GIRA HS4 / KNX / Zonnepanelen

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

GIRA HS4 / KNX / Zonnepanelen

Bericht door TBBW »

Beste Allemaal,

Een dezer dagen worden er 30 zonnepanelen op ons dak gelegd.
ik zou graag middels de visu software van de hs4 per paneel kunnen zie hoeveel de opbrengst is, real time data.
Iedere plaat krijgt zo wie zo een optimiser, dit in verband met schaduw.

Heeft iemand hier het wiel al uitgevonden?

gr,

ger
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: GIRA HS4 / KNX / Zonnepanelen

Bericht door brammetje »

Voor SolarEdge is dat wiel al uitgevonden. Er staat heel wat informatie op internet en Github hoe je de sleutel van de encryptie moet afvangen en jezelf in de communicatiestroom moet nestelen. Er zitten volop haken en ogen aan, je bent waarschijnlijk je garantie en ondersteuning kwijt.

Zelf heb ik ervoor gekozen om het SunSpec protocol (dat in een SolarEdge geactiveerd kan worden) te gebruiken. Daar zit alleen de informatie van de omvormer in (totale opbrengst, status, en nog veel meer). De informatie van de optimizers is versleuteld in het beschermde protocol van de fabrikant. Wat ik op diverse forums gelezen heb (en zelf misschien nog eens ga doen) is dat de meeste gebruikers de informatie via een API van het portal halen - maar de meeste informatie (ook die van de optimizers) wordt daar maar één keer per 15 minuten ververst.

Als je een ander merk hebt zal het ook al wel uitgevonden zijn.

Mijn ervaring is dat ik de actuele opbrengst (en piekopbrengst van de dag, en het totaal van de dag) real-time wil zien. Eens in de zoveel tijd kijk ik op het portal naar de lay-out om te zien of er eventueel problemen zijn met een paneel. Ik heb de moeite dan ook nog niet genomen om daar op de HS een visu-pagina voor te maken.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: GIRA HS4 / KNX / Zonnepanelen

Bericht door TBBW »

Dank voor bericht.
Kortom je kunt nergens bij zonder tussenkomst van een 3e partij.
Wat je zegt via api van de server halen.
Beetje water naar de zee brengen zeg maar ….
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: GIRA HS4 / KNX / Zonnepanelen

Bericht door brammetje »

Van de merken SolarEdge en Delta weet ik dat je er alle standaard informatie real-time uit kunt halen via de RS-485 interface. Daar is geen derde partij voor nodig. De optimizers van SolarEdge zijn afgeschermd, daar kom je alleen bij via een hack of via de omweg van het portal.
Ik heb zelf geen ervaring met andere merken, maar als er een RS-485 interface op zit moet het mogelijk zijn de standaard data er via die aansluiting er uit te krijgen.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: GIRA HS4 / KNX / Zonnepanelen

Bericht door TBBW »

geven die optimizers geen data burst iedere "x" minuten.
net zoals je slimme meter doet, dit moet je toch kunnen afvangen?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: GIRA HS4 / KNX / Zonnepanelen

Bericht door brammetje »

Dat doen ze, alleen is bij SolarEdge de datastroom met optimizer data encrypted. Zie github hoe deze informatie afgevangen kan worden. https://github.com/jbuehl/solaredge
Plaats reactie