Gira Homeserver timer issue

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Gira Homeserver timer issue

Bericht door 747driver »

Heb ooit in m'n homeserver een schakeling gehad welke om 23:00 de buitenverlichting uitschakelde.
Later ontdekte ik de mogelijkheid om met de Gira app een time clock te activeren en gebruikte ik deze voor het inschakelen van de buitenverlichting.
Nu heb ik een schakel event 'sunrise-20 minuten buitenverlichting uit' in de app ingesteld die goed werkt.

Probleem is dat de buitenverlichting om 23:00 nog steeds uit gaat en deze staat niet als time clock event in de app!
Als workaround is een event '23:02 buitenverlichting aan' in de app gezet.

Ik kom er maar niet achter waar in de graphic logic editor de buitenverlichting om 23:00 wordt uitgeschakeld.
Kijk ik bij communication objects naar het schakel object van deze verlichting en kijk dan naar de References dan zie ik alleen dat ie als Input wordt gebruikt voor een module welke bijhoudt wanneer verlichting voor het laatst is in- en uitgeschakeld en verder alleen in QC Config.

Is in de HSLIST te achterhalen waar het 23:00 schakel moment vandaan komt??
Onder Uhren-Prot staat het schakelmoment vermeld.
Onder Uhren-Liste zie ik het schakelmoment ook maar weet absoluut niet waar het getal 1000000046L naar verwijst.
Alsof er ooit in de app een schakelmoment is gemaakt, vervolgens in QC Config de Function is gedelete maar het schakelmoment op 1 of andere manier is achtergebleven....
Screen Shot 2020-01-06 at 15.07.51.jpg
Screen Shot 2020-01-06 at 15.07.51.jpg (129.39 KiB) 5359 keer bekeken
HSLIST Uhren-Prot.jpg
HSLIST Uhren-Prot.jpg (75.09 KiB) 5359 keer bekeken
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Gira Homeserver timer issue

Bericht door charlez »

Is toch toevallig geen universal timer?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver timer issue

Bericht door 747driver »

Nope, daar heb ik niets staan.
Heb nu het communicatie objecten 5/6/70 (switch) en 5/6/71 (feedback switch) van de buitenverlichting gewijzigd in 5/6/80 en 5/6/81.
Dat zijn niet bestaande objecten.
Nu afwachten tot 23:00 om te zien wat de EIB monitor laat zien..
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver timer issue

Bericht door 747driver »

Opgelost.
Heb dezelfde vraag uitgezet op het Duitse KNX forum.
Daar wees KNX/HS guru Nils S. me op zijn 12243_HS-Insight module waarmee je eenvoudig een Telnet verbinding kunt opzetten met de HS om er van alles realtime uit te trekken.
Zo geeft ie onder meer alle schakel events in leesbare taal weer.
In dat overzicht herkende ik schakel events van lang geleden.
1 daarvan was de boosdoener, het dagelijks uitschakelen van de buitenverlichting om 23:00

Zoals ik eerder schreef: "Alsof er ooit in de app een schakelmoment is gemaakt, vervolgens in QC Config de Function is gedelete maar het schakelmoment op 1 of andere manier is achtergebleven....".
Das precies wat er is gebeurt.
Heb in QuadConfig/Project/QuadClient/Functions alle functions gezocht met een geactiveerde "Use time clock".
Er zaten meerdere functions bij die niet meer in gebruik zijn.
Heb ooit de menu structuur gewijzigd en daarbij zijn sommige functions in andere "kamers" terecht gekomen.
Waarschijnlijk heb ik niet alleen verplaatst maar ook copy/paste gebruikt waardoor er een copy wordt gemaakt van de function die dan een andere Designation heeft in de Properties van die function.
Vervolgens de originele function uit de Building structure verwijderd, de function zelf is daarmee niet meer zichtbaar in de app maar hij is er nog wel!

Link naar Nils z'n module.
Kreeg de kleuren niet goed in Putty en gebruik (OSX) daarom netcat om verbinding met de module te maken, nc hs3-ip-adres 23
Plaats reactie