Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door grindal »

Hallo forum leden,

Zoals vele knx gebruikers wil ik graag gebruik maken van een "mobiele" app om mijn knx installatie 100% te kunnen gebruiken.
Dit voor zowel het aansturen van de knx installatie, als het "remote" opvolgen van de actuele status.

Op de KNX markt zijn er verschillende producten op de markt, ook op dit forum is er al herhaaldelijk over gesproken.
Maar wat is nu "de beste keuze"....

Als ik kijk naar de actuele status op de markt zie ik verschillende dingen verschijnen.. elke leverancier springt wel op de kar van visualisatie
Maar... Het verschil zit hem wel in "betaalbaar" / "flexibel" / "uitbreidbaar" / "support" / "Roadmap - software update".

Hieronder een korte opsomming... naar mijn mening naar wat ik op zoek ben

- toestel moet langdurig gesupporteerd worden door "free update's", ik wil niet elke 5jaar met een "oud" systeem werken
- de visualisatie moet mijn volledige knx installatie kunnen aansturen, statussen inlezen
- op termijn wil ik nog een watermeter / gasmeter / kwh-meter op de installatie aansluiten (puls-tellers)
- KWH / GAS / Water => liefst een duidelijke grafiek met het actueel verbruik & historisch verbruik bv van één jaar geleden
- toekomst ? zonnepanelen integreren (als die er ooit komen) ;-)
- Weerstation inlezen vanop de knx bus
- "online" weervoorspelling visualiseren ? (rechtstreeks via site KMI ? of andere .. weeronline / ...
- week / maan / jaar-kalender kunnen instellen
- bovenstaande kalender gekoppeld aan logische functie ( bv met kerstperiode = tuinverlichting UIT & Kerstverlichting AAN)
- logische functies laten schakelen enkel op de "EERSTE PULS" binnen een vooropgestelde periode bv tussen 07h00 en 12h00
- mail berichtje sturen bij bepaalde "events" bv licht laten branden, deurbel gaat, raam staat te lang open ... etc..
- Push notificatie naar de smartphone app ?
- géén "fixed" visualisatie, maar zelf deels of volledig de indeling van de visualisatie bepalen, bv per kamer alle functies op één pagina, of bv. alle verwarming op één pagina, of een combinatie van....


Als ik al deze functies zoek in één toestel ben ik al zeer beperkt in het huidige aanbod ?

Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de Loxone, dit gezien de zeer competitieve prijs & de reden dat deze module voornamelijk zal instaan voor de visualisatie en wat logica.Ook zie ik dat Loxone de laatste jaren serieus is gegroeid zowel in software als hardware. Alle KNX componenten blijven hierdoor hun basis functies behouden ( schakelen van verlichting, verwarming sturen etc) dus is de impact bij "crash" van de loxone miniem.

Wat raden jullie aan ?

Loxone
Gira homeserver 3/4 / wachten op de nieuwe X1
Jung
Schneider Homelynk
Bab-tec - Eibport
Aycontrol

Andere?
CALPI
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 dec 2015, 19:55

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door CALPI »

Iemand een mening of voorkeur?
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door teaser »

Ik hoor wel goeie dingen over Logic Machine.
Over Loxone hoor ik de laatste tijd minder goeie zaken. KNX integratie zou niet super zijn (af en toe een gemist telegram).

Zelf ben ik begonnen met OpenHAB maar daarvoor moet je wel mee zijn met IT.
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door baggins »

Ik was ook van plan om voor Loxone te gaan, maar die gaan een andere richting uit...

Ben nu wel tevreden over de Logic Machine (OEM voor Schneider Homelynk).
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door carlw »

Binnen een maandje start ik met het slijpwerk en plaatsen van de leidingen.
Mijn plan is om volledig voor KNX te gaan en Loxone te gebruiken puur als visualisatie.
Ik ga dan ook vermijden om "logica" in loxone te programmeren.

De andere optie is de GIRA X1, die visualisaties zijn wel heel proper.

Dat vind ik de tekortkoming van de meeste opties, de visualisaties zijn vrij "lelijk".
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door Dré »

Als ik me niet vergis is de Loxone ook best basic en daarmee bedoel ik dat je niet vrij bent in de layout of zelfs eventueel een platte grond zou kunnen maken als je dat zou willen voor op je pc of tablet.
Dan zou ik toch eerder gaan voor de Schneider Homelynk of de 'Logic Machine' al ken ik die laatste totaal niet, maar verwacht dat het daar wel mee mogelijk is.
Over de Loxone heb ik het wel over ervaringingen van jaren geleden, kan goed zijn dat ze nu veel verder daar in zijn aangezien er ook al heel veel updates zijn geweest. Echter heb ik hier eerder ook al gelezen dat Loxone misschien wel afstand wil doen van de koppeling KNX.
CALPI
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 dec 2015, 19:55

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door CALPI »

1200 euro vind ik toch wat geld voor de Schneider homelynk als je weet dat de loxone maar 500 euro kost. Zijn er geen alternatieven rond die kostprijs voor een basis visualisatie...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door Dré »

Daar heb je wel weer gelijk in inderdaad, en ja daar had ik niet opgelet deze keer. :oops:
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door baggins »

De Schneider Homelynk is eigenlijk een rebranded Logic Machine. De Homelynk heeft wel andere firmware dan de Logic Machine.
Prijs van de Logic Machine is rond de 1000€ (incl BTW)...

De visualisatie is echter wel nagenoeg vrij want html gebaseerd.

Als je echt niet veel wil uitgeven en bereid bent tot wat geknutsel kun je zoals reeds aangehaald openhab op een raspberry installeren. Dat kost je dan 50€...
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door ferry »

OpenHAB is zeker geen verkeerde keuze mits je inderdaad van knutselen houd. Met de nieuwe versie 2.0 is het allemaal wel wat makkelijker geworden.
De mogelijkheden van openhab zijn eindeloos en dat voor een open source pakket. Geloof me daar kan geen logic machine of homeserver tegenop.
Het kost alleen veel tijd :)
Plaats reactie