KNX - Dali Probleem

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
ronaldhelder
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 okt 2020, 22:15

KNX - Dali Probleem

Bericht door ronaldhelder »

Hallo Forum,

ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.

In ons nieuwbouwhuis heb ik een KNX installatie aangelegd, deze werkt zonder problemen. Nu heeft de vrouw een heel mooi ledarmatuur voor boven haar bureau gekocht, en deze heeft 2 ingebouwde led drivers (licht omhoog en licht omlaag) die via DALI te dimmen zijn. Mijn taak dus om deze aan KNX te koppelen.
Ik heb hiervoor een DALI Gateway gekocht van ABB DG/S1.1 en hier het armatuur op aangesloten. De Gateway is een master, en deelt dus ook de DALI adressen uit. Na een reset werkt de lamp goed, ik kan hem met een (MDT Glastaster) schakelaar bedienen. Maar na enige tijd is bediening niet meer mogelijk, of nog maar 1 helft van de lamp. Als ik dan in het ABB tool dat bij de gateway hoort kijk, heeft de lamp ineens een ander DALI adres gekregen, en reageert dus niet meer op commando's aan het oude adres. Op het oorspronkelijke adres is de lamp dan verdwenen (rood kruis in de tool). Na een reset van de gateway (230V eraf) werkt het meestal wel weer. Het vreemde is dat de lamp een nieuw adres krijgt toegewezen, ondanks dat ik de parameter in ETS hiervoor op 'nee' heb gezet. En ik had begrepen dat wanneer een lamp eenmaal een adres heeft, hij deze ook houdt ? Ik ben verder niet bekend met DALI, en heb ook geen andere devices om mee te controleren. De lamp is via 2 1.5mm2 draden van ongeveer 15m op de gateway aangesloten, in dezelfde buis als de zwarte bedrading, maar toen de lamp direct op de gateway zat had ik hetzelfde probleem. Het zou nog iets met EMC kunnen zijn, toen de GSM afging, ging de lamp ook spontaan aan, maar de lamp zit verder normaal aangesloten, inclusief aarde, en heeft continue spanning.

Ik hoop dat iemand anders hier ervaring mee heeft.
Plaats reactie