Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

Goedemiddag,

Nog steeds druk zoekende over de aansturing van de verwarming.

Als verwarmingsactor "Hager TYM646R", ventielen zijn ook van Hager Thermo 230volt. En de Gira 1V KNX taster met temperatuur sensor
Tevens wil ik de Gira X1 als RTR gebruiken.

De verwarmingsactor hoeft alleen maar de kleppen aan te sturen. (na/zone regeling). Volgens mijn veel instellingen die voor deze situatie overbodig zijn.
Alleen er zijn zoveel parameters in de Hager TYM646R dat dit nog wel de nodige aandacht vereist.

Afbeelding
Afbeelding

Tevens weet ik niet hoe ik de GIRA X1 moet programmeren voor RTR, kan hier ook geen cursus, document of iets dergelijks over vinden.
De webinar van GIRA X1 gaat over de basis, maar niet over dit onderwerp.

Ik heb de verlichting wel op de X1 geprogrammeerd en kan dit ook aansturen via mijn telefoon of ipad.

Als iemand mijn een schop in de goede richting wil geven, dan zou ik deze persoon heel dankbaar zijn.
Dan zou ik van de week kunnen uitproberen met mijn testopstelling.

Alvast bedankt.

Freddy Verhagen
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door egfdevos »

Regelaar verwarmen/koelen vind je bij de logica.

Persoonlijk zou ik de RTRs in de actor gebruiken, veel uitgebreider.
Edwin
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

RTR zit idd in de actor.

Volgens mij ben ik een heel eind met de verwarming/koeling wacht op dit moment nog op de actor en ventielen.
Zodat ik dit ook live kan testen of het werkt.

Rookmelders op KNX.

Gira heeft hier een KNX module voor, maar ik kan nog nergens uit de beschrijving halen of alle rookmelders een eigen KNX module moeten hebben.

Het zou fijn zijn als de gezamelde/gekoppelde alarmeringen via 1 KNX module doorgemeld kunnen worden
Persoonlijk zie ik bij mij geen meerwaarde om alle rookmelders apart door te melden.

Bekabeling vanuit eerste centraaldoos/stopcontact naar MK

De volgende vraag is, welk soort bekabeling jullie gebruiken vanuit de eerste centraaldoos/stopcontact naar de meterkast/besturingskast.
Dit is met name voor het afwerking/aansluiting van de meterkast. (invoer van kast zijn tules/wartels)

Gebruiken jullie hiervoor xmvk/ymvk 5x2,5mm2? (evt. geschakelde wcd's) , 3x1,5mm2 naar het lichtpunt ? Of moet ik toekomstgericht een ander soort bekabeling toepassen ivm ledrivers/dali etc ?

Alvast bedankt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door egfdevos »

Alle Gira rookmelders dienen een eigen module te hebben.
Persoonlijk zou ik voor conventionele gekoppelde rookmelders gaan waarbij de fabrikant ook een los meldrelais (contact) aanbied en deze middels een knx-ingang op de bus brengen.

Zo te zien praten we hier over een Nederlandse woonhuisinstallatie.
Dat betekent dat voor de vaste installatie van het 230V deel geld dat de Fase(L),Nul(N) en aarde minimaal 2,5mmq MOET zijn.
Uitzondering zijn schakeldraden t.b.v. verlichting deze mag 1,5 mmq zijn.
Ik neem aan dat je geen metalen kabelgoten gebuikt of andere zaken waarbij een extra mechanische bescherming nodig is. Derhalve kun je xmvk toepassen.
De rest kan ik geen antwoord op geven zonder de installatie te kennen.
Edwin
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

Goedemorgen,

Dank je voor de info, Gira rookmelders hebben ook nog een andere module namelijk een relapsmodule (alarmcontact en storingscontact).
Deze module hoeft maar in 1 gekoppelde rookmelder geïnstalleerd te worden voor de alarmfunctie, stel dat ik ook het storingscontact op mijn KNX systeem wil laten binnenkomen, moet dit relais wel op alle rookmelders geïnstalleerd te worden.
Voor mij hoeft alleen het alarmcontact bedraad te worden.

Dit betreft idd. een Nederlands woonhuis.

In principe is het alleen buisinstallatie of kunststof koker bij de verdeelkast. Dus hier zou ik met een xmvk 5x2,5mm2 uit de voeten kunnen. En dan van de eerste doos naar de volgende gewoon met VD 2,5mm2 draad.
Waarom ik over de 3x1,5 begon of over een andere meeraderige kabel bv.RGBW ledstrip. Dit is om de aparte lichtpunten direct naar de verdeelkast te leggen en rechtstreeks aan te sluiten op de kast.

Verdeelkast

Welke stapelklemmen raden jullie mij aan, om de kabels aan te sluiten in de kast. Dit betreft normale eindgroepen, geschakelde groepen en ook klemmen op de bus kabel netjes aan te sluiten.

Alvast bedankt,
Freddy
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door egfdevos »

Mits de ruimte er voor is het liefst alles op rijgklemmen opleggen.


De keuze in rijgklemmen is denk ik vaak persoonlijke voorkeur.
Voor mij op dit moment:
- Phoenix PT 2,5-QUATTTRO (BU)
- Phoenix PTFIX, voor verdelerblokken en knx (mogelijkheid om helemaal naar wens samen te stellen)

Phoenix heeft ook speciale knx rijgklemmen maar voor de compactheid kies ik ook hier voor PTFIX
Edwin
Plaats reactie