Domotica in huis

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
teunis1991
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 mei 2014, 20:15

Domotica in huis

Bericht door teunis1991 »

Goedendag,

Sinds een maandje heb ik een eigen huis gekocht en ben ik alles op zn kop aan het gooien. In de eerste instantie dacht ik gewoon simpelweg aan een stopcontact een schakelaar een lichtpunt. Maar opeens bedacht ik mij dat het in de toekomst misschien wel interessant word om alles met je smartphone te kunnen bedienen. Aangezien ik nu alles open heb liggen en nog moet frezen en dergelijken dacht ik waarom tref ik niet alvast de voorbereidingen voor zo'n systeem. Ik weet nog maar weinig op het gebied van domotica en vroeg me eigen af wat het beste zou zijn. Ik zou graag mijn lichtpunten/wcd's/zonwering/garagedeur/deurbel/audio en dergelijke willen kunnen bedienen met mijn smartphone. Zelf hou ik niet van al dat draadloze gedoe en als ik nu toch alles nog moet maken waarom dan niet gelijk bedraad?

Mijn vraag is wat is een goed bedraad systeem? Wat voor een prijskaartje kan ik verwachten als ik alles zelf maak? Ik heb een klein beetje rondgekeken op internet en volgens mij moet je qua schakelmateriaal ook weer speciaal spul aanschaffen waar alleen al een aardig prijskaartje aan hangt. En buskabel is ook niet bepaald gratis. Is er geen systeem waarbij je gewoon normale bedrading kan gebruiken? Dat je bijvoorbeeld bij alles wat je op afstand wil besturen gewoon een geschakelde voeding heb via de een of andere module in je meterkast? Graag zou ik wat advies willen en eventueel ervaringen van jullie horen.

MVG,
Teunis van Vliet
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Domotica in huis

Bericht door egfdevos »

Volgens KNX systeem.

Zorg ervoor dat al je schakeldraden naar de schakelkast liggen.
Naar je bedienpunten een bus kabel. Daar een input-module en conventioneel schakelmateriaal.

Houd rekening met toekomstige uitbreidingen.
De leiding kan er maar alvast liggen.


P.S.
Er zijn zoveel bus-systemen en voor elke smaak is er wel wat te vinden.
Het grote voordeel van KNX. Is het feit dat het een protocol is.
Nadeel is de iets hogere prijs daardoor.
Over 20jaar zijn er nog componenten voor te krijgen.

Ik zie nu al om me heen problemen met het krijgen/vervangen van componenten voor andere systemen die nog niet eens 5 jaar op de markt zijn.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Domotica in huis

Bericht door pvhuf »

Zoals gewoonlijk de traditionele antwoorden:

1) een domoticasysteem wordt zo duur als je zelf wil
2) je bent op een KNX forum, dus zullen wij je KNX/EIB aanraden.
3) je hoeft nog geen domotica aan te leggen, zolang je maar de nodige voorbereidingen treft, zoals daar zijn:
3.1) breng alle aansluitpunten centraal naar je kast.
3.2) werk met relais om alle lichten en de rest aan te schakelen (teleruptoren) indien je nog geen domotica legt
3.3) maak dat de buizen voldoende diameter hebben. M20 of groter.
3.4) leg voldoende wachtbuizen. Er zijn er nooit genoeg.
3.5) buskabel is niet zo duur (EIB-Y: 30cent/meter) en te verwaarlozen in prijs ten opzichte van de prijs van de andere componenten. Leg alvast maar buskabel indien je toch KNX/EIB neemt. Neem geen andere kabel voor KNX/EIB.
jimmyfortune
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 aug 2014, 16:13

Re: Domotica in huis

Bericht door jimmyfortune »

Toen ik verbouwde ben ik terechtgekomen op http://www.xptechnics.be waar ik wat informatie terugvond over een KNX met Control4 integratie. Ik heb wat vragen gesteld gewoon via email en heb toen beslist om samen te werken. Misschien kan dit je helpen?
Plaats reactie