Domotica: de toekomst van de bus?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
1984
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:00

Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door 1984 »

Hallo,

Eerst en vooral, weet ik dat niemand van jullie een glazen bol heeft :D

Betreffende onze domotica die ik zelf wens te gaan leggen, twijfel ik momenteel tussen Niko Home Control, Loxone en een EIB/KNX (Siemens ofzo).

Als ik kijk naar eenvoud, design en reacties van anderen, zou ik voluit voor Niko gaan. Ik weet het, het is beperkt tot Niko en niet zo vrij en flexibel als EIB/KNX. Loxone ziet er ook goed uit, maar er is nog geen elektricien die hier al van gehoord heeft (toch niet de elektriciens die ik ken) en daarom ben ik er wat bevreesd over naar wisselstukken snel bekomen, service ...

Het enige wat me tegenhoudt met Niko is het bus-systeem. Ik heb een vriend die het net geinstalleerd heeft en als je hem hoort vertellen is het aansluiten nog eenvoudiger dan kinderspel. OK, er is altijd het argument, als je buskabel beschadigd is; ligt alles uit --> hoe groot is deze kans? De vrees die ik echter heb - en dan komen we tot het onderwerp van deze topic - wat is de toekomst van de bus? Als ik nu EIB/KNX in ster zou leggen zou ik (waarschijnlijk) wat de toekomst brengt, wel wegkunnen: iedere schakelaar en iedere actuator komt immers afzonderlijk toe.

Stel ik neem nu Niko Home Control en de bus wordt op termijn (door welke reden dan ook) niet meer (veel) gebruikt/ondersteund dan zit ik vast. Er is immers 1 twee-aderige door mijn huis en ik zit vast (of ik moet gaan breken). Ik hoor ook dat mensen met Nikobus ook niet zo eenvoudig naar Home Control kunnen overgaan/koppelen en dit is dan nog binnen hetzelfde merk ...

Dit kan echt gekkenwerk zijn: maar is er een manier om nu - ook met bus - voorzien te zijn voor een systeem met ster? Ik vermoed om in de buis eveneens een EIB mee te trekken, maar dit lijkt me echt absurd (waarom dan Niko, right?)

Graag uw mening

Groeten,

1984
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door 747driver »

Ik zou geen cent investeren in een domotica produkt welke niet samenwerkt met KNX producten.
Zou nooit willen vastzitten aan 1 producent, zeker gezien de aanzienlijke investering welke gemoeid is met een domotica installatie.
Denk dat het verstandig is om wellicht iets meer uit te geven voor een systeem wat door vele fabrikanten wordt ondersteund en waarvoor zeer veel produkten beschikbaar zijn dan voor een product welke slechts door 1 fabrikant wordt geleverd/ondersteund.
Overigens vermoed ik dat je een EIB buskabel ook voor een ander bussysteem kunt gebruiken.
Loxone werkt ook met KNX maar de verbinding tussen de miniserver en de extensions is een 125kbps CAN bus.
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door gysko »

Ik zou persoonlijk ook niet voor niko kiezen het systeem is gesloten waardoor uitbreiding niet eenvoudig is.
Nog problemen bij niko is de compabiliteit van de systemen onderling.
Zo is nikobus 3 niet volledig compatibel met nikobus 1.
Niko home control is vrij beperkt met hun toepassingen maar het syteem is ook nog in opbouw.
Als je dan toch zekerheid naar de toekomst toe wilt zou ik gaan voor knx, of loxone kan je nog altijd terugvallen in de toekomst naar knx.
IDGS uw partner in knx domotica
1984
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:00

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door 1984 »

alvast bedankt voor de reacties

Stel dat ik voor KNX kies: kan ik dan niet buiten die €1000 software om het geheel te programmeren?

Is er bij Loxone niet de vrees dat dit op termijn kan ophouden te bestaan (in tegenstelling tot Siemens bvb.)?

Groeten,

1984
Gebruikersavatar
Keybone
Berichten: 40
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:05
Locatie: Overijse

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door Keybone »

Check mail ;)
cndmn
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 jan 2012, 18:02

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door cndmn »

ik sluit mij aan bij de reactie van 1984. Ik ben ook op zoek naar een mogelijkheid voor de ETS software. Iemand een oplossing?
dmeijer
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 jan 2012, 16:54

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door dmeijer »

Als je Niko overweegt kun je ook eens kijken naar BTicno My Home.

De kracht is BTicino met zijn sterk onderscheidende uitstraling en 2 draads bustechniek met SCS protocol wat zogenoemd een open/ gesloten protocol is. Vanuit openwebnet is alles toegankelijk te maken (wat veel partijen over de gehele wereld al doen) kijk maar eens op: www.myopen-legrandgroup.com.

Overige links om te bekijken zijn:

Voor het luxe materiaal Axolute zie:
http://www.bticino.nl/nl_NL/browser/att ... ure_WQ.pdf

Maar zie ook www.axolute.nl

Voor de complete Axolute catalogus:
Axolute

Voor uitleg van My Home zie:
http://www.bticino.nl/nl_NL/browser/att ... +NL_WQ.pdf


Onderstaande link leidt naar diverse filmpjes over BTicino My Home
http://www.youtube.com/user/legrandnederland
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door gysko »

Over de software ik weet niet of het op dit forum was maar er waren verschillende mensen bezig om samen een versie van ETS4 te kopen en dan in bruikleen met elkaar te delen.

@ dmeijer inderdaad My home zit redelijk eenvoudig ineen qua programmatie en installatie.
Het designe van de verschillende drukknoppen is ook zeer knap.
Vooral met de nieuwe designes die maandag werden voorgesteld op hun roadshow
IDGS uw partner in knx domotica
1984
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:00

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door 1984 »

Alvast bedankt voor de nuttige reacties!

Ondanks het feit dat er ondertussen veel duidelijker is geworden, is het voor mij nog onduidelijker wat te kiezen :-)

Vandaar hier nog enkele concrete vragen:

- KNX/EIB: klopt het dat men meestal kiest voor KNX - schakelaars (lees: met ingebouwde sturing) en dat deze erg prijzig zijn? Klopt het dan ook dat men ook kan kiezen voor standaard lichtschakelaars (Niko ofzo) en deze dan gebruikt om via een kabel per schakelaar een KNX module aan te sturen die dan op zijn buurt aan de bus hangt? Ik vraag dit om te weten of als ik nu een systeem met gewone Niko-schakelaars neem achteraf nog naar KNX kan gaan - indien dat ooit nodig moet blijken - zonder iedere schakelaar te moeten vervangen in huis. Ik vermoed dat ik dan wel nu niet met al de schakelaars op 1 buskabel kan werken, maar er effectief per schakelaar een kabel naar de kast nodig is (ster)?

- Indien je niet met 1 buskabel door het huis trekt, maar bijvoorbeeld alles in ster zet of per kamer een ster; hoe verbindt men dan de buskabel onderling? Zijn daar speciale klemmen voor of ?

- Ik ben ergens op een prijslijst van Home Control gestoten en ik moet zeggen dat ik dit vond "meevallen". Veel componenten zijn er immers niet nodig voor het aansturen van lichtpunten, verwarming en ventilatie ... Heeft er iemand een idee (grootorde, geen eurocenten) wat een KNX schakelaar kost en hoeveel het me (meer) zou kosten voor een installatie met 25 te schakelen lichtpunten, vloerverwarming, ventilatie en nog een 5-tal aanwezigheidssensoren?

Merci!






25 lichtpunten
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Domotica: de toekomst van de bus?

Bericht door 747driver »

Ik kan je slechts vertellen wat het mij aan het kosten is.
De 3-voudige tastsensoren (schakelaars) kosten nu €100
De 2-voudige tastsensoren €90
Per tastsensor heb je een buskoppelaar nodig €32 (deze heeft een ingebouwde temp. sensor)
M'n dimaktoren (4X250W) zijn €336
De KNX aanwezigheids sensoren welke ik gebruik kosten €135
Gewone schakelaars aansluiten op de bus kan met een unit welke €85 kost (Gira 111900).
Het verbinden van de buskabel gaat met bv een WAGO 243-211 klem.
Voor het bedienen van vloerverwarmingkleppen heeft Gira een 6-kanaals aktor voor €185
Een 16-voudige schakelaktor kost €495
De 8-voudige €315
Buskabel 100mtr €36
Gira Homeserver €1729 of Loxone server €498

Zo, en nu maar gaan rekenen ;)
Plaats reactie