Alarm met bewegingssensor.

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
cul
Berichten: 1
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 14:51

Alarm met bewegingssensor.

Bericht door cul »

Beste allen , in 2006 heb ik mijn knx installatie geplaatst met hoofdzakelijk Berker componenten en dan laten programmeren .
Nu ben ik kortelings op pensioen gegaan en zou nu enkele zaken willen aanpassen . Ik had enkele Wächters 180° Komfort UP V2 alarm geplaatst (Berker 75261585) die dienen als gedeeltelijk schakelen van led verlichting en alarm .Kort na het ingebruik nemen bleek al dat we te kampen hadden met valse meldingen . Nu lees ik hier wel op het forum dat dit geen goede oplossing was . Ik ben een leek maar veronderstel dat er mij toch iemand op de goede weg zal zetten . ETS5 begin ik redelijk onder de knie te krijgen . Groeten ,
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Alarm met bewegingssensor.

Bericht door egfdevos »

Ik mis geloof ik de vraag?
Edwin
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Alarm met bewegingssensor.

Bericht door KNX_Steven »

Ik weet alleen dat bewegingsmelders voor inbraakalarm en bewegingsmelders voor verlichting, andere zaken zijn, hoe verleidelijk het ook mag zijn ze door elkaar te gebruiken. Eéntje voor verlichting zal veel minder selectief zijn en vaker schakelen dan eentje voor inbraak, die echt meer selectief is (zones) en pas op grotere bewegingen reageert. Maar, dat is van horen zeggen ;-)
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Alarm met bewegingssensor.

Bericht door brammetje »

Ik zou geen gewone KNX-bewegingsmelders voor alarm gebruiken. Ik heb een apart alarmsysteem, dat wel signalen doorgeeft aan KNX maar (bewust) niet andersom. Melders voor een alarmsysteem zijn tegenwoordig veelal dubbel - zij moeten zowel 'warmteverplaatsing' zien als 'beweging', dat laatste door middel van radar. Onze oude sensors waren enkelvoudig (waarschijnlijk alleen IR), en vrijwel foutloos - maar toch is het binnen een jaar of 5 twee keer voorgekomen dat er vals alarm was. Toen de sensors omgewisseld voor IR/Radar modellen, dat draait nu al een jaar of 10 zonder ook maar één vals alarm. De KNX-bewegingssensor in onze hal ziet wel af en toe 'iets' terwijl er 'niets' in het echt is vwb huisdieren of mensen - dat is in de laatste 3 jaar een paar keer voorgekomen. Bewijst wat mij betreft dat voor alarmfunctie de daarvoor bedoelde sensoren geïnstalleerd moeten worden.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Alarm met bewegingssensor.

Bericht door brammetje »

Nog even wat detail over een mogelijke alarmcentrale, dan kunnen anderen daar ook nog hun commentaar op leveren.

Zelf heb ik alleen de ABB GM/A 8.1 en de Satel Integra overwogen. Ik heb de Satel gekocht. De ABB was wat hoger in prijs, en was op dat moment ook nog niet in Nederland/België leverbaar. De Satel is wat lastig qua configureren, en de KNX-module is uiterst basic. Alles wat ik er mee wilde doen doet het. Mijn installatie is redelijk simpel: vier bewegingsmelders, bediening lokaal en op afstand via hun app, en doorgifte van alle noodzakelijke signalen naar de KNX-bus. Mijn eis was de verbinding (eenrichting) met KNX - lokale installateurs hadden Satel of ABB niet in hun pakket, dus heb ik de configuratie zelf moeten doen. Kan, maar kost wel wat inwerktijd/leertijd.

De KNX-module heeft geen software voor ETS. Het configureren van de adressen gebeurt helemaal binnen de beheersoftware van Satel. Binnen ETS kan je dan een dummy aanmaken om de adressen in te zetten.

Een alarminstallatie moet je wel willen, want is niet gratis. Een alternatief zou kunnen zijn om de specifieke 'dual' melders aan te schaffen. Die werken op 12 volt. Het signaal kan je dan op een KNX-ingangsmodule zetten. Dan heb je wel de degelijke melder, maar niet alle intelligentie die in de melders zit. Een bijpassende alarmcentrale heeft natuurlijk nog meer voordelen, zoals de ingebouwde noodstroom en de mogelijkheid om bijvoorbeeld te bellen als een bepaalde situatie zich voordoet (alarm, inschakelen, uitschakelen, stroomuitval, enz.).

Net als met de rest van KNX: blijft hoofdzakelijk een kwestie van voorkeur/eisen/wensen/budgetmogelijkheden.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Alarm met bewegingssensor.

Bericht door Dré »

Ik heb ongeveer hetzelfde als Brammetje.

Ik had goede verhalen gehoord over de Satel en heb hierdoor mijn inbraakcentrale vervangen voor een Satel Integra.
Ook ik heb de KNX interface in mijn centrale zitten naar KNX toe, ik zie zoals Bram de statussen van de melders en deurcontacten maar ik heb ook een knop naar mijn inbraakcentrale toe voor het inschakelen van het alarm via KNX, maar heb zeker geen knop voor het uitschakelen van het alarm, wat een bewuste keus is geweest.

Voorheen had ik een ATS Advanced waarbij ik de statussen had gekoppeld middels een uitgangen bij de inbraakcentrale en ingangen bij KNX.
Echter met een volle centrale (iets van 30 ingangen) is dat best een dingetje. (stiekem wel spijt van dat ik deze vervangen heb).

Ook heb ik bewust mijn rookmelders aangesloten op de inbraakcentrale, hierbij worden de rookmelders ook gevoed van uit de inbraakinstallatie het voordeel daarvan vind ik dat ik dus ook geen batterijen in de rookmelders heb zitten alleen een accu in mijn centrale / uitbreiding.
Poing
Berichten: 7
Lid geworden op: do 10 feb 2022, 09:00

Re: Alarm met bewegingssensor.

Bericht door Poing »

Nieuw hier, ik ging KNX nemen inclusief "KNX-alarm", maar met dit topic heb ik me toch bedacht.

Nu vraag ik me wel af of ik de detectoren van een alarm ook kan gebruiken als het alarm uit staat? B.v.
- PIR detector van Satel in de Garage om het licht aan te doen
- Magneet detector om de screen van het schuifraam open te doen
Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor andere geïnteresseerden in een alarm; veel installateurs plaatsen ook RISCO, die hebben ook een KNX-module. Ik ken het product niet, het lijkt me (te) uitgebreid als je al KNX hebt, maar misschien is er wel een basispakket.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Alarm met bewegingssensor.

Bericht door brammetje »

Ja, je kunt de informatie van de Satel sensoren ook doorgeven aan de bus als het systeem niet op scherp staat. Ik gebruik de melders van het alarmsysteem overigens niet als vervanging van een KNX bewegingsmelder. Wel geef ik de informatie door aan het KNX-systeem als het systeem in onderhoudsmodus staat of scherpgesteld is. In onderhoudsmodus is dan op bijvoorbeeld de smartphone te zien of een melder daadwerkelijk beweging ziet, handig als je de leds van de melder dat juist niet wilt laten zien (om te voorkomen dat kwaadwillenden vooraf kunnen checken tot waar zij nog niet opgemerkt worden).
Plaats reactie