog maar als je de schakelaar ingedrukt hebt.

1x kort drukken is om de lamp aan/uit te schakelen en als je hem lang indrukt kan je dimmen.
Jaske
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 dec 2018, 07:22

Re: LED armatuur met PUSH-dim voeding aansturen met KNX

Bericht door Jaske »

Ik heb exact hetzelfde probleem.
@zwoerejef: heb jij een oplossing kunnen vinden?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: LED armatuur met PUSH-dim voeding aansturen met KNX

Bericht door Dré »

@Jaske

Volgens mij geeft Joep (het bericht boven je) juist de oplossing.
Plaats reactie