KNX RF

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Wim87
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 17:14
Locatie: Mechelen, België

KNX RF

Bericht door Wim87 »

Hallo,

Mijn knx-installatie is bekabeld. Ik wil (bij gebrek aan een buskabel op de juiste plaats) een draadloze component toevoegen (een bewegingsdetector).

In de buurt waar m'n bewegingsdetector (TX) komt zet ik een ontvanger (RX) die ik verbind met een buskabel om zo deel uit te maken van m'n KNX-installatie. Klopt deze redenering ?

Tips & tricks zijn welkom :)


groeten,
Wim
W i M
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: KNX RF

Bericht door brammetje »

Dat klopt wel, ja.
De ontvanger is gelijk een lijnkoppelaar, je voegt met RF een nieuwe lijn toe. Het fysieke adres daarvan moet dan x.x.0 zijn.
Voor de plaatsing van deze koppelaar zou ik ook overwegen waar mogelijk nog meer RF componenten komen, en dan een centrale plek kiezen voor de ontvanger. Beetje zonde om maar voor één component en hele RF lijn op te moeten zetten.
Bram
Wim87
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 17:14
Locatie: Mechelen, België

Re: KNX RF

Bericht door Wim87 »

Ja dit snap ik. Initieel was het ook niet de bedoeling om dit over RF te doen. Ik ben gewoon een kabel vergeten te voorzien.
De detector zou aan de voorgevel moeten komen. Het huis is afgewerkt dus slijpen en kabels trekken is niet meer mogelijk.
W i M
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: KNX RF

Bericht door KNX_Steven »

Wees misschien nog even geduldig. Het zal weldra mogelijk zijn om van medium te veranderen (RF/TP) op een andere plaats dan in de Lijnkoppelaar.
Dit zal in produkten mogelijk zijn tegen einde dit jaar, maar je zal er wellicht wel ETS6 voor nodig hebben.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX RF

Bericht door egfdevos »

My2cents

KAKU bewegingsmelder - KAKU actor - knx ingang.

Zelfde idee maar dan Enocean om ook nog van de batterij af te kunnen zijn.
Stapje verder is een Enocean-KNX Gateway ipv actor en ingang.


KNX-RF is in de basis te kostelijk mijns inziens.
Prima voor utiliteit, monumentaal pand of waar je complexere dingen wilt.
Maar voor een klein aantal domme schakelingen in een woning. Zeker als iemand het zelf doet.
Zou ik mijn geld aan iets anders leuks uitgeven.
Edwin
Plaats reactie