Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door grindal »

Zijn er al forumleden die ervaring hebben met de uitlezing van hun kwh teller, en hoe gebruik je deze om je energie te beheersen?

Enkele maanden geleden heeft men bij ons ook een Digitale meter geplaatst.
Nu lees ik dat Arcus een interfacemodule op de markt heeft gebracht

De Arcus-EDS KNX-GW-P1 is een interface die de data van je slimme meter beschikbaar maakt op de KNX-bus.

Iemand die deze module al gebruikt ?

Hoe staan jullie tegenover een thuisbatterij ? en hoe kan je deze "slim" maken mits behulp van de knx installatie?
Zijn er bepaalde merken die eenvoudig met knx zijn aan te sturen ?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door 747driver »

Ik maak gebruik van een RPi om de meter uit te lezen met een Python script.
"brammetje" heeft me op weg geholpen en ik heb zijn script aangepast aan mijn wensen.
Heb de data opgedeeld in 3 pakketjes die naar 3 verschillende poorten worden verstuurd en door de Homeserver worden opgevangen.
De eerste zijn de gegevens die vaak wijzigen: Date-time stamp van het bericht, voltages en actueel vermogen.
Deze worden iedere seconde verstuurd.
De tweede zijn gegevens die wat minder vaak wijzigen.
Die verstuur ik als er een wijziging is of eens per 5 minuten.
De laatste zijn gegevens die niet vaak wijzigen en die worden bij een wijziging verstuurd of eens per 15 minuten.
Bij opstarten worden alle gegevens verstuurd.

Aan energie beheersing doen we niet.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door brammetje »

De slimme meter kan je uitlezen met een kant-en-klare interface zoals de Arcus die je noemt, of met een zelf in elkaar te zetten interface. Beide hebben voor en nadelen. Units zoals Arcus en Domoticom sturen de telegrammen (uiteraard) op de bus. De vroegere exemplaren stuurden altijd alles, in een andere post op dit forum staat dat dit tegenwoordig in te stellen is. Omdat ik niet al die telegrammen op de bus wilde zien (maakt het lastiger bij het probleemoplossen waarbij je de bus monitort) heb ik voor de route van de Raspberry Pi gekozen. Een Pi kan je ook gebruiken voor veel andere zaken, wat ook zijn voordelen heeft, maar ook als je deze alleen voor de slimme meter gebruikt ben je veel voordeliger uit. Met een Pi Zero van een paar tientjes en het conversiekabeltje van ook een paar tientjes ben je klaar in de simpelste opzet. (Dan heb je een 'stand-alone' installatie die je via de eigen webpagina op die Pi een leuk overzicht geeft van je verbruik.) (Het programma om met de Pi de slimme meter uit te lezen kan je zo van me krijgen - een paar leden op dit forum zijn ermee aan het stoeien dus tzt zal het ook voor anderen foutloos zijn.) Met een Pi 2, 3 of 4 kan je bijvoorbeeld ook openhab installeren zodat je daarmee op de KNX-bus kunt. Zelf heb ik een Gira HomeServer, en stuur ik de gegevens van de slimme meter door via IP-telegrammen (die zie je dus niet op de bus, lekker rustig).

Energiebeheersing is marginaal. Ik denk dat het vooral informatief is - als je informatie hebt, kan je daarmee aan de slag. Na installatie bleek dat er veel watts 'weglekten' op plekken waar eigenlijk niets aan stond. Dan ga je met een simpele 'stekker stroommeter' aan de slag, of je zet bepaalde groepen van een fase uit om te zien waar dit verbruik vandaan komt. Dat heeft ons basisverbruik stevig teruggebracht - 50 watt dag en nacht sluipverbruik tikt best aan over een jaar gerekend. Een paar KNX schakelpunten erbij en het was gepiept.

Volgende maand worden onze zonnepanelen geplaatst. De omvormer die we gekocht hebben is geschikt voor aansluiting van accu-opslag. Die opslag gaan we in 2022 of begin 2023 installeren, nu is dat nog niet kosten-effectief vanwege de salderingsregeling. Die omvormer heeft een RS-485 aansluiting die ik ook weer op de Raspberry ga aansluiten. (Dat heb ik jaren geleden al bij een vriend van mij gedaan, dan krijg je helemaal mooi inzicht in wat er gebeurt, zie bijlage van zo een webpagina op een Pi3.)

Ik verwacht dat de meeste slimheid van de accu-opslag in de interne regeling van de omvormer zit. Of de accu wel of niet opgeladen moet worden verwacht ik via de Pi te gaan sturen, in combinatie met de HomeServer. Als er stroom in overvloed is dan kunnen niet-essentiële verbruikers (door middel van KNX) ingeschakeld worden, of bij stroomtekort juist uitgeschakeld worden. Denk aan een vijverpomp (bij ons continu 220 watt), een wasdroger, elektrische boilers voor warm water (daar hebben we er twee van), of elektrische vloerverwarming.

De installateur van de zonnepanelen (een groot bedrijf dat in heel Nederland actief is) heeft nog nergens een installatie met accu-opslag die via een eigen regeleenheid bijgestuurd moet worden. Voor mij een leuke uitdaging om dit uit te zoeken. Daarover later meer.

Bram
Voorbeeld webpagina 3-fase installatie met PV
Voorbeeld webpagina 3-fase installatie met PV
temp.jpg (187.64 KiB) 27969 keer bekeken
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door grindal »

Bedankt voor jullie reactie.

Ik volg je redenering om al die energie telegrammen niet op je knx-bus te duwen... (het is nu al druk genoeg soms :D ).

Is er iemand die al een handleiding heeft gemaakt om met zo'n "RPi" te beginnen & wat er nodig is van materiaal?
ik lees RPi 2/3/4 A/B ? , laden van de pagina mag ook niet té lang duren dus dan maar kiezen voor minimaal model 3 of 4 ?

Ik zie ook aanbiedingen met een Rpi incl Domoticom?
Voor mijn eigen visualisatie van de knx installatie gebruik ik momenteel een loxone Miniserver.

Anders stel ik me wel kandidaat om mijn ervaring hier te posten, mocht ik een RPi bestellen.

Is er een verschil van programma om een Digitale meter in Belgie of nederland uit te lezen ?
ik lees soms termen van DSMR 4 / DSMR 5 ?
Mijn meter is een Sagencom S 211

Mooiste zou ook zijn dat ook het opgewekte vermogen van mijn PV installatie zichtbaar wordt.
Nu kan ik deze opvolgen via mijn Loxone module, hiervoor gebruik ik een puls-teller die het kwh verbruik weergeeft.


Op de site van Fluvius kan je ook al heel goed zien je dagelijkse afname / injectie...
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door brammetje »

Volgens de spec heeft deze meter een p1 poort. Op de meter zou moeten staan welke versie (D)(E)SMR je hebt. De 'D' staat voor 'Dutch', ik meen dat de meters die nu geinstalleerd worden ESMR zijn (voor Europees?). Versie 4 geeft elke 10 seconden alle gegevens door, versie 5 doet dat elke seconde.

Als je alleen een slimme meter en een PV systeem uitleest is een simpele Raspberry 2 of 3 al genoeg. Een 4 kan natuurlijk ook, gebruikt alleen wat meer stroom. Het programma om de meter uit te lezen is op andere fora uitgebreid over te lezen, maar kan je ook van mij krijgen. Belangrijk is wel om te weten hoe je de informatie naar jouw systeem stuurt (ik doe het zelf via IP telegrammen naar een Gira HS). Verder heb je een conversiekabeltje nodig, kost een paar tientjes. Ik denk dat kabel en programma identiek zijn voor meters in België of in Nederland. Er is wel een verschil in kabel tussen een slimme meter tot en met versie 4, of de nieuwe versie 5.
Als je het opgewekte vermogen van de PV wilt hebben kan je natuurlijk het ommetje maken via de website die een leverancier beschikbaar heeft. Zelf kies ik voor de RS-485-optie die de omvormers waar ik bekend mee ben allemaal hebben, dan krijg je de informatie 'live' binnen. De website van de leverancier update meestal maar eens in de zoveel minuten.

Maar de lol komt natuurlijk met hoe je deze informatie gaat gebruiken om apparaten te schakelen, al naar gelang hoeveel stroom je opwekt. Dat is wat KNX dan mogelijk maakt.

Bram
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door grindal »

Ondertussen al wat verder kunnen knutselen...

Ik heb een Youless P1 monitoring tool geplaatst voor uitlezing van de digitale meter.
Deze wordt dan weer gekoppeld met de Loxone controller welke netjes de waarde allemaal weergeeft.

Laden van de EV via knx zou volgens mij teveel kosten & programmatie met zich meebrengen, dus hier voor een stand-alone oplossing gekozen.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door houseofdreams »

Even dit topic opnieuw wakker schudden :)

Is er ondertussen wel al ergens een RPi how-to gemaakt om dit uit te lezen? Ik hoef geen digitale meter -> RPi -> KNX verbinding te hebben, gewoon uitlezen van de data met een RPi is voldoende, aangezien ik alle data bewaar in een Mysql database (al jaren, met een KNX energiemeter)

Via de P1 poort zou dit ook wat makkelijker moeten gaan + ook uitlezen van de digitale gasmeter (kon blijkbaar samen vanaf de P1 poort op de electriciteits meter...)

Alvast bedankt!
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Digitale Meter - P1 poort KWH - vs thuisbatterij - E-car - PV-installatie

Bericht door brammetje »

Plaats reactie