KNX koppelen met Niko Home Control II wireless

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

KNX koppelen met Niko Home Control II wireless

Bericht door pvhuf »

In een stuk woning met traditionele bekabeling heb ik Niko Home Control II wireless geïnstalleerd. Wireless Smart hub en een stel geconnecteerde schakelaars. Eenvoudig en goed, kappen of iets anders was geen optie. Nu zou ik dat echter wel willen verbinden met de KNX installatie in het ander stuk van de woning waar domoticabekabeling lag en waar ik dus KNX uitgerold heb.

Hoe kan ik de twee met elkaar laten spreken?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX koppelen met Niko Home Control II wireless

Bericht door Dré »

Ik ken de Niko bus Home Control II niet, dus kan je zo niet zeggen hoe te koppelen, misschien via IP, ik ga er van uit dat dat er op zit.

Was het dan niet een betere keus geweest om Wireless KNX te pakken?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: KNX koppelen met Niko Home Control II wireless

Bericht door pvhuf »

Voor zover ik weet is KNX RF helemaal niet geschikt om in een traditionele bekabeling geïntegreerd te worden. Wisselschakelaars, kruisschakelaars, allemaal zonder probleem te vervangen met Niko wireless home control. Gewoon schakelaar eruit, Niko erin, en je licht/verwarming... is gedomoticeerd (i coined a word?). Zijn er KNX schakelaars die je in een traditionele doos kan inbouwen die zowel drukknop, schakelelement (voor 10A) en KNX RF is, en toch in zo'n 5x5x5 doosje past?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX koppelen met Niko Home Control II wireless

Bericht door Dré »

Ik moet eerlijk zijn zelf nooit gebruikt en ook niet echt in verdiept maar had dit een optie geweest, uiteraard zal het nu te laat zijn, maar ben benieuwd of dit is wat je in gedachten had?
https://www.theben-nederland.nl/nl/su-1-rf-knx-4941620
Of wil je echt intelligente schakelaars, met status leds en dergelijke?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: KNX koppelen met Niko Home Control II wireless

Bericht door pvhuf »

Hm. Interessant in ieder geval. En als ik het goed begrepen heb kan je dus een 230V schakelaar op de binaire ingang aansluiten? Maar dat is dus zoals je zegt geen "intelligente pushbutton interface". Ik veronderstel dat je dan nog zoiets als een TU 4 RF (draadloze toetsinterface) én een toetsmodule erbij moet steken (https://www.theben-nederland.nl/ocsmedi ... ndboek.PDF)?
Als dat erbij moet om zowel schakelactor als toetsmodule te zijn, dan zal in ieder geval de inbouwdoos moeten verdiept worden, lijkt mij.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX koppelen met Niko Home Control II wireless

Bericht door Dré »

Ik denk niet dat de toetsmodule dikker is dan een normale schakelaar, het is wel de vraag of je zn toetsmodule wilt, of dat je je eigen schakelmateriaal wilt gebruiken wat je in de rest van je huis ook gebruikt.

Als dit echt zo veel dikker is, zullen ze zeker weten niks van dit alles verkopen omdat iedereen daar dan tegenaan loopt.
Plaats reactie